طرز تهیه شیرینی اشکی با روغن مایع به سبک بازاری در خانه

طرز تهیه شیرینی اشکی با روغن مایع
آسان
۱۲ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

شیرینی اشکی یا نعلی از شیرینی‌های سنتی محسوب می‌شود که جایگاه ویژه‌ای در سفره‌‌ هفت‌سین ایرانیان دارد. این شیرینی خوشمزه را می‌توان به راحتی به سبک بازاری برای ایام نوروز درست کرد. در مطالب قبلی به طرز تهیه شیرینی نعلی با پیمانه اشاره و آن را بررسی کرده‌ایم. شما اگر به دنبال دستور این شیرینی خاص هستید پس در ادامه طرز تهیه شیرینی اشکی با روغن مایع را بخوانید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی اشکی با روغن مایع

  • زرده تخم‌مرغ دو عدد
  • آرد سفید ۵۰۰ گرم
  • پودر قند یک‌دوم لیوان
  • کره ۲۰۰ گرم
  • روغن مایع هشت قاشق غذاخوری
  • شیر چهار قاشق غذاخوری
  • عسل چهار قاشق غذاخوری
  • وانیل یک‌دوم قاشق چای‌خوری

طرز تهیه شیرینی اشکی با روغن مایع

۱. مواد اولیه شیرینی را آماده کنید

مخلوط زرده تخم‌مرغ، پودر قند، وانیل، شیر و عسل در طرز تهیه شیرینی اشکی

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی اشکی با روغن مایع باید همانند دیگر دستورهای شیرینی‌پزی مواد اولیه را از ۳۰ دقیقه قبل بیرون بگذارید. مواد اولیه مانند تخم‌مرغ با دمای محیط، هم‌دما شوند. حال در یک کاسه مناسب پودر قند و کره را با سرعت تند برای پنج تا شش دقیقه خوب هم بزنید تا یک مخلوط سفید رنگ داشته باشید. زرده و سفیده تخم‌‌مرغ‌ها را جدا کنید. زرده‌های آن را به همراه وانیل داخل کاسه بریزید. مخلوط را مجدد برای چند دقیقه دیگر هم بزنید. در آخر شیر و عسل را هم به کاسه اضافه کنید. در نهایت آن را برای دقایقی دیگر هم بزنید و کنار بگذارید. پیشنهاد ما به شما تهیه شیرینی پفکی گردویی با سفیده کنار این شیرینی خوشمزه است.

۲. آرد را اضافه کنید

خمیر شیرینی اشکی در طرز تهیه شیرینی اشکی با روغن مایع

در دومین مرحله از طرز تهیه شیرینی اشکی با روغن مایع نوبت به اضافه کردن آرد می‌رسد. آرد را در کاسه‌ای جداگانه دو تا سه بار الک کرده سپس داخل کاسه بریزید. مایه شیرینی را با کمک لیسک به صورت دورانی و در یک جهت هم بزنید. هنگام مخلوط کردن آرد با دیگر مواد، روغن‌مایع را هم اضافه کنید. حال با کمک دستان خود مخلوط را ورز دهید تا خمیری منسجم داشته باشید. خمیر را داخل یک کاسه بگذارید و روی آن را با سلفون بپوشانید. کاسه را برای یک ساعت داخل یخچال قرار دهید. در این مرحله دقت داشته باشید که خمیر را زیاد ورز ندهید که به روغن بیفتد. ورز زیادی  خمیر منجر به از دست نرمی و لطافت آن می‌شود. شیرینی خرمایی بدون فر از آن شیرینی‌هایی است که کوچک و بزرگ آن را می‌پسندند پس آن را امتحان کنید.

