طرز تهیه خورشت کرفس با گوشت خوشمزه و مجلسی با عطر عالی

طرز تهیه خورشت کرفس با گوشت
متوسط
4 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
بیش 90دقیقه

آدم‌ها در مواجهه با خورشت کرفس به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند؛ طرفداران و مخالفان و تقریبا هیچ‌گاه هم میان این دو گروه صلح ایجاد نمی‌شود. با این حال خورشت کرفس را باید در کنار خورشت‌هایی چون خورشت قورمه سبزی و خورشت قیمه سیب‌زمینی، از غذاهای خاص ایرانی‌ها بدانیم. در این مطلب با طرز تهیه خورشت کرفس با گوشت خوشمزه و مجلسی آشنا شوید تا شما هم به جمع طرفداران این غذا بپیوندید.

مواد لازم برای طرز تهیه خورشت کرفس با گوشت

  • کرفس ۱ دسته بزرگ (۴۰۰ گرم)
  • نعنا ۱ دسته (۵۰ گرم)
  • جعفری ۲ دسته (۱۰۰ گرم)
  • پیاز بزرگ ۱ عدد
  • گوشت خورشتی (گوسفندی یا گوساله) ۳۰۰ گرم
  • سیر ۱ حبه
  • آب غوره ۲ قاشق غذاخوری
  • لیموعمانی ۲ عدد
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم
  • روغن مایع به میزان لازم

مراحل طرز تهیه خورشت کرفس با گوشت

۱. پاک کردن کرفس و سرخ کردن سبزیجات

در اولین مرحله از طرز تهیه خورشت کرفس با گوشت، لازم است کرفس‌ها را پاک کنید. برای این کار، ساقه‌های کرفس را از برگ‌ها جدا کنید. برگ‌های پژمرده و ساقه‌های خراب را دور بریزید و کرفس‌ها را خوب بشویید. بقیه سبزی‌ها (جعفری و نعنا) را هم جداگانه پاک کرده و بشویید. سپس نعناها و جعفری‌ها را به همراه برگ‌های کرفس، به صورت ریز و خورشتی، خرد کنید. ساقه‌های کرفس را هم جداگانه به اندازه دلخواه (حلقه‌ای یا بندانگشتی) خرد کنید.

مواد اولیه خورشت کرفس

در یک قابلمه، مقداری روغن بریزید و آن را روی حرارت متوسط قرار بدهید. ساقه‌های کرفس را به قابلمه اضافه کرده و تفت بدهید. سپس ساقه‌های کرفس را از ظرف خارج کرده و این بار با کمی روغن، سبزی‌ها را تفت بدهید تا آبشان کشیده شود.

۲. پختن خورشت کرفس

در همین حین که سبزی‌ها سرخ می‌شوند، پیاز را هم به صورت نگینی ریز خرد کرده و در قابلمه‌ای دیگر، همراه با روغن، روی حرارت قرار بدهید. پس از اینکه پیازها قدری سرخ شده و رنگشان شیشه‌ای و شفاف شد، گوشت‌های خورشتی را هم به قابلمه اضافه کرده و همراه با نمک، فلفل سیاه و زردچوبه تفت بدهید تا رنگ گوشت‌ها تغییر کرده و خاکستری شود.

پس از تغییر رنگ دادن گوشت‌ها، ساقه‌های کرفس را هم به قابلمه اضافه کنید. سپس روی مواد به میزان ۳ تا ۴ لیوان آب جوش بریزید و اجازه بدهید خورشت به مدت حدودا ۱ تا ۱٫۵ ساعت روی حرارت متوسط رو به کم بماند تا بپزد.

در این مدت، لیموهای عمانی را با نوک چاقو، سوراخ کرده و آن‌ها را در یک ظرف حاوی آب جوش بیندازید تا تلخی لیموها گرفته شده و پوستشان نرم بشود.

بعد از اینکه گوشت‌ها کمی نرم شدند، سبزی‌ها را به همراه لیموهای عمانی و آب غوره به قابلمه اضافه کنید. به این مخلوط حدودا ۱ تا ۱٫۵ ساعت دیگر زمان بدهید تا خورشت کرفس شما کاملا پخته شده و جا بیفتد. سپس آن را به همراه برنج آبکش شده یا کته، سرو کنید.

نکته: بهترین ترکیب سبزی‌ها در طرز تهیه خورشت کرفس با گوشت، نسبت ۲ به ۱ جعفری به نعنا است. افزودن نعنای بیشتر، باعث تلخ شدن خورشت می‌شود. همچنین به جای آب غوره می‌توانید از آب لیمو، یا ۲ قاشق چای‌خوری پودر گرد غوره استفاده کنید.

خورش کرفس

سوالات متداول در طرز تهیه خورشت کرفس با گوشت

در این مطلب با طرز تهیه خورشت کرفس با گوشت، به آسان‌ترین روش آشنا شدیم. خورشت کرفس را می‌توانید به عنوان مختلف با گوشت یا بی‌گوشت، یا حتی با انواع لوبیا که پیش از این در مطلب طرز تهیه خورشت کرفس با لوبیا آموزش داده بودیم، تهیه کنید. در ادامه، به برخی از سوالات متداول و رایج شما در خصوص پخت این خورشت خوشمزه پاسخ می‌دهیم.

طرز تهیه خورشت کرفس با گوشت قلقلی چیست؟

خورشت کرفس عموما با گوشت خورشتی و تکه‌ای تهیه می‌شود، با این حال این خورشت خوشمزه را می‌توانید با گوشت چرخ‌کرده و قلقلی هم امتحان کنید. برای این کار، گوشت چرخ‌کرده را با ۱ عدد پیاز کوچک رنده شده و آب‌گیری شده، نمک، فلفل و زردچوبه، خوب ورز بدهید. سپس از گوشت، گلوله‌های کوچک به اندازه گردو درست کرده و گلوله‌ها را در کمی روغن تفت بدهید و به خورشت اضافه کنید.

طرز تهیه خورشت کرفس با مرغ چیست؟

برای تهیه خورش کرفس با مرغ، ابتدا تکه‌های مرغ (ترجیحا سینه و ران مرغ) را با پیاز سرخ کنید، سپس ساقه‌های کرفس را اضافه کنید و پس از گذشت ۱ ساعت از زمان پخت، برگ‌های کرفس و سبزی‌ها را هم اضافه کنید و تا زمان جا افتادن خورشت، به آن زمان بدهید.

سبزی خورشت کرفس چیست؟

در خورش کرفس، از ترکیب ساقه و برگ کرفس به همراه نعنا و جعفری استفاده می‌شود. البته توجه داشته باشید که اندازه جعفری باید دو برابر اندازه نعنا باشد، زیرا زیاد بودن نعنا، باعث تلخ شدن خورشت کرفس شما می‌شود.

دیدگاه ها