طرز تهیه خورشت قیمه با گوشت گوساله، جا افتاده و مجلسی

طرز تهیه خورشت قیمه با گوشت گوساله
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
بیش 90دقیقه

قیمه، ملکه خورشت‌های ایرانی! این خورشت خوش‌عطر و طعم که با ترکیب گوشت، لپه و ادویه‌های خوشبو تهیه می‌شود، یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی است. قیمه را می‌توان با انواع گوشت مانند گوشت گوسفند، گوشت گوساله، گوشت مرغ و حتی گوشت چرخ‌کرده تهیه کرد و هر بار طعم جدیدی را تجربه کرد. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه قیمه با گوشت گوسفند را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه خورشت قیمه با گوشت گوساله را بررسی خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه خورشت قیمه با گوشت گوساله

  • گوشت گوساله ران یا گردن (خرد شده) ۵۰۰ گرم
  • پیاز بزرگ (رنده شده) ۲ عدد
  • لپه ۱ پیمانه
  • سیب زمینی بزرگ ۲ عدد
  • رب گوجه ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک، زردچوبه، فلفل و دارچین به مقدار لازم
  • زعفران دم‌کرده به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم
  • لیمو عمانی ۲-۳ عدد

طرز تهیه خورشت قیمه با گوشت گوساله

۱. پخت اولیه خورشت قیمه

اولین مرحله از طرز تهیه خورشت قیمه با گوشت گوساله درست مثل طرز تهیه خورش قیمه مجلسی این است که پیاز رنده شده را در روغن تفت دهید تا طلایی شود بعد گوشت خرد شده گوساله را به پیاز اضافه کرده و تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند.

در نهایت زردچوبه، فلفل سیاه و چوب دارچین را به گوشت اضافه کرده و تفت دهید تا عطر ادویه‌ها بلند شود. بعد لپه را که از قبل خیس خورده به مواد اضافه کنید و کمی تفت دهید. در نهایت هم آب جوش را به مواد اضافه کنید تا روی مواد را بگیرد. در قابلمه را ببندید و اجازه دهید مواد با حرارت ملایم به مدت یک ساعت بپزند.

۲. اضافه کردن رب

پخت قیمه با اضافه کردن رب

بعد از یک ساعت از پخت خورشت قیمه زمان آن رسیده که رب گوجه را اضافه کنید برای این کار در یک ماهیتابه مقداری روغن بریزید و رب را اضافه کرده و تفت دهید تا خامی آن گرفته شود. بعد آن را به همراه لیمو عمانی که در آن با چنگال چند سوراخ اضافه کرده‌اید را به قابلمه خورشت در حال پخت اضافه کنید و اجازه دهید خورشت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه دیگر بپزد و جا بیافتد. در نهایت در یک ربع آخر پخت خورشت زعفران دم‌کرده را هم اضافه کنید.

۳. آماده کردن سیب زمینی و سرو قیمه

سرخ کردن سیب زمینی برای تهیه قیمه با گوشت گوساله

هم زمان که خورشت در حال پخت است، سیب زمینی‌های خلال شده را در روغن تفت دهید تا سیب زمینی سرخ‌شده مورد نیاز برای قیمه را آماده کنید. وقتی که خورشت کاملا جاافتاد و آماده شد، آن را در ظرف مدنظر برای سرو بریزید و رویش را با سیب زمینی سرخ‌کرده تزیین و در کنار پلو سرو کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه خورشت قیمه با انواع گوشت

طرز تهیه خورشت قیمه با گوشت گوساله

قیمه یکی از اصیل‌ترین و محبوب‌ترین خورش‌های ایرانی است که با روش‌های مختلف و با استفاده از انواع گوشت تهیه می‌شود. برای تهیه یک قیمه خوشمزه و جا افتاده، نکاتی وجود دارد که رعایت آن‌ها به شما کمک می‌کند تا بهترین نتیجه را بگیرید. در ادامه به برخی از این نکات و فوت و فن‌ها می‌پردازیم:

تهیه و پخت خورشت قیمه با انواع گوشت

همان‌طور که بالا هم اشاره کردیم، خورشت قیمه را می‌توانید با انواع گوشت به شکل‌های مختلف تهیه کنید. اما رایج‌ترین روش‌های تهیه قیمه معمولا با گوشت تکه‌ای گوسفند یا گوشت گوساله یا حتی ترکیب این دو تهیه می‌شود.

