طرز تهیه شیرینی کشمشی ساده خانگی، ترد و خوشمزه

طرز تهیه شیرینی کشمشی
آسان
۲۴ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

شیرینی کشمشی که جزء شیرینی‌های خشک و البته سنتی محسوب می‌شود در ایران بسیار طرفدار دارد. این شیرینی خشک را می‌توانید به عنوان یک میان‌وعده سبک در دورهمی‌هایتان به همراه چای، شیر‌کاکائو یا قهوه سرو کنید. با توجه به راحتی دستور و در دسترس بودن تمامی مواد اولیه آن، طرز تهیه شیرینی کشمشی ساده را اینجا برایتان خواهیم گفت. شما اگر به دنبال دستوری ساده و راحت برای عصرانه‌تان هستید، می‌توانید طرز تهیه شیرینی نخودچی را هم امتحان کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی کشمشی

  • آرد ۲۹۰ گرم
  • پودرقند ۲۵۰ گرم
  • کره ۱۵۰ گرم
  • تخم‌مرغ دو عدد
  • کشمش پلویی ۱۲۰ گرم
  • وانیل یک‌دوم قاشق چای خوری

طرز تهیه شیرینی کشمشی ساده

۱. کره و پورقند را مخلوط کنید

مخلوط کردن کره و پودرقند در تهیه شیرینی کشمشی ساده

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی کشمشی ساده ، تخم‌مرغ و کره را ۳۰ دقیقه قبل از درست کردن شیرینی از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسد. یک کاسه مناسب انتخاب کنید تا در آن کره و پودر قند را با دور تند برای پنج دقیقه هم بزنید. بعد از آن‌که مخلوط حالت خامه‌ای به خود گرفت نوبت به اضافه کردن تخم‌مرغ‌ها می‌رسد.

۲. تخم مرغ‌ها و وانیل را اضافه کنید

اضافه کردن وانیل و تخم مرغ به مخلوط برای تهیه شیرینی کشمشی ساده

در دومین مرحله از طرز تهیه شیرینی کشمشی ساده باید تخم‌‌مرغ‌ها را یکی‌یکی و با فاصله یک دقیقه‌ای به کاسه اضافه کنید. بعد از یک دقیقه هم زدن، وانیل را به مخلوط اضافه کرده و مجدد هم بزنید. اگر از وانیل شکری استفاده می‌کنید بهتر است مقدار آن را بیشتر کنید تا در نهایت شیرینی‌تان به تلخی نزند. از دیگر شیرینی‌هایی که برای عید می‌توانید آن را آماده کنید کوکی سریع با خمیر کوکی کاپو است که ظاهری شبیه به شیرینی کشمشی دارد.

۳. آرد را اضافه کنید

اضافه کردن به مخلوط شیرینی کشمشی

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی کشمشی یک قاشق از آردی که کنار گذاشته‌اید را برداشته و بقیه را روی مواد داخل کاسه الک کنید. سپس با کمک یک کف‌گیر آن را خوب هم بزنید. بهتر است قبل از الک کردن آرد روی مواد، آن را جداگانه سه بار الک کنید تا حباب‌های اضافی‌اش گرفته شود.

۴. فر را آماده کنید

آماده کردن سینی فر در طرز تهیه شیرینی کشمشی ساده

در ادامه طرز تهیه شیرینی کشمشی ساده فر را با دمای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید. تا گرم شدن فر، به سراغ سینی آن بروید و با کاغذروغنی کامل بپوشانید. اگر کاغذروغنی ندارید داخل آن را با روغن چرب کرده و کمی آرد بپاشید. اگر علاقه‌مند به کیک‌های سنتی هستید پیشنهاد ما به شما امتحان کردن طرز تهیه کیک یزدی با ماست است.

۵. کشمش‌ها را اضافه کنید

اضافه کردن کشمش به مایه خمیر

برای پیش بردن ادامه مراحل طرز تهیه شیرینی، کشمش‌ها را خوب شسته و با آن یک قاشق آرد خوب هم بزنید. سپس آن را الک کرده و به مخلوط اضافه کنید. به آرامی با کف‌گیر هم بزنید تا کشمش به‌صورت مساوی پخش شوند. یک ساعت زمان دهید تا کشمش‌ها در مخلوط خیس بخورند. مراقب باشید مایه خمیری‌تان گلوله‌گلوله نشود. در صورت تمایل می‌توانید آن را به همراه وانیل به مخلوط اضافه کنید.