۳. فر را آماده کنید

در سومین مرحله از طرز تهیه شیرینی اشکی با روغن مایع نوبت به پخت آن می‌رسد. پس فر را برای ۱۵ دقیقه با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید. به اندازه سینی فرتان کاغذ روغنی ببرید و داخل آن پهن کنید. حال کاغذ روغنی دیگری روی سطح کارتان پهن کنید. خمیر شیرینی اشکی را روی آن قرار دهید. آن را با وردنه به قطر نیم تا یک سانتی‌متر باز کنید. با استفاده از قالب اشکی، روی خیمر شیرینی‌تان قالب بزنید. شیرینی‌ها را با فاصله از هم داخل سینی فر بچینید. سینی را برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه داخل فر بگذارید تا پخته شوند. دقت داشته باشید که شیرینی‌های نعلی خیلی تغییر رنگ نمی‌دهند پس مراقب باشید که نسوزند. پیشنهاد ما به شما برای پذیرایی از عزیزان‌تان تهیه شیرینی قطاب شمالی در خانه با و بدون فر است.

نکات تکمیلی پخت شیرینی اشکی با روغن مایع

شیرینی اشکی همانند شیرینی زبان بدون فر یکی از ساده‌ترن شیرینی‌هایی است که به راحتی می‌توانید به سبک بازاری برای میهمانی‌ها و دورهمی‌هایتان آن را آماده کنید. خواندن نکات تکمیلی گفته‌شده در ادامه به سوالات شما برای پخت این شیرینی خوشمزه جواب خواهد داد.

پخت شیرینی اشکی در قابلمه

پخت شیرینی اشکی با روغن مایع در قابلمه

شیرینی نعلی را می‌توانید مانند شیرینی پفکی گردویی بدون فر داخل تابه یا قابلمه درست کنید. پس داخل تابه دوطرفه یا قابلمه کاغذ روغنی پهن کنید. شیرینی‌ها را داخل آن بچینید. در تابه را ببندید. تنها ۱۵ دقیقه زمان دهید تا کامل پخته شوند. فقط استفاده از شعله‌پخش‌کن را فراموش نکنید. برای پخت شیرینی نعلی با پیمانه در توستر یا فر برقی باید دمای آن را ۲۰ درجه کم‌تر تنظیم کنید.

ظاهر خمیر شیرینی اشکی

در طرز تهیه شیرینی اشکی با روغن مایع تنها راه شکل دادن به خمیر استفاده از قالب اشکی نیست. خمیر را روی سطح کار قرار دهید. آن را برای ۳۰ ثانیه ورز دهید سپس اندازه یک گردو از آن بردارید. روی صفحه کار خمیر را به شکل لوله در اندازه ۱۰ سانتی‌متر دربیاورید. در نهایت دو سر خمیر لوله‌ای را همانند اشک به یکدیگر وصل کنید. اگر ظاهر نعل‌مانند برای این شیرینی می‌پسندید پس دو طرف آن را به یکدیگر وصل نکنید. شیرینی پنجره‌ای بدون نشاسته هم از دیگر شیرینی‌‌های ساده برای ایام نوروز به حساب می‌آید.

جایگزین روغن مایع در پخت شیرینی اشکی

پخت شیرینی اشکی با کره یا روغن قنادی

روغن صاف قنادی و کره بهترین جایگزین برای روغن مایع در پخت شیرینی اشکی می‌تواند باشد بدون آن‌که طعم و مزه آن تغییر کند.

تَرَک شیرینی اشکی

در طرز تهیه شیرینی اشکی، ظاهر شیرینی بسیار مهم است پس باید به درستی آن را قالب یا حالت داد. با این‌حال گاهی بعد از پخت شیرینی تَرَک می‌خورد و قابل‌ سرو نیست. مهم‌ترین دلایل آن دمای زیاد فر، آرد زیاد، کمی روغن مایع و ورز نامناسب خمیر باشد. از تهیه شیرینی بهشتی در کنار دیگر شیرینی‌های عید غافل نشوید.

تزئین و سرو شیرینی اشکی

شیرینی اشکی را با توجه به ذائقه‌تان به روش‌های متفاوتی می‌توان تزئین کرد. یکی از آن‌ها راه بن‌ماری کردن است. شکلات تخته‌ای را خرد و داخل یک کاسه نشکن بریزید. کاسه را روی حرات کتری بگذارید. با آب شدن شکلات‌ها، دو سر شیرینی را داخل شکلات ببرید. سپس با پودر پسته، پودر بادام و پودر هل تزئین‌شان کنید. با توجه به ذائقه‌تان از کارامل یا مارمالاد هم می‌توانید استفاده کنید.

دیدگاه ها