طرز تهیه شامی رشتی اصل با گوشت چرخ کرده و بدون گوشت

طرز تهیه شامی رشتی اصل
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
بیش 90دقیقه

شامی رشتی، سفری بی‌نظیر به دلِ طعم‌های شمال کشور است. این غذا با لپه و نخود تهیه می‌شود و بافتی پوک و طعمی بی‌نظیر دارد. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه شامی کباب را مرور کرده بودیم. با ما همراه باشید تا در ادامه طرز تهیه شامی رشتی اصل با گوشت چرخ کرده و بدون گوشت را یاد بگیرید.

مواد لازم برای تهیه شامی رشتی با گوشت چرخ کرده

  • گوشت گوسفندی ۴۰۰ گرم
  • نخود ۱/۳ لیوان
  • لپه ۱ لیوان
  • پیاز ۱ عدد
  • تخم مرغ ۲ عدد
  • نمک، فلفل و ادویه به مقدار لازم

طرز تهیه شامی رشتی با گوشت چرخ کرده

۱. آماده کردن و پخت حبوبات

پخت لپه و نخود برای تهیه شامی رشتی

اولین مرحله از طرز تهیه شامی رشتی این است که لپه و نخود را در مقداری آب به مدت ۱۲-۲۴ ساعت بخیسانید و بعد آبش را بگیرید و آن‌ها را با آب در یک قابلمه بریزید و یک پیاز درسته را داخلش بگذارید تا به مدت یک ساعت بپزند.

نکته: دلیل استفاده از پیاز گرفتن بوی زهم حبوبات است.

۲. پخت گوشت

پخت گوشت برای تهیه شامی

هم‌زمان که لپه می‌پزد باید گوشت را به همراه یک پیاز که از وسط نصف کرده‌اید و چند حبه سیر با مقداری زردچوبه و فلفل سیاه با آب در یک قابلمه به مدت ۲ ساعت بپزید.

نکته: بهتر است از مغز ران یا گوشت گردن گوسفند استفاده کنید.

۳. مخلوط کردن مواد

اکنون در این مرحله ابتدا حبوبات پخته شده را در یک آبکش بریزید تا کاملا آبش خارج شود بعد آن‌ها را داخل میکسر بریزید و میکس کنید تا پودر شوند. حالا به سراغ گوشت که کامل پخته و آبش کامل کشیده شده بروید و آن را خنک کرده بعد ریش‌ریش کنید. سپس حبوبات را با گوشت مخلوط کنید، مقداری نمک و فلفل را به همراه تخم مرغ به آن‌ها اضافه کنید بعد همه مواد را خوب با دست مخلوط کنید تا مواد چسبندگی پیدا کنند.

نکته: شامی اصیل گیلانی یا شمالی باید حتما با گوشت ریش‌ریش تهیه شود اما اگر زمان ندارید می‌توانید از گوشت چرخ کرده استفاده کنید.

۴. پخت شامی رشتی

سرخ کردن شامی رشتی

در آخرین مرحله از طرز تهیه شامی رشتی زمان آن رسیده که در یک ماهیتابه مناسب مقداری روغن بریزید و بعد به اندازه یک گردو از مخلوط مایه شامی بردارید و کف دست شکل دهید و داخلش یک سوراخ ایجاد کنید و داخل روغن داغ سرخ کنید. این کار را تا اتمام همه مایه شامی ادامه دهید. این غذای خوشمزه را همراه نان، سبزی و ماست میل کنید. نوش جان!

نکات تکمیلی برای تهیه شامی

طرز تهیه شامی رشتی

همان‌طور که دیدید و خواندید، تهیه و پختن شامی کباب رشتی کار ساده‌ای است اما برای داشتن یک شامی رشتی حرفه‌ای و اصیل باید نکات و فوت‌وفن‌های آن را هم به صورت کامل بدانید.

طرز تهیه شامی رشتی بدون گوشت

شامی رشتی اصیل همیشه گوشت دارد اما اگر گیاه‌خوار هستید یا منع مصرف گوشت دارید هم می‌توانید این غذا را در منزل تهیه کنید. برای تهیه شامی گیلانی بدون گوشت کافی است مثل شامی اصیل نخود و لپه که خیس خورده را با پیاز و سیب زمینی و زردچوبه بپزید بعد آبکش کنید و داخل میکسر یا غذاساز بریزید تا خوب مخلوط شود در نهایت هم نمک و آرد نخودچی را با تخم مرغ به مواد اضافه کنید و خوب با دست ورز دهید و در نهایت در تابه مناسب سرخ کنید.

تهیه شامی رشتی با گوشت چرخ کرده

شامی در حالت عادی با گوشت چرخ‌کرده تهیه می‌شود اما شامی اصیل گیلانی یا رشتی را باید حتما با گوشت ریش ریش تهیه کنید. اما اگر خواستید زمان کمتری صرف تهیه این غذا کنید درست مثل روش تهیه شامی ساده رشتی عادی آن را با گوشت چرخ‌کرده تهیه کنید.

تفاوت شامی رشتی با باقی شامی‌ها

شامی هم مثل خیلی از غذاها، در شهرهای مختلف به شیوه‌های مختل تهیه می‌شود و گاهی تفاوت فقط مواد لازم آن است درست مثل شامی رشتی که تفاوت اصلیش با دیگر شامی‌ها مواد اولیه‌اش است. در شامی رشتی معمولا از ترکیب لپه، نخود و لوبیا استفاده می‌شود. این در حالی است که شامی شهرهای دیگر معمولا فقط لپه دارد. روش تهیه شامی لپه را می‌توانید با جزییات در کتاب کاله مطالعه کنید.

تفاوت دیگر شام رشتی استفاده از گوشت ریش‌ریش به جای گوشت چرخ‌کرده است. البته در برخی شامی‌ها به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ استفاده می‌شود. تهیه شامی مرغ را هم می‌توانید در کتاب کاله بخوانید.

البته تفاوت دیگر این شامی نبود سیب زمینی در آن است که البته برخی از مردم رشت به آن سیب زمینی هم اضافه می‌کنند. اگر دوست دارید نوع دیگر تهیه شامی بدون سیب زمینی را هم بدانید، تهیه شامی کباب بدون سیب زمینی در کتاب کاله موحود است.

تهیه شامی با کوبیده آبگوشت

در گذشته خیلی‌ها برای تهیه شامی رشتی همان کوبیده آبگوشت را با تخم مرغ ترکیب می‌کردند و بعد درست مثل شامی سرخ می‌کردند. بنابراین اگر دوست دارید می‌توانید از همان ترکیب برای تهیه شامی رشتی استفاده کنید.

+

دیدگاه ها