۶. خمیر را قالب بزنید

قالب زدن خمیر شیرینی کشمشی در سینی فر

در آخرین مرحله از طرز تهیه شیرینی کشمشی ساده یک قاشق از مایه خمیر را بردارید و به اندازه یک دایره کوچک یا گردو روی سینی فر بریزید. از قیف هم می‌توانید استفاده کنید. ممکن است مایه خمیر کمی سفت شود که جای هیچ نگرانی نیست. مایه خمیر بعد از قرار گرفتن در فر خود‌به‌خود باز شده و فضای بیشتری را اشغال می‌کند پس نیاز است آن‌ها را با فاصله از هم بریزید. سینی فر را در طبقه وسط بگذارید تا با همان دمای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد برای ۲۰ تا ۱۵ دقیقه بپزد. بعد از آن‌که کمی اطراف شیرینی کشمشی‌ها طلایی شد می‌توانید از فر بیرون بیاورید. برای داشتن شیرینی ترد و شکننده، آن را به مدت ۲۵ تا ۲۰ دقیقه در فر بگذارید.

دستور تهیه شیرینی کشمشی
شیرینی کشمشی ساده را در منزل برای دورهمی‌ها، اعیاد و مناسبت‌های مذهبی تهیه کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه شیرینی کشمشی

یکی از شیرینی‌هایی که در مناسبت‌های مذهبی برای پخش در میان مردم می‌توان پخت، شیرینی کشمشی ساده است که با رعایت نکات زیر تجربه بهتری از پخت آن خواهید داشت.

عطر و طعم بهتر شیرینی

اضافه کردن گردو به مایه شیرینی کشمشی ساده برای خوش‌طعم شدن

پیشنهاد ما به شما برای داشتن شیرینی خوش‌‌عطر و بو استفاده از گلاب و زعفران در مواد اولیه است. شما می‌توانید مقدار کمی گلاب به همراه وانیل به مواد اضافه کرده و هم بزنید. در صورت نداشتن کره از روغن جامد هم به همان میزان می‌توانید استفاده کنید اما کره طعم و مزه آن را بهتر خواهد کرد. در صورت داشتن گردو، آن را خرد کرده و به همراه کشمش به مایه اضافه کنید تا علاوه بر شکل، طعم بهتری هم به خود بگیرد. در صورت استفاده از مارگارین به جای کره، شیرینی‌تان تَر و ترد خواهد شد.

روغن جامد در شیرینی

زمانی که شما به جای کره از روغن استفاده جامد استفاده می‌کنید حتما باید آن را صاف کنید. با توجه به میزان روغن در طرز تهیه شیرینی کشمشی ممکن است آرد بیشتری مصرف شود.

طرز تهیه شیرینی

این شیرینی مانند ده‌ها شیرینی و کیک‌های اسفنجی علاوه بر فر در توستر و قابلمه هم درست می‌شود. تابه‌های دوطرفه یکی از همان راه‌ها است که به راحتی می‌توانید این شیرینی ترد و خوشمزه را در آن آماده کنید. اگر شما جزء افرادی هستید که روده تحریک‌پذیری دارید پس جای نگرانی نیست به این‌خاطر که می‌توانید به راحتی طرز تهیه شیرینی بدون گلوتن را امتحان کنید.

نحوه نگه داری شیرینی

نگه داری شیرینی کشمشی

شیرینی کشمشی‌‌های اضافه را در یک ظرف دربسته بگذارید تا بتوانید آن را تا سه روز در دمای اتاق نگه دارید. اگر ظرف دربسته شیرینی را در یخچال بگذارید تا یک هفته امکان نگه‌داری آن را خواهید داشت. در صورت زیاد درست کردن شیرینی، آن‌ها را باید در کیسه‌های پلاستیکی زیپ‌دار بگذارید و تا سه ماه در فریزر بگذارید. برای سرو‌شان آن‌ها را در سینی فر بگذارید و با حرارت ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۱۵ تا ۱۰ دقیقه گرم‌شان کنید. طرز تهیه کیک یزدی با شیر را هم می‌توانید به آسانی در منزل امتحان کنید.

نگه‌داری خمیر شیرینی کشمشی

گاهی خمیرشیرینی اضافه می‌آید که می‌توانید آن را در یک پلاستیک زیپ‌دار گذاشته و در فریزر قرار دهید. شما با این‌کار می‌توانید آن را تا سه ماه در آن‌جا نگه دارید. برای پخت شیرینی‌ها خمیر را شب قبل در یخچال بگذارید و سپس بقیه مراحل را طبق دستور پیش بروید.

دیدگاه ها