تهیه قیمه با گوشت مرغ

هر چند استفاده از گوشت مرغ به عنوان یک گزینه کم چرب و سبک‌تر هم برای تهیه قیمه رایج است. طرز تهیه خورشت قیمه با گوشت مرغ را می‌توانید با جزییات در کتاب کاله مطالعه کنید.

تهیه قیمه با گوشت قرمز چرخ کرده

در کنار این‌ها استفاده از گوشت چرخ کرده به شکل قلقلی یا حتی به همان شکل چرخ‌کرده هم برای تهیه قیمه رایج است. طرز تهیه قیمه با گوشت قلقلی و طرز تهیه قیمه چرخ کرده لاهیجان را می‌توانید در کتاب کاله با جزییات مطالعه کنید.

تهیه قیمه در جای‌جای ایران

اما در این میان خوب است برای تنوع به برنامه غذایی خود با روش‌های تهیه خورشت قیمه در شهرهای مختلف هم آشنا شوید و آن را با تنوع بیشتری تهیه کنید. طرز تهیه قیمه تبریزی و البته طرز تهیه قیمه نثار را به عنوان روش‌های متفاوت تهیه قیمه در ایران می‌توانید، با جزییات کامل در کتاب کاله بخوانید.

تهیه قیمه با پنیر کبابی

البته یکی از روش‌های مدرن تهیه قیمه هم استفاده از پنیر کبابی به جای گوشت یا همراه گوشت است که می‌توانید طرز تهیه خورش قیمه با پنیر کبابی را هم در کتاب کاله با تمام نکات مهم برای استفاده درست از این پنیر بخوانید.

ادویه مناسب تهیه قیمه

برای تهیه قیمه هم درست مثل هر غذای دیگری خوب است ادویه‌های مناسب آن را استفاده کنید. ادویه‌های اصلی قیمه معمولا شامل دارچین و زعفران است اما می‌توانید آن را به شکل ترکیبی و در قالب ادویه ترکیبی قیمه هم آماده کنید.

نکاتی پیرامون استفاده از لیمو عمانی در قیمه

لیمو عمانی به عنوان یکی از مهمترین اجزای قیمه است که اگر به درستی استفاده نکنید هم مزه خورشتتان خوب نخواهد شد هم ممکن است خورشتتان تلخ شود. پس برای استفاده از آن دقت به خرج دهید. از جمله نکاتی که باید به آن دقت کنید این است که لیمو عمانی را نباید از ابتدای تهیه خورشت اضافه کنید چون پخت بیش از حد آن غذای شما را تلخ خواهد کرد.

ضمنا برای جلوگیری از تلخ شدن خورشت قیمه بهتر است پوست و دانه‌های لیمو عمانی را بگیرید و فقط گوشت لیمو عمانی را داخل خورشت بریزید.

تهیه قیمه با سیب زمینی سرخ کرده یا بادمجان

قیمه را یا با سیب زمینی سرخ کرده یا بادمجان سرخ کرده همراه می‌کنند تا تکمیل شود. پس بسته به زمان و البته علایق خود می‌توانید تصمیم بگیرید که قیمه را با کدام یک همراه کنید. البته بهتر است دقت کنید تهیه قیمه با بادمجان کمی نکات دارد که باید رعایت کنید.

اضافه کردن آرد به خورشت قیمه برای غلظت بیشتر آن

اگر دوست دارید قیمه شما غلیظ‌تر باشد و در مرحله پخت خورشتتان غلیظ نشده است، می‌توانید در انتهای پخت، مقداری آرد گندم را در کمی آب حل کرده و به خورشت اضافه کنید. فقط حواستان باشد که آرد به خوبی در آب حل شده باشد.

دیدگاه ها