طرز تهیه شیرینی نارگیلی بدون فر و با فر – خوشمزه و پفکی مثل قنادی

طرز تهیه شیرینی نارگیلی بدون فر
متوسط
4 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

شیرینی نارگیلی جزو آن دسته شیرینی‌های خوشمزه و اصیل ایرانی است که به ویژه در کنار انواع دیگر شیرینی مثل نان برنجی، شیرینی کشمشی و شیرینی نخودچی، آداب مهمان نوازی ایرانی در عید نوروز و شروع سال جدید را تکمیل می‌کند. با این حال برای لذت بردن از عطر و طعم این شیرینی خوشمزه نیازی نیست منتظر نوروز بمانیم. البته پیش‌تر راجع به طرز پخت شیرینی نارگیلی صحبت کردیم اما شیرینی نارگیلی جزو آن دسته از شیرینی‌هایی است که حتی اگر فر ندارید، می‌توانید به راحتی در خانه تهیه کرده و از آن لذت ببرید. پس با طرز تهیه شیرینی نارگیلی بدون فر و با فر همراه باشید.

مواد لازم برای طرز تهیه شیرینی نارگیلی بدون فر

  • پودر نارگیل ۱ پیمانه
  • شکر ۳٫۴ پیمانه
  • روغن نباتی ۱٫۳ پیمانه
  • سفیده تخم‌مرغ ۳ عدد
  • آب‌لیمو نصف قاشق چای‌خوری
  • عصاره وانیل نصف قاشق چای‌خوری
  • پودر پسته (در صورت تمایل) مقداری برای تزیین

مراحل طرز تهیه شیرینی نارگیلی بدون فر

۱. مخلوط کردن مواد

پودر نارگیل، شکر، روغن و سفیده‌های تخم‌مرغ را در کاسه ریخته و با سرعت متوسط مخلوط‌کن، به مدت ۱۰ دقیقه خوب مخلوط کنید تا سفیده‌های تخم‌مرغ کف کرده و بافت مواد شما پفکی شود. همچنین می‌توانید برای بهتر مخلوط شدن مواد باهم، از دستگاه غذاساز استفاده کنید.

نکته: تازه بودن پودر نارگیل در کیفیت پایانی شیرینی شما بسیار مهم است. هرچه پودر نارگیل تازه‌تری داشته باشید، شیرینی‌های شما کمتر خشک شده و پرطراوت‌تر خواهند بود.

مواد شیرینی نارگیلی

۲. داغ زدن مواد

پس از اینکه مواد به خوبی باهم مخلوط شدند، نوبت به داغ زدن آن‌ها می‌رسد. برای این کار، یک تابه با اندازه متوسط را روی گاز قرار بدهید. سپس مواد مخلوط شده را به آن اضافه کنید و به مدت ۱۰ دقیقه روی شعله متوسط هم بزنید تا دانه‌های شکر آب شوند.

در پایان این مرحله، قدری از مواد را با انگشتتان امتحان کنید. چنانچه دانه‌های شکر زیر انگشت حس نمی‌شدند، مواد را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا در دمای معمولی اتاق، قدری استراحت کنند. پس از خنک شدن مواد، آب‌لیمو و عصاره وانیل را به آن اضافه کنید و به وسیله یک قاشق یا لیسک، مجددا خوب مخلوط کنید.

داغ زدن مواد شیرینی نارگیلی

نکته: در این مرحله بسیار مهم است که مواد را مدام مخلوط کنید تا به هم نچسبیده و ته نگیرند. همچنین توجه به حرارت گاز هم مهم است، چرا که هدف از این مرحله، پختن مواد نیست.

۳. پختن شیرینی‌ها در فر و بدون فر

چنانچه از فر، ماکروفر یا اون‌توستر استفاده می‌کنید، آن را از قبل به مدت ۱۵ دقیقه با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. چنانچه از فر استفاده نمی‌کنید، یک قابلمه بزرگ انتخاب کنید که اندازه آن، از سینی موردنظرتان که می‌خواهید شیرینی‌ها را در آن بپزید، بزرگ‌تر باشد. همچنین به یک پایه هم برای قرار دادن سینی روی آن احتیاج داریم. می‌توانید برای این کار از پایه‌های نگهدارنده سماور، یا حتی یک قالب بزرگ مخصوص شیرینی‌پزی استفاده کنید. قابلمه‌تان را با در بسته به مدت ۲۰ دقیقه روی شعله متوسط رو به کم قرار بدهید تا خوب گرم شود.

در این مدت، مخلوط نارگیلی را در یک قیف مخصوص شیرینی‌پزی بریزید. کف قالب موردنظرتان را کاغذ روغنی پهن کرده و یا خوب چرب کنید، سپس شیرینی‌ها را به کمک قیف و با فاصله از هم، به صورت دایره‌ای روی سینی فر بچینید. می‌توانید روی شیرینی‌ها را با کمی پودر پسته تزیین کنید.

سینی را داخل فر و یا قابلمه قرار داده و اجازه بدهید به مدت ۲۰ دقیقه یا تا زمانی که روی شیرینی‌ها طلایی شوند، در فر مانده و بپزند. پس از پایان پخت، شیرینی‌ها را از فر یا قابلمه خارج کرده، اما همان موقع از سینی برندارید. اجازه دهید تا شیرینی‌ها خنک شوند، سپس آن‌ها را به ظرف سرو موردنظر منتقل کنید. شیرینی نارگیلی معمولا در کنار شیرینی گردویی (که با زرده تخم‌مرغ پخته می‌شود و نیازی به سفیده ندارد) تهیه می‌شود.

این شیرینی‌ها را می‌توانید در ظرف دربسته تا ۴ روز در دمای اتاق و تا ۲ هفته در یخچال نگهداری کنید.

شیرینی نارگیلی

سوالات متداول در خصوص طرز تهیه شیرینی نارگیلی بدون فر

طرز تهیه شیرینی نارگیلی بدون فر، ساده‌ترین روشی است که با آن می‌توانید فقط با چند قلم ماده ساده و در دسترس، این شیرینی‌های خوشمزه را در خانه تهیه کنید. در ادامه، به برخی از سوالات متداول شما در خصوص درست کردن این شیرینی پاسخ می‌دهیم.

طرز تهیه شیرینی نارگیلی زعفرانی و کاکائویی چیست؟

برای تهیه شیرینی نارگیلی زعفرانی، ۱ قاشق چای‌خوری زعفران دم‌کرده و برای تهیه شیرینی نارگیلی کاکائویی، ۱ قاشق غذاخوری پودر کاکائو را به ترکیب موادتان اضافه کنید.

طرز تهیه شیرینی نارگیلی داخل توستر چیست؟

برای تهیه شیرینی نارگیلی داخل توستر، تمام مراحل را طبق دستور بالا طی کنید. توستر را از ۱۵ دقیقه قبل با حرارت ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید، سپس شیرینی‌ها را به مدت حدودا ۲۰ دقیقه و یا تا زمان طلایی شدن، در آن قرار بدهید تا بپزند.

شیرینی نارگیلی پفکی به سبک قنادی چگونه تهیه می‌شود؟

برای هرچه بیشتر پفکی شدن شیرینی‌های شما، مرحله هم زدن مواد بسیار مهم است. مواد را آنقدر باهم مخلوط کنید تا سفیده تخم‌مرغ کف کرده و حالت پفکی به خود بگیرد.

دیدگاه ها