طرز تهیه شیرینی نارگیلی به سبک بازاری – با فر و بدون فر، خوشمزه و سریع

طرز تهیه شیرینی نارگیلی
آسان
70 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

از جمله شیرینی‌های سنتی ایرانی که رد پای آن تقریبا در شیرینی‌فروشی‌های هر شهری پیدا می‌شود، شیرینی نارگیلی است. این شیرینی خشک، طرفداران خاص خودش را دارد و معمولا در کنار یار همیشگی‌اش یعنی شیرینی گردویی به فروش می‌رسد. پیش از این در کتاب کاله، طرز تهیه شیرینی نارگیلی با پیمانه لیوان فرانسوی را به شما آموزش داده بودیم. این بار با این مطلب همراه باشید تا طرز تهیه شیرینی نارگیلی بدون فر و با فر را به سبک بازاری و با طعمی خوشمزه بیاموزید.

مواد لازم برای طرز تهیه شیرینی نارگیلی

  • پودر نارگیل ۱ پیمانه
  • شکر سفید ۳٫۴ پیمانه
  • روغن مخصوص شیرینی‌پزی ۱٫۳ پیمانه
  • سفیده تخم‌مرغ متوسط ۳ عدد
  • آب‌لیمو (ترجیحا تازه) نصف قاشق چای‌خوری
  • عصاره وانیل نصف قاشق چای‌خوری
  • پودر پسته و گردو در صورت تمایل برای تزیین

مراحل طرز تهیه شیرینی نارگیلی

۱. ترکیب کردن مواد شیرینی نارگیلی

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی نارگیلی، باید مواد را به خوبی باهم مخلوط کنید. بنابراین پودر نارگیل، شکر، روغن مخصوص شیرینی‌پزی (یا در صورت در دسترس نبودن آن، روغن مایع)، سفیده تخم‌مرغ، وانیل و آب‌لیمو را در یک کاسه متوسط بریزید.

همزن برقی را ابتدا با دور آهسته روشن کنید تا مواد باهم مخلوط شوند، سپس آن را روی دور تند گذاشته و تمام مواد را هم بزنید تا سفیده‌های تخم‌مرغ کف کنند. مخلوط کردن صحیح مواد و کف کردن تخم‌مرغ، باعث پفکی‌تر شدن بافت شیرینی نارگیلی می‌شود.

پودر نارگیل

۲. داغ زدن مواد شیرینی نارگیلی

پس از ترکیب کردن مواد شیرینی نارگیلی، به سراغ داغ زدن مواد می‌رویم که از مراحل مهم در تهیه اکثر شیرینی‌های سنتی ایرانی است. چنانچه وقت کافی نداشتید، می‌توانید مرحله داغ زدن را حذف کنید. اما توجه داشته باشید که انجام دادن این مرحله، باعث کیفیت بهتر شیرینی شما شده و طعم آن را به شیرینی‌های نارگیلی بازاری نزدیک‌تر می‌کند.

داغ زدن به دو روش مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود. در روش مستقیم، مواد را در یک ماهیتابه ریخته و روی حرارت متوسط گاز قرار بدهید. سپس به کمک یک قاشق چوبی یا لیسک مخصوص کیک‌پزی، مواد را مدام هم بزنید تا به کف ماهیتابه نچسبیده و ته نگیرد. پس از حل شدن دانه‌های شکر، مخلوط را از روی گاز بردارید.

در روش غیرمستقیم، برای داغ زدن مواد شیرینی نارگیلی، از روش بن ماری استفاده می‌کنیم. یعنی ابتدا یک قابلمه کوچک را تا نیمه پر از آب کرده و روی حرارت قرار می‌دهیم تا به جوش آمده و از سطح آن بخار بلند شود. سپس کاسه حاوی مواد را روی سطح بخار آب قرار داده و هم می‌زنیم تا دانه‌های شکر، با کمک بخار آب حل شوند. سپس مواد را از روی بخار آب برمی‌داریم.

۳. قرار دادن شیرینی‌های نارگیلی در فر

برای پختن شیرینی‌های نارگیلی در فر، ابتدا فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد، به مدت ۱۵ دقیقه گرم کنید. کف سینی مخصوص فر را چرب کرده، یا روی آن کاغذ روغنی مخصوص شیرینی‌پزی پهن کنید. مواد شیرینی‌ها را با کمک قیف مخصوص شیرینی‌پزی یا قاشق، با فاصله از هم، روی سینی قرار داده و به شکل دایره دربیاورید. در این مرحله می‌توانید روی شیرینی‌ها را بنا به سلیقه خود، با خلال یا پودر پسته یا بادام تزیین کنید.

سینی حاوی شیرینی‌ها را داخل فر قرار داده و اجازه بدهید به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه، یا تا زمان طلایی شدن شیرینی‌ها، با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد بپزند. سپس شیرینی‌ها را از فر بیرون بیاورید، اما بلافاصله از داخل سینی برندارید. این کار باعث خرد شدن شیرینی‌ها می‌شود و باید تا زمان خنک شدنشان صبر کنید.

شیرینی‌های نارگیلی شما آماده است. می‌توانید آن را در ظرف دربسته ریخته و در دمای محیط، تا ۵ روز و داخل فریزر، تا ۵ ماه نگهداری کنید.

طرز تهیه شیرینی نارگیلی بدون فر

چنانچه در خانه فر ندارید، برای تهیه شیرینی‌های نارگیلی می‌توانید از قابلمه استفاده کنید. برای این کار، یک قابلمه بزرگ را انتخاب کرده و داخل آن، یک پایه قرار بدهید. قابلمه را روی حرارت کم گذاشته و اجازه بدهید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، با در بسته گرم بشود.

سپس سینی حاوی شیرینی‌ها را روی پایه بگذارید، سپس قابلمه را مجددا به صورت دربسته، روی حرارت قرار داده و اجازه بدهید تا شیرینی‌ها به مدت ۴۰ تا ۴۵ دقیقه، یا تا زمان پختن شیرینی‌ها، روی حرارت متوسط رو به کم بپزند.

شیرینی نارگیلی

سوالات متداول در طرز تهیه شیرینی نارگیلی

در این مطلب، طرز تهیه شیرینی نارگیلی را به روش سنتی و بازاری، به دو نوع با فر و بدون فر آموزش دادیم. همچنین در ادامه، به برخی از سوالات متداول و رایج شما در خصوص تهیه این شیرینی خوشمزه پاسخ می‌دهیم.

طرز تهیه شیرینی نارگیلی با پیمانه لیوان فرانسوی چیست؟

برای درست کردن شیرینی نارگیلی با پیمانه لیوان فرانسوی، تمام اندازه‌های مشخص شده در دستور تهیه بالا را با لیوان فرانسوی اندازه‌گیری کنید.

طرز تهیه شیرینی نارگیلی داخل توستر چگونه است؟

می‌توانید شیرینی نارگیلی را در توستر خانگی هم تهیه کنید. فقط کافی است دمای آن را به درستی تنظیم کرده و همچنین از سینی مناسبی استفاده کنید که هم‌اندازه محیط داخلی توستر شما باشد.

مهم‌ترین نکته در طرز تهیه شیرینی نارگیلی پفکی چیست؟

پفکی شدن شیرینی نارگیلی، به هم زدن مواد و به ویژه سفیده تخم‌مرغ بستگی دارد. البته باید مراقب باشید که هم زدن زیاد مواد باعث روغن انداختن آن نشود.

دیدگاه ها