طرز تهیه کیک ساده با شیر با و بدون فر

طرز تهیه کیک ساده با شیر
متوسط
۱۲ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

کیک شیر یکی از ساده‌ترین کیک‌‌هایی است که به راحتی می‌توان آن را با فر و بدون فر در منزل برای میهمانی‌ها درست کرد. این کیک خوشمزه بر خلاف کیک اسفنجی نه خیلی چرب و نه خیلی شیرین است پس می‌توان آن را برای هر فردی سرو کرد. کیک ساده را با مواد و طعم‌های مختلفی می‌توان درست کرد. در مطالب قبلی به دستور تهیه کیک پرتقالی و کیک اسفنجی با ماست اشاره کرده‌ایم اما در این مطلب می‌توانید طرز تهیه کیک ساده با شیر را بخوانید تا آن را برای دورهمی‌هایتان درست کنید.

مواد لازم برای تهیه کیک ساده با شیر

  • کره بدون نمک یک فنجان
  • شکر یک‌ و یک‌دوم فنجان
  • تخم‌مرغ بزرگ چهار عدد
  • وانیل یک قاشق غذاخوری
  • آرد دو و سه‌چهارم فنجان
  • بیکینگ‌پودر دو و سه‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • نمک یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • شیر یک فنجان

مواد لازم برای فراستینگ کیک

  • کره بدون نمک یک و یک‌دوم فنجان
  • شکر قنادی پنج و یک‌دوم فنجان
  • وانیل یک قاشق غذاخوری
  • نمک یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • خامه غلیظ شش قاشق غذاخوری

طرز تهیه کیک ساده با شیر

۱. فر و قالب ها را آماده کنید

آماده کردن فر و قالب های کیک در طرز تهیه کیک ساده با شیر

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک ساده با شیر نیاز است که مواد لازم را آماده و از یخچال کنید تا به دمای محیط برسند. یک ساعت قبل از پیش بردن مراحل پخت این کار را انجام دهید خیلی بهتر است. حال به سراغ فر بروید و آن را روی ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد بگذارید تا کامل گرم شود. قالب‌های ۲۳ سانتی متری» کیک را کمی با روغن چرب کنید. برای هر یک کاغذ روغنی برش داده و کف آن‌ها پهن کنید. در ادامه کمی آرد داخل آن‌ها بپاشید تا مایه کیک هنگام پخت به آن نچسبد. به آرامی قالب‌ها را به سطح کار خود بزنید تا آردهای اضافه آن بیرون ریخته شود.

۲. مواد را مخلوط کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه کیک ساده با شیر باید یک کاسه بزرگ برای مخلوط کردن مواد انتخاب کنید. کره و شکر را داخل آن ریخته و با هم‌زن برقی یا دستی به قدری بزنید تا سبک شده و پف کند. برای هم زدن این دو معمولا زمانی بین پنج تا شش دقیقه را در نظر می‌گیرند. حال تخم‌مرغ‌هایی که به دمای محیط رسیده‌اند را اضافه و برای چند دقیقه خوب هم بزنید. در آخر مقدار وانیل گفته شده را هم اضافه و برای دو تا سه دقیقه هم بزنید. اگر طعم وانیل را دوست دارید از طرز تهیه کیک خامه وانیلی غافل نشوید.

۳. آرد و شیر را اضافه کنید

در سومین مرحله از طرز تهیه کیک ساده با شیر نیاز است مجدد کاسه دیگری انتخاب کنید تا در آن آرد را برای سه بار الک کنید. با این کار حباب‌های اضافه آرد گرفته و کیک سبک‌تری خواهید داشت. آرد را به همراه بیکینگ‌پودر و نمک داخل کاسه بریزید. با لیسک آن‌ها را خوب مخلوط کنید. حال مقدار شیر گفته‌شده را داخل ظرف بریزید و با سرعت متوسط رو به پایین آن‌ها را برای پنج تا شش دقیقه مخلوط کنید. در نهایت مواد را به مخلوط کره و شکر اضافه و هم بزنید. شما در میهمانی هایتان می‌توانید کیک ساده اسفنجی با پف زیاد هم درست و سرو کنید.

۴. مایه کیک را در قالب ها بریزید

در چهارمین مرحله از طرز تهیه کیک ساده با شیر مایه کیک را به صورت مساوی بین قالب‌های چرب‌شده بریزید. قالب‌ها را ۲ تا ۳ بار به سطح کارتان بزنید تا حباب‌های اضافه آن گرفته شود. قالب‌ها را برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه داخل فر از قبل گرم شده بگذارید تا کامل بپزد. با گذشت زمان گفته شده باید کیک را بیرون بیاورید و با خلال چوبی از پخت آن مطمئن شوید. اگر مایه کیک به خلال نچسبیده بود به آرامی کیک را از قالب جدا و کاغذ روغنی دور آن را بردارید. کیک‌ها را روی توری خنک‌کننده گذاشته و به سراغ درست کردن فراستینگ بروید. در صورت نبود فر یا قابلمه مناسب می‌توانید کیک ساده‌تان را با همین مواد مانند کیک اسفنجی درون توستر درست کنید پس طرز تهیه کیک اسفنجی در توستر را بخوانید.

طرز تهیه فراستینگ

۱. کره و شکر را با هم زن بزنید

مخلوط کردن کره و شکر در طرز تهیه فراستینگ برای کیک ساده

در اولین مرحله از طرز تهیه فراستینگ برای کیک ساده با شیر نیاز است که کره به دمای محیط‌رسیده را داخل یک کاسه بریزید. با کمک هم‌زن برقی یا دستی آن را برای پنج دقیقه خوب هم بزنید تا کرمی و رنگ‌پریده شود. در ادامه شکر را به کره هم‌زده اضافه کرده و با سرعت کم برای چند دقیقه هم بزنید تا شکر کامل مرطوب شود. در آخر سرعت را متوسط رو به زیاد کنید و برای پنج دقیقه آن‌ها را با یکدیگر هم زده تا مخلوط شوند. بهتر است شکر را در دو مرحله اضافه کنید.

۲. وانیل و نمک را اضافه کنید

اضافه کردن خامه به مخلوط شکر و کره در تهیه فراستینگ کیک ساده

در دومین مرحله طرز تهیه فراستینگ باید نمک و وانیل را داخل کاسه بریزید. حال هم‌زن را با سرعت کم روشن کرده و خامه را به آرامی به آن اضافه کنید. هم‌زن را روی دور متوسط رو به بالا بگذارید و برای سه تا پنج دقیقه مجدد مخلوط را هم بزنید تا خامه خوب مخلوط شود. بهتر است بعد از گذشت ۲ دقیقه کمی صبر کرده و کناره‌های کاسه را بتراشید و مجدد به هم زدن ادامه دهید. حال قوام فراستینگ را بررسی کنید که نرم و قابل پخش روی کیک باشد. اگر خیلی سفت بود حدود یک‌دوم قاشق غذاخوری به آن خامه اضافه کنید. تنها دقت داشته باشید که فراستینگ‌تان نباید انقدر شل باشد که شکل خود را از دست بدهد.

۳. کیک را فراستینگ کنید

فراستینگ کیک ساده با شیر

در آخرین مرحله از طرز تهیه کیک ساده با شیر ، با کمک قیف شیرینی‌پزی یا یک کف‌گیر کیک را کامل فراستینگ کنید. در صورت تمایل می‌توانید کیک‌ها را با کمک یک چاقوی تیز برش داده و آن‌ها را لایه‌لایه فراستینگ کنید. با این روش می‌توانید در میان لایه‌های کیک مغز گردو موز خرد‌شده هم بریزید. در آخر کیک ساده‌تان آماده سرو است. شما می‌توانید با کمی ترافل رنگی، خامه یا سس شکلاتی روی ان را تزئین کنید.

دستور تهیه کیک ساده با شیر

نکات تکمیلی پخت کیک ساده با شیر

دستور و مراحل تهیه کیک ساده آسان‌تر از حد تصور است با این‌حال برای داشتن یک کیک خوشمزه و بدون وارفتگی نیاز است که نکات گفته‌شده در ادامه را خوانده و رعایت کنید.

طرز تهیه کیک ساده با شیر بدون فر

طرز تهیه کیک ساده با شیر  بدون فر

برای پخت بهتر کیک در قابلمه باید قابلمه‌ای بزرگتر از قالب کیک خود انتخاب کنید و مقداری آب درون آن بریزید.در ادامه پایه‌ای فلزی درون قابلمه قرار دهید تا قالب کیک را روی آن بگذارید. دقت داشته باشید که آب درون قابلمه نباید خیلی کم باشد که سریع بخار شود و از سویی دیگر به اندازه‌ای آب بریزید که روی قالب را نگیرد و آب داخل مایه کیک نرود. در صورت نداشتن پایه فلزی از فنجان یا یک وسیله سوراخ‌دار مانند آبکش یا الک هم می‌توانید کمک بگیرید، این به خلاقیت و اندازه قالب شما بستگی دارد. نکات مرتبط با پخت کیک ساده بدون فر را در مطلب طرز تهیه کیک اسفنجی در قابلمه بخوانید.

دلیل خشکی کیک ساده بدون فر

در دستور پخت کیک‌ ساده با شیر که زرده و سفیده تخم‌مرغ از یکدیگر جدا نمی‌شوند هنگام مخلو‌ط‌کردنشان باید خیلی مراقب بود. آن‌ها را نباید با هم‌زن زیاد با یکدیگر مخلوط کرد چون باعث سفتی و از دست رفتن رطوبت کیک می‌شود. هم‌چنین اگر زرده و سفیده را با سرعت هم بزنید خشکی بافت کیک اسفنجی را به همراه دارد. در طرز تهیه کیک ساده اسفنجی با پف زیاد این نکات به خوبی گفته شده است. از سویی دیگر دمای زیاد فر هم می‌توانید خشکی کیک را با خود به همراه داشته باشد.

فیلینگ کردن کیک ساده

فیلینگ کردن کیک ساده با میوه و فراستینگ

ابتدا کیک را به صورت لایه‌لایه و افقی برشی دهید. برای آن‌که لایه‌های کیک‌تان مرطوب بمانند آن‌ها را با کمی آب قند خیس کنید. برای فیلینگ‌کردن لایه‌ها از انواع خرده میوه‌ها، آجیل‌ها و خامه‌ می‌توانید استفاده کنید. به این صورت که یک لایه از کیک را پر از خرده میوه کرده سپس روی آن را فراستینگ بمالید. لایه بعدی کیک را روی آن بگذارید و این کار را تا جایی ادامه دهید که لایه‌هایتان روی یک‌دیگر قرار گرفته و تمام شده‌اند. در انتها اطراف کیک را خامه‌کشی کنید و با پودر قند یا برش‌های میوه تزئین کنید. برای خامه‌کشی آسان‌تر از همان ابتدا لایه‌های کیک را روی پایه گردون بگذارید. از خواندن مطلب طرز تهیه فیلینگ پوره میوه غافل نشوید.

خراب شدن یا خام ماندن کیک ساده با شیر

خراب شدن کیک‌های ساده اسفنجی دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد. یکی از مهم‌ترین دلایل آن مخلوط کردن بیش از حد تخم‌مرغ و شکر است که هوای زیادی وارد مایه کیک می‌شود. دلیل دیگر خام بودن کیک این است که احتمالا نیاز است چند دقیقه دیگر در فر بماند. دقت داشته باشید که در مراحل اولیه پخت کیک در فر را باز نکنید.

جایگزین شیر در طرز تهیه کیک ساده

دستور تهیه کیک ساده با آب میوه

کیک ساده به روش‌های متفاوت تهیه می‌شود و یکی از آسان‌ترین آن‌ها استفاده از آب یا آب‌میوه به جای شیر است. در فصل‌های مختلف با توجه به میوه‌های نوبرانه آن فصل در تهیه کیک می‌توانید از خرده‌های میوه و آب‌میوه آن هم استفاده کنید. به صورت میانگین نصف فنجان تا یک فنجان آب‌میوه را جایگزین آب یا شیر می‌کنند. یکی دیگر از جایگزین‌های شیر و آب، استفاده از ماست است که همان پف و طعم فوق‌العاده را دارد. طرز تهیه کیک اسفنجی با ماست را در کتاب کاله بخوانید.

مهم ترین تفاوت کیک ساده با کیک اسفنجی

کیک اسفنجی نسبت به کیک ساده، تخم‌مرغ بیشتر و کره کمتری دارد، به همین‌خاطر بافت کرکی‌تر و سبک‌تری هم دارد.

روش نگه داری کیک ساده

نگه داری کیک ساده با شیر

کیک ساده را می‌توانید یک هفته در دمای اتاق نگهداری کنید.

روش نگهداری کیک به دو صورت است؛ یا آن را در یک ظرف پلاستیکی درب بسته قرار دهید یا کامل دورش پلاستیک بپیچید تا هوا درون آن نفوذ نکند.

کیک اسفنجی را پس از خنک شدن کامل می‌توانید برای سه ماه در فریزر نگه‌داری کنید، به شرط آن‌که مراحل زیر را کامل انجام دهید:

  1. پلاستیک دور کیک را محکم‌تر بپیچید.
  2. روی آن فویل بپیچید.
  3. حالا کیک پیچیده شده را دوباره درون یک پلاستیک فریزر قرار دهید و با فشار دادن پلاستیک، هوای اضافه آن را بگیرید.
  4. در نهایت آن را در فریزر قرار دهید.

برای استفاده از این کیک فریزری آن را شب قبل از فریزر در آورید و در یخچال قرار دهید تا بتوانید طی یک هفته از آن استفاده کنید.

دیدگاه ها