طرز تهیه کیک یزدی با شیر در سه سوت

طرز تهیه کیک یزی با شیر
متوسط
۱۲ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

کیک یزدی از سنتی‌ترین کیک‌های ایرانی است که برای مراسم‌های مذهبی می‌توان آن را در سایزهای مختلف تهیه و پخش کرد. خاستگاه این کیک خوشمزه مانند شیرینی قطاب یزد است که طرف‌داران بسیاری هم دارد. این کیک خوش‌طعم را بیشتر برای مراسم‌های مذهبی مانند محرم در اندازه‌‌های مختلف به عنوان نذری تهیه و پخش می‌کنند. پایه اصلی این کیک شیر، زعفران، گلاب و هل است. در این‌جا طرز تهیه کیک یزدی با شیر را برایتان خواهیم گفت تا با نزدیک شدن به ماه محرم به راحتی بتوانید آن را تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه کیک یزدی با شیر

  • کره به مقدار لازم
  • آرد همه‌منظوره یک فنجان
  • آرد برنج دو قاشق غذاخوری
  • بیکینگ‌پودر یک قاشق چای‌خوری
  • جوش‌شیرین یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • نمک یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • هل دو قاشق چای‌خوری
  • تخم‌مرغ بزرگ جداشده دو عدد
  • شکر یک‌دوم پیمانه
  • شیر یک‌دوم فنجان
  • گلاب یک قاشق غذاخوری
  • پسته خردشده یک قاشق غذاخوری
  • زعفران به مقدار لازم

طرز تهیه کیک یزدی با شیر

۱. قالب و فر را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک یزدی با شیر قبل از هر کاری نیاز است که فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید تا برای پخت کیک‌ها آماده باشد. در ادامه قالب‌های مافین را با کره کمی چرب کرده و کنار بگذارید. از سویی دیگر می‌توانید کاغذ روغنی هم درون آن‌ها بگذارید تا موقع برداشتن‌شان خیال‌تان راحت‌تر باشد. حال به سراغ دیگر مراحل پخت بروید.

۲. مواد خشک را مخلوط کنید

مخلوط کردن آرد با دیگر مواد در طرز تهیه کیک یزدی با شیر

در دومین مرحله از طرز تهیه کیک یزدی با شیر به سراغ آرد و دیگر مواد خشک بروید. آرد همه‌منظوره را به همراه آرد برنج، بیکینگ‌پودر، جوش‌شیرین، نمک و هل در یک کاسه بزرگ سه بار الک کنید تا هنگام پخت حباب‌های اضافه آن گرفته شود. وجود نمک در مایه کیک یزدی منجر به ترک‌دار شدن آن می‌شود تا شکل بازاری به خود بگیرد. مواد را در کاسه کامل هم بزنید تا با یکدیگر ترکیب شوند.

۳. زرده و سفیده را آماده کنید

حال در ادامه طرز تهیه کیک یزدی با شیر دو کاسه بزرگ انتخاب کنید. سفیده و زرده را از یکدیگر جدا کنید. سفیده‌ها را برای چند دقیقه با دور تند هم‌زن بزنید تا سفت شود. دقت داشته باشید که هنگام برگرداندن کاسه، سفیده نباید بیفتد. در کاسه دیگر زرده‌های تخم‌مرغ را به همراه شکر برای سه دقیقه بزنید تا کرمی رنگ شود. برای خوش‌رنگ‌تر شدن کیک‌تان از عسل هم به جای شکر می‌توانید استفاده کنید.

۴. گلاب و شیر را اضافه کنید

ریختن گلاب و زعفران به مخلوط زرده تخم مرغ

کره ذوب‌شده، شیر، زعفران و گلاب را در ادامه طرز تهیه کیک یزدی به مواد اضافه کنید. مخلوط را به آرامی با کمک هم‌زن دستی برای ۲ دقیقه دیگر بزنید. در صورت نداشتن شیر می‌توانید یک‌دوم فنجان ماست غلیظ را جایگزین آن کنید. دقت داشته باشید که مواد را به صورت دورانی و به یک جهت هم بزنید. با استفاده از ماست طرز تهیه کیک اسفنجی با ماست را که در کتاب کاله بیان شده است را هم می‌توانید امتحان کنید.

۴. مواد خشک و تر را مخلوط کنید

اضافه کردن آرد به مواد در تهیه کیک یزدی

مخلوط آرد را به آرامی و در چند مرحله به مخلوط زرده تخم‌مرغ اضافه کنید. تا یک‌دست شدن‌ مواد آن را هم بزنید. به یاد داشته باشید که بعد از هربار اضافه کردن آرد، مواد را با دور کند هم‌زن ۲۰ ثانیه بزنید تا مایه کیک‌تان منسجم شود. حال مخلوط سفیده را اضافه و به آرامی آن را تا کنید «هم بزنید» تا در اصطلاح تخم‌مرغ خالی نکند. بعد از مخلوط شدن سفیده تخم‌مرغ با دیگر مواد، خرده پسته را هم اضافه کرده و هم بزنید.

۵. مواد را داخل مافین ها بریزید

ریختن مایه کیک در مافین

در آخرین مرحله از طرز تهیه کیک یزدی با شیر خمیر را با کمک ملاقه یا قاشق داخل مافین‌ها بریزید. دقت کنید که تنها سه‌چهارم مافین پر شده باشد. روی کیک‌های یزدی را بعد از چرب کردن، کمی کنجد بپاشید. سپس آن را برای ۲۵ دقیقه داخل فر بگذارید تا روی آن قهوای شود. بعد از بیرون آوردن مافین‌ها با فرو کردن خلال دندان یا یک سیخ چوبی به داخل کیک‌ها از پخت آن می‌توانید مطمئن شوید. هنگامی که کیک‌ها کامل خنک شدند آن‌ها را بیرون بیاورید و روی آن را پودر پسته بریزید.

دستور تهیه کیک یزدی سنتی

نکات تکمیلی برای پخت بهتر کیک یزدی

کیک یزدی را مانند انواع کیک‌های اسفنجی به راحتی در منزل می‌توان تهیه کرد. تنها هنگام پخت آن باید نکاتی را مدنظر داشت که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

برای پف بهتر کیک‌‌ها چه باید کرد؟

بعد از ریختن مایه کیک در مافین‌ها و گذاشتن آن‌ها در فر، دمای آن را روی ۲۱۰ درجه سانتی‌گراد بگذارید. بعد از گذشت ۱۵ دقیقه دما را تا ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد کاهش دهید تا کیک‌ها خوب پف کنند. در این‌جا دمای فر را از پایین تنظیم کنید. با این کار کیک یزدی تَرک‌دار و بازاری خواهید داشت. اگر روی کیک‌‌ها صاف بود علت را باید در دمای فر، تاریخ انقضای بکینگ‌پودر و میزان مواد لازم جست‌و‌جو کرد.

آیا تنها روش پخت کیک یزدی در فر است؟

پخت کیک یزدی در توستر

خیر. این کیک را مانند کیک اسفنجی می‌‌توانید در قابلمه و توستر هم درست کنید بدون آن‌که ذره‌ای از پف و خوشمزگی آن کم شود. برای پخت کیک یزدی در قابلمه نباید گرم کردن، استفاده از شعله‌پخش‌کن و دم‌کنی را فراموش کنید. اما برای پخت کیک‌ یزدی در توستر، دمای آن را روی ۲۰ درجه کمتر از فر تنظیم کنید. طرز تهیه کیک اسفنجی در قابلمه و طرز تهیه کیک اسفنجی در توستر را در کتاب کاله بخوانید.

چرا وسط کیک‌‌های یزدی پف نمی‌کنند؟

گاهی اطراف کیک‌های یزدی پخته و پف کرده‌اند اما وسط آن‌ها پف نکرده‌اند، دلیل آن را می‌توانیم در مدت زمانی که کیک‌ها داخل فر رفته‌اند بجوییم. اگر از آماده شدن مایه کیک یزدی زمان زیادی گذشته باشد و بعد از سرد شدن به داخل فر برود، این اتفاق برایش خواهد افتاد. در نتیجه پخت آن کامل صورت نگرفته است.

نحوه سرو کیک یزدی چگونه است؟

سرو کیک یزدی

این کیک خوشمزه را معمولا با چای یا شیر سرو می‌کنند اما شما با رسیدن فصل تابستان می‌توانید آن را با شربت آلبالو هم سرو کنید. طرز تهیه شربت آلبالو در کتاب کاله به خوبی توضیح داده شده است.

دیدگاه ها