طرز تهیه کیک اسفنجی بدون همزن برقی و فر

طرز تهیه کیک اسفنجی بدون همزن برقی و فر
متوسط
8-10 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

کیک اسفنجی همیشه بهترین گزینه برای میهمانی‌ها و تولدها به حساب می‌آید. این کیک خوشمزه با روش‌های متفاوتی قابل سرو است. از مهم‌ترین تفاوت‌ها می‌توان به مواد اولیه و طرز تهیه آن اشاره کرد که بدون شیر، فر و هم‌زن برقی هم به راحتی آماده می‌شود. تنها کافی است طرز تهیه کیک اسفنجی بدون شیر و پف زیاد و طرز تهیه کیک اسفنجی در توستر را در کتاب کاله بخوانید تا بتوانید برای عزیزان‌تان آن را آماده کنید. حال ما این‌جا به شما طرز تهیه کیک اسفنجی بدون همزن برقی را خواهیم گفت تا در تهیه کیک‌هایتان مشکلی نداشته باشید.

مواد لازم برای تهیه کیک اسفنجی بدون همزن برقی

  • آرد همه‌منظوره ۲۵۰ گرم
  • شکر یک‌دوم پیمانه
  • تخم‌مرغ متوسط پنج عدد
  • کره به مقدار لازم
  • وانیل یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • جوز هندی آسیاب‌شده یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • شیر‌خشک ۵۰ گرم
  • نمک یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • بیکینگ‌پودر دو قاشق چای‌خوری
  • مارگارین ۲۰۰ گرم

طرز تهیه کیک اسفنجی بدون همزن برقی

۱. مواد خشک را مخلوط کنید

مخلوط گردن مواد خشک در طرز تهیه کیک اسفنجی بدون همزن برقی

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک اسفنجی بدون همزن برقی یک کاسه خشک انتخاب کنید تا در آن آرد، بیکینگ‌پودر و وانیل را سه بار الک کنید. در ادامه جوزهندی آسیاب‌شده و شیرخشک را هم به مخلوط اضافه کرده و با کمک همزن دستی آن را هم بزنید. شیرخشک به بافت و حالت ارتجاعی کیک اسفنجی‌تان کمک می‌کند تا بتوانید برش‌های یک‌دست‌تری داشته باشید. حال که مواد خشک با یکدیگر کامل مخلوط شدند، آن را کنار گذاشته و به سراغ دیگر مراحل بروید.

۲. مارگارین را ذوب کنید

مخلوط کردن مارگارین و شکر در تهیه کیک اسفنجی

در این مرحله مارگارین قنادی را در یک کاسه ریخته و با کمک هم‌زن دستی آنقدر بزنید تا نرم شود. برای راحتی کار بهتر است زمان دهید تا کره به دمای محیط برسد. در ادامه شکر را به کره اضافه کنید و خوب هم بزنید تا پفکی و کرمی رنگ شود. وانیل را به کره زده‌شده اضافه کرده و تا یک‌دست مخلوط هم بزنید. شما از هر طعم‌دهنده‌ای در این مرحله می‌توانید استفاده کنید. دستور کیک اسفنجی ساده را به همراه تمامی فوت‌وفن‌هایش می‌توانید در کتاب کاله بخوانید.

۳. تخم‌مرغ را اضافه کنید

اضافه کردن تخم مرغ به مارگارین

در ادامه طرز تهیه کیک اسفنجی بدون هم‌زن برقی تخم‌مرغ‌ها را دانه‌دانه به ظرف کره زده‌شده و شکر اضافه کنید. در یک جهت و با سرعت متوسط با کمک هم‌زدن دستی آن را هم بزنید تا خوب مخلوط شوند. نوبت به اضافه کردن آرد می‌رسد باید آن را در چند مرحله به مخلوط اضافه کنید اما دقت داشته باشید که بعد از هر بار اضافه کردن مخلوط را در یک جهت هم بزنید.

۴. مایه کیک را داخل قالب بریزید

ریختن مایه کیک در طرز تهیه کیک اسفنجی بدون همزن برقی

قالب‌تان را با مقدار کمی کره چرب کرده و داخل آن را آرد بپاشید. سعی کنید قالب را در دست‌هایتان به صورت دورانی بچرخانید تا کل قالب را آرد بگیرد. در ادامه مایه کیک را داخل قالب بریزید. چرب کردن قالب به شما در خارج کردن کیک کمک می‌کند. اگر با تمام این اوصاف در تهیه این کیک خوشمزه و آسان مشکل داشتید می‌توانید طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر همراه با ویدیو را در کتاب کاله بخوانید.

قابلمه را آماده کنید

پخت کیک در طرز تهیه کیک اسفنجی همزن برقی

در آخرین مرحله از طرز تهیه کیک اسفنجی بدون همزن برقی قابلمه‌ای مناسب انتخاب کرده و به مدت پنج دقیقه روی حرارت قرار دهید تا گرم شود. بعد از پنج دقیقه قالب کیک را داخل قابلمه بگذارید و اجازه دهید ۶۰ تا ۴۰ دقیقه کیک بپزد. این زمان با توجه به میزان مایه کیک‌تان کاملا متغیر است. حرارت را کم کرده و در صورت نیاز از شعله‌پخش‌کن استفاده کنید. بعد از این زمان گفته‌شده، با کمک یک خلال چوبی از پخت آن مطمئن شوید. بعد از خنک شدن به راحتی کیک را بیرون آورده و روی آن را تزئین کنید. طرز تهیه کیک اسفنجی در قابلمه را هم می‌توانید امتحان کنید. اگر این کیک  را به صورت لایه‌لایه می‌خواهید سرو کنید برای فیلینگ لایه‌های آن خرده‌های موز و گردو به همراه سس شکلاتی یا گاناش شکلاتی بهترین گزینه هستند.

طرز تهیه کیک اسفنجی بدون همزن برقی
کیک اسفنجی را به راحتی با هم‌زن دستی و بدون فر در منزل برای یهمانی‌هایتان سرو کنید.

نکات تکمیلی برای پخت بهتر کیک اسفنجی بدون همزن برقی

طرز تهیه کیک اسفنجی سراسر نکته و فوت‌وفن است. برای داشتن تجربه‌ای لذت‌بخش از این آشپزی نیاز است که آن‌ها را رعایت کنید. در ادامه در قالب چند پرسش و پاسخ کوتاه به این نکات اشاره شده است.

برای پخت کیک در قابلمه چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

بری پخت بهتر کیک در قابلمه باید قابلمه‌ای بزرگتر از قالب کیک خود انتخاب کنید و مقداری آب درون آن بریزید.در ادامه پایه‌ای فلزی درون قابلمه قرار دهید تا قالب کیک را روی آن بگذارید. دقت داشته باشید که آب درون قابلمه نباید خیلی کم باشد که سریع بخار شود و از سویی دیگر به اندازه‌ای آب بریزید که روی قالب را نگیرد و آب داخل مایه کیک نرود. در صورت نداشتن پایه فلزی از فنجان یا یک وسیله سوراخ‌دار مانند آبکش یا الک هم می‌توانید کمک بگیرید، این به خلاقیت و اندازه قالب شما بستگی دارد.

دلیل خام ماندن کیک اسفنجی در قابلمه چیست؟

پخت کیک در قابلمه

برای آن‌که کیک‌تان در قابلمه خام نماند در مدت زمان پخت نباید در آن را باز کنید چرا که کیک نه تنها خام می‌ماند بلکه پف هم نمی‌کند. از سویی دیگر عدم تناسب بین موادهای اولیه کیک از دیگر علت‌های خام ماندن کیