طرز تهیه سمبوسه با سوسیس بازاری، ترد و خوشمزه

طرز تهیه سمبوسه با سوسیس
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

سمبوسه، یکی از پرطرفدارترین پیش غذاهای ایرانی است که با تنوع بسیار زیادی در مواد میانی تهیه می‌شود. اما آیا تا به حال به ترکیب جذاب سوسیس و سمبوسه فکر کرده‌اید؟ این ترکیب نوآورانه، طعم جدیدی به این غذای محبوب بخشیده و آن را به یک انتخاب محبوب برای مهمانی‌ها و دورهمی‌ها تبدیل کرده است. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه سمبوسه آبادانی را به عنوان اصیل‌ترین روش تهیه این غذا بررسی کرده بودیم اما در ادامه طرز تهیه سمبوسه با سوسیس مدرن را مرور خواهیم کرد پس همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه سمبوسه با سوسیس

  • سوسیس ۳۰۰ گرم
  • پیاز متوسط ۱ عدد
  • جعفری ۲۵۰ گرم
  • سیب زمینی پخته و رنده شده ۲۰۰-۲۵۰ گرم
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم
  • نان لواش به مقدار لازم

طرز تهیه سمبوسه با سوسیس

آماده سازی مایه داخلی

اولین مرحله از طرز تهیه سمبوسه با سوسیس این است که مواد لازم برای مایه داخلی سمبوسه را آماده کنیم برای این کار ابتدا موادی را که لازم است به صورت حلقه‌های نازک برش بزنید سپس پیاز را در روغن تفت دهید تا طلایی شوند بعد سوسیس، فلفل دلمه‌ای و ادویه‌ها را اضافه کرده و تفت دهید تا مواد کاملا با هم مخلوط شوند در نهایت هم سیب زمینی پخته را پوره کنید و مواد مخلوط سوسیس را به آن اضافه کنید و کاملا هم بزنید.

سر هم کردن سمبوسه

پیچیدن سمبوسه با کالباس

اکنون که مایه میانی سمبوسه شما آماده شده زمان آن رسیده که سمبوسه خود را سر هم کنید برای این کار یک برگ از خمیر یوفکا یا فیلو یا نان لواش را بردارید و روی آن را کمی روغن بمالید سپس یک قاشق از مایه داخلی را روی خمیر قرار دهید و لبه‌های آن را به سمت داخل تا بزنید تا به شکل مثلث یا مربع درآید. روی سمبوسه‌ها را با رومال تخم مرغی بپوشانید.

نکته: برای اینکه سمبوسه‌ها تردتر شوند، می‌توانید قبل از سرخ کردن، آن‌ها را در فریزر قرار دهید.

نکته: برای تزئین سمبوسه‌ها می‌توانید از کنجد یا سیاه دانه استفاده کنید.

سرخ کردن سمبوسه

سرخ کردن سمبوسه با کالباس در روغن

وقتی که همه سمبوسه‌ها آماده شدند در یک تابه یا قابلمه مناسب روغن بریزید و اجازه دهید داغ شود بعد سمبوسه‌ها را به آرامی در روغن سرخ کنید تا طلایی و برشته شوند. در نهایت هم سمبوسه‌های سرخ شده را روی دستمال کاغذی قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته شود.

نکات تکمیلی برای تهیه سمبوسه با سوسیس

طرز تهیه سمبوسه با سوسیس

تهیه سمبوسه، هنری است که با کمی دقت و رعایت چند نکته ساده، می‌توانید به نتایج شگفت‌انگیزی برسید. در ادامه به برخی از مهم‌ترین نکات و فوت و فن‌های تهیه سمبوسه می‌پردازیم:

انواع روش تهیه سمبوسه

رایج‌ترین روش تهیه سرخ کردن آن در تابه سمبوسه است. برای این کار، روغن را در تابه یا قابلمه مناسبی داغ کرده و سمبوسه‌ها را تا زمانی که طلایی و برشته شوند، سرخ کنید.

اما اگر می‌خواهید سمبوسه شما رژیمی‌تر و کم‌چرب باشد می‌توانید آن را در فر بپزید. برای تهیه سمبوسه به این روش باید سمبوسه‌ها را در فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه بپزید فقط قبل از قرار دادن سمبوسه‌ها در فر، روی آن‌ها را با کمی روغن یا کره بمالید تا طلایی شوند.

یکی دیگر از روش‌های تهیه و پخت سمبوسه این است که ِآن را در ایرفرایر بپزید برای تهیه سمبوسه در ایرفرایر باید آن را روی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کرده و سمبوسه‌ها را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بپزید.

تنوع مواد میانی سمبوسه با سوسیس

سمبوسه یکی از غذاهای محبوب و پرطرفداری است که با تنوع بسیار زیادی در مواد میانی تهیه می‌شود. این تنوع به شما اجازه می‌دهد تا با توجه به ذائقه و سلیقه خود، سمبوسه‌هایی با طعم‌های مختلف را تجربه کنید.

استفاده از انواع گوشت برای سمبوسه

از گوشت‌های مختلف مانند گوشت چرخ‌کرده، مرغ ریش‌ریش، ماهی و میگو گرفته تا انواع گوشت‌های فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس می‌توانید برای مایه میانی سمبوسه خود استفاده کنید.

استفاده از سبزیجات مختلف برای مایه میانی سمبوسه

برای تهیه سمبوسه می‌توانید از سبزیجات تازه و فصلی مختلف براساس ذائقه خود استفاده کنید اما رایج‌ترین سبزیجات می‌تواند شامل هویج، نخود فرنگی، اسفناج، سیر یا حتی ذرت باشد. یادتان باشد برای مقوی‌تر کردن سمبوسه حتی می‌توانید در آن از انواع حبوبات مثل عدس، نخود، لوبیا چشم بلبلی یا هر حبوبات دیگری هم استفاده کنید.

استفاده از انواع پنیر برای تهیه سمبوسه

اگر دوست دارید سمبوسه شما مدرن‌تر باشد می‌توانید از انواع پنیر هم در لایه میانی سمبوسه خود استفاده کنید. اما بهترین پنیرها برای استفاده در سمبوسه در کنار پنیر پیتزا شمال پنیر موزارلا، پنیر فتا و پنیر گودا است.

نکات برای جلوگیری از پاشیدن سمبوسه حین سرخ شدن

برای جلوگیری از پاشیدن سمبوسه حین سرخ شدن، چند نکته مهم را باید رعایت کنید. ابتدا، لبه‌های خمیر را محکم به هم فشار دهید تا در حین سرخ شدن باز نشود و مواد داخل آن بیرون نریزد. همچنین، روغن را به اندازه کافی داغ کنید؛ چرا که روغن سرد باعث می‌شود سمبوسه‌ها روغن جذب کنند و از هم بپاشند.

علاوه بر این، سمبوسه‌ها را با فاصله کافی از هم در روغن قرار دهید تا به هم نچسبند و به راحتی سرخ شوند. در نهایت، حرارت روغن را تنظیم کنید تا سمبوسه‌ها به آرامی سرخ شوند و همزمان داخل آن‌ها نیز پخته شود. با رعایت این نکات می‌توانید سمبوسه‌هایی با ظاهر زیبا و خوشمزه تهیه کنید.

نکات مهم برای انتخاب سوسیس مناسب تهیه سمبوسه سوسیس

برای تهیه سمبوسه بهتر است از سوسیس‌های مرغ یا گوشت قرمز استفاده کنید. اما اگر گیاهخوار هستید می‌توانید از انواع سوسیس گیاهی هم استفاده کنید. اما نکته مهم برای استفاده از سوسیس در این غذا این است که از سوسیس‌هایی که ادویه‌های کمتری دارند، برای این غذا استفاده کنید.

انواع خمیر یا نان مناسب برای تهیه سمبوسه

در تهیه سمبوسه می‌توانید از انواع مختلف خمیر یا نان استفاده کرد که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.

خمیر یوفکا، به عنوان رایج‌ترین خمیر برای تهیه سمبوسه، بسیار نازک و شکننده است و برای تهیه سمبوسه‌هایی با ظاهری ظریف و طعم دلپذیر مناسب است. خمیر فیلو هم شباهت زیادی به یوفکا دارد، اما کمی ضخیم‌تر است.

نان لواش هم به عنوان یک گزینه ساده و در دسترس، برای تهیه سمبوسه‌های خانگی بسیار مناسب است. همچنین، در برخی فروشگاه‌ها، خمیر مخصوص سمبوسه نیز موجود است که آماده استفاده بوده و کار تهیه سمبوسه را بسیار آسان‌تر می‌کند. انتخاب نوع خمیر بستگی به سلیقه شخصی و نوع مواد میانی سمبوسه دارد.

ادویه‌های مناسب سمبوسه

ادویه یکی از مهم‌ترین مواد اولیه لازم برای تهیه سمبوسه است. بنابراین حتما به خوبی به استفاده درست و مناسب ادویه برای سمبوسه دقت کنید. اما مهم‌ترین ادویه‌ها برای تهیه سمبوسه شامل فلفل سیاه، زیره، گشنیز و پودر کاری است. البته می‌توانید ترکیبی از چندین ادویه را به همراه ادویه‌های مدنظر خود تهیه کنید تا هر زمان که خواستید به راحتی از آن استفاده کنید.

اگر دوست دارید سمبوسه‌هایتان تندتر باشد، می‌توانید از فلفل چیلی یا پودر چیلی استفاده کنید.

+

دیدگاه ها