طرز تهیه خورش ریواس با مرغ مجلسی به صورت تصویری

طرز تهیه خورش ریواس با مرغ مجلسی به صورت تصویری
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

طعم ترش و دلچسب ریواس در کنار مرغ، خورش ریواس را به یک غذای مجلسی و بهاری تبدیل کرده است. این خورش به دلیل پخت سریع و آسان انتخابی مناسب برای مهمانی‌ها و دورهمی‌های شما است. در این مطلب طرز تهیه خورش ریواس با مرغ مجلسی را به صورت مرحله به مرحله مرور می‌کنیم. قبلا هم در کتاب کاله طرز تهیه خورش ریواس با گوشت چرخ‌کرده را که خیلی سریع‌تر آماده می‌شود، بررسی کرده بودیم.

مواد لازم برای تهیه خورش ریواس با مرغ

  • ریواس ۶۰۰ گرم
  • سبزی (نعناع و جفعری) نیم کیلو از هر کدام
  • مرغ تکه‌ای به مقدار لازم
  • نمک، فلفل و … به مقدار لازم

طرز تهیه خورش ریواس با مرغ

۱. آماده کردن ریواس و سبزیجات

اولین مرحله از طرز تهیه خورش ریواس با مرغ درست مثل طرز تهیه خورشت ریواس با گوشت قرمز این است که ریواس را بشویید و بعد پوست روی آن را بکنید و بعد خرد کنید تا ریواس مورد نیاز برای خورش آماده شود. بعد به سراغ سبزیجات این خورش بروید و آن‌ها را هم خوب ریز کنید. در نهایت در یک قابلمه مناسب مقداری روغن بریزید و سبزیجات خورش را داخلش بریزید و اجازه دهید آب سبزیجات تبخیر شوند و تفت دهید.

۲. سرخ کردن پیاز و مرغ

تفت دادن مرغ با پیاز برای  تهیه خورشت ریواس

اکنون و در این مرحله از طرز تهیه این خورش نوبت آن است که پیاز را نگینی خرد کرده و با کمی روغن تفت دهید وقتی پیاز کمی نرم شد مرغ تکه‌ای را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگش عوض شود بعد در قابلمه را ببندید و بگذارید مرغ بپزد.

۳. اضافه کردن ریواس به مرغ و پخت خورش ریواس

در آخرین مرحله از طرز تهیه خورشت ریواس با مرغ، وقتی که مرغ پخت مخلوط سبزیجات و ریواس تفت داده شده را به همراه نمک، فلفل و زردچوبه و کمی زعفران را به همراه نصف لیوان آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید خورش حدود ۲۰ دقیقه بپزد و جا بیافتد.

نکات تکمیلی برای تهیه خورش ریواس

طرز تهیه خورش ریواس با مرغ

تهیه و پخت خورش ریواس درست مثل طرز تهیه انواع خورش دیگر از جمله تهیه خورش کرفس و تهیه خورش کنگر کار ساده‌ای است اما این که خورش شما خوب شود نیاز به دقت به نکات و فوت‌وفن‌های آن دارد.

گوشت مناسب برای تهیه خورش ریواس

گوشت مناسب برای تهیه خورش ریواس همان گوشت مناسب خورش است. بنابراین گوشت مناسب این خورش هم گوشت ریز است که می‌تواند گوشت قرمز باشد یا گوشت مرغ. اما استفاده از گوشت چرخ‌کرده هم برای تهیه این خورشت مناسب است. طرز تهیه خورشت ریواس با گوشت چرخ کرده را با جزییات می‌توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

سبزی مناسب خورش ریواس

معمولا خورش ریواس را با جعفری و نعناع تهیه می‌کنند که گاهی به شکل خشک شده این سبزیجات مورد استفاده قرار می‌گیرد و گاهی هم تازه این سبزیجات. اما اگر این سبزیجات را دم دست ندارید می‌توانید سبزی قورمه را جایگزین کنید. طرز تهیه خورش ریواس با سبزی قورمه درست مثل خورش ریواسی است که در بالا گفتیم.

تهیه خورشت ریواس با لپه یا لوبیا چیتی

در برخی از نقاط ایران در تهیه و پخت ریواس از لپه استفاده می‌کنند. اما در عین حال استفاده از لوبیا چیتی هم در پخت خورش ریواس رایج است. بنابراین اگر دوست داشتید در این خورش از حبوبات استفاده کنید حتما قبل از پخت آن‌ها را بخیسانید و خوب بپزید بعد مراحل پخت عادی خورش ریواس را طی کنید.

استفاده از رب برای تهیه خورش ریواس

از آن‌جایی که معمولا در تهیه خورش ریواس از سبزی استفاده می‌شود نیازی به استفاده از رب گوجه نیست اما اگر خواستید که رنگ خورش شما کمی متفاوت باشد می‌توانید مقداری رب گوجه هم در تهیه این خورش استفاده کنید. البته حتی عده‌ای سبزی را حذف می‌کنند و فقط از رب گوجه برای رنگ دادن به خورش استفاده می‌کنند.

+

دیدگاه ها