طرز تهیه شیرینی بهشتی با لیوان + فوت و فن های قنادی

طرز تهیه شیرینی بهشتی با لیوان
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

شیرینی بهشتی همان‌طور که از نام آن برمی‌آید عطر و طعمی فوق‌العاده دارد که هرگز آن را فراموش نخواهید کرد. بدون‌شک این شیرینی لطیف در زمره شیرینی‌های سنتی ایران قرار دارد چر‌ا‌که در سفره‌ هفت‌سین ایرانی‌ها در ایام نوروز خودنمایی می‌کند. شیرینی بهشتی که به خاطر لطافت و ظاهرش آن را شیرینی کُرکی هم می‌خوانند با سه طعم زعفرانی، ساده و کاکائویی در بازار موجود هستند. در مطالب قبلی دستور تهیه شیرینی نارگیلی یکی دیگر از شیرینی‌های سنتی ایران را برایتان گفته‌ایم. حال نوبت به طرز تهیه شیرینی بهشتی با لیوان می‌رسد که راحت در منزل می‌توان آن را درست کرد.

مواد لازم برای تهیه شیرینی بهشتی

  • روغن صاف قنادی یک لیوان به اضافه سه قاشق غذاخوری
  • پودرقند یک لیوان به اضافه سه قاشق غذاخوری
  • آرد قنادی دو‌و‌نیم تا سه لیوان
  • وانیل یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • روغن مایع سه قاشق غذاخوری
  • هل یک‌دوم قاشق چای‌خوری

طرز تهیه شیرینی بهشتی با لیوان

۱. پودرقند و روغن را مخلوط کنید

مخلوط کردن پودرقند و روغن جامد

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی بهشتی با لیوان نیاز است که کاسه‌ای مناسب برای مخلوط کردن مواد انتخاب کنید. در ادامه آرد و پودر قند را جداگانه سه بار الک کرده و کنار بگذارید. حال پودر قند و روغن قنادی را داخل کاسه ریخته و با دور تند هم‌زن آن‌ها را حدود ۱۰ تا ۱۲ دقیقه هم بزنید. دقت داشته باشید که در این مرحله مخلوط باید پوک، سفید و حالت خامه‌ای به خود بگیرد. شیرینی پنجره‌ای یکی دیگر از شیرینی‌های عید نوروز است که به راحتی می‌توانید آن را در منزل درست کنید.

۲. وانیل و روغن مایع را اضافه کنید

اضافه کردن روغن مایع و آرد به مخلوط در طرز تهیه شیرینی بهشتی

در دومین مرحله از طرز تهیه شیرینی بهشتی با لیوان باید وانیل را به همراه روغن مایع و هل به مواد اضافه کنید. مجدد مواد را برای پنج دقیقه با هم‌زن بزنید. حال آرد را در چند مرحله به مواد اضافه کرده و با هم‌زن مداوم هم بزنید. به این نکته توجه داشته باشید که خمیر شیرینی‌تان چسبناک باشد. اگر خمیرتان شل شد کمی آرد اضافه کرده و با هم‌زن آن را بزنید و در صورت سفت بودن خمیر، کمی روغن مایع به آن اضافه کنید. خمیر شیرینی باید به راحتی از قیف رد شود. شیرین نخودچی را هم به راحتی شیرینی بهشتی می‌توانید برای عزیزان‌تان آماده کنید.

۳. خمیر را تقسیم کنید

حال در سومین مرحله از طرز تهیه شیرینی بهشتی با لیوان ، آرد را به سه قسمت مساوی تقسیم کنید تا بقیه مراحل پخت را پیش ببرید. در صورت تمایل می‌توانید به دو تا از خمیرها، یک قاشق پودر کاکائو و به دیگری زعفران غلیظ دم‌کرده اضافه کنید. در این‌صورت هر سه طعم شیرینی را خواهید داشت. آموزش شیرینی نارگیلی بدون فر را در کتاب کاله خوانده و برای عزیزان خود آماده کنید.

۴. خمیر را داخل قیف بریزید

قالب زدن خمیر شیرینی بهشتی

در چهارمین مرحله از طرز تهیه شیرینی بهشتی ، فر را با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد روشن کرده تا گرم شود. سپس هر یک از خمیرها را داخل قیف‌های جداگانه بریزید و با ماسوره دلخواه داخل سینی فر پایپ یا شکوفه می‌زنیم. سینی را برای ۱۵ دقیقه داخل فر بگذارید تا شیرینی‌های بهشتی آماده شوند. بعد از پخت شیرینی‌ها تا ۲ ساعت به آن‌ها دست نزنید تا کامل سفت شوند. در صورت تمایل قبل از گذاشتن سینی داخل فر می‌توانید روی آن‌ها کمی پودر پسته، خرفه یا کنجد بریزید. پیشنهاد ما به شما برای سفره عیدتان طرز تهیه شیرینی ساق عروس است، امتحانش کنید.

دستور تهیه شیرینی بهشتی

نکات تکمیلی پخت شیرینی بهشتی با لیوان

شیرینی بهشتی را می‌توانید با دم‌دستی‌ترین مواد و بدون ترازو به راحتی در منزل برای دورهمی‌ها و اعیاد آماده کنید. بدون‌شک با خواندن طرز تهیه شیرینی بهشتی با لیوان در بالا متوجه راحتی کار شده‌اید با این‌حال نکاتی را در ادامه یادآور خواهیم شد که تجربه این آشپزی را برایتان لذت‌بخش‌تر خواهد کرد.

اهمیت روغن برای تهیه شیرینی بهشتی

روغن شیرینی پزی در طرز تهیه شیرینی بهشتی

در تهیه این شیرینی خوشمزه باید از روغن جامد یا روغن قنادی استفاده کنید. دلیل آن هم طعم خوشمزه و لطافتی است که به شیرینی داده می‌شود. از سویی دیگر به نگه‌داری طولانی‌مدت و پخت در حرارت بالا هم کمک می‌کند. پس روغن جامدی که به دمای محیط رسیده را ذوب کنید. آن را داخل شیشه ریخته و در یخچال قرار دهید تا سفت شود. سپس آن را در مراحل گفته‌شده استفاده کنید. در صورت زیاده‌روی در استفاده از روغن مایع شیرینی‌تان هنگام پخت در اصطلاح «وا» خواهد رفت. طرز تهیه شیرینی کشمشی ساده خانگی را فراموش نکنید.

خمیر زعفرونی شیرینی بهشتی

خمیر زعفرانی شیرینی بهشتی

هنگام تقسیم خمیر برای اضافه کردن زعفران، خمیرتان سفت و کار برایتان سخت خواهد شد. برای راحتی کارتان با قیف خمیر زعفرونی را می‌توانید قالب بزنید. هم‌چنین می‌توانید از نوک انگشتان خود برای ورز دادن خمیر استفاده کنید. راه آخر آن‌که برای داشتن خمیر نرم و منعطف از چرخ‌گوشت هم می‌توانید استفاده کنید.

خمیر شیرینی بهشتی

در طرز تهیه شیرینی بهشتی این نکته را به خاطر داشته باشید که آرد را قبل از اضافه کردن به مواد دو تا سه بار الک کنید. سپس آرد را کم‌کم به مواد اضافه کنید تا خمیرتان جمع شود. ممکن است نیاز به اضافه کردن آرد داشته باشید پس آن را کم‌کم اضافه کرده و با نوک انگشتان خود خمیر شیرینی را جمع کرده و ورز دهید. دقت داشته باشید در صورت ورز دادن خمیر با کف دست به روغن خواهد افتاد. طرز تهیه شیرینی مشهدی با خمیر شیرینی آلمانی را حتما در روزهای تعطیل خود امتحان کنید.

دیگر روش های پخت شیرینی بهشتی

طرز تهیه شیرینی بهشتی در لیوان

برای پخت شیرینی بهشتی در تابه باید تمام مراحل بالا را پیش بروید سپس شعله‌پخش‌کن را به مدت ۱۵ دقیقه گرم کنید. کف تابه را کاغذ روغنی پهن کنید و خمیر را با فاصله از هم با کمک قیف شکوفه بزنید. ۱۵ دقیقه زمان مناسبی برای پخت شیرینی‌ها است. اگر از فر برقی برای پخت استفاده می‌کنید دمای آن را روی ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کرده و سینی را در طبقه وسط آن بگذارید.

نگه داری شیرینی بهشتی

شیرینی بهشتی را با قرار دادن در یک ظرف دربسته تا یک ماه در دمای محیط می‌توانید با همان کیفیت نگه‌داری کنید. طرز تهیه شیرینی زبان اصیل و خوشمزه خانگی را برای روزهای عید در کتاب کاله بخوانید.

دیدگاه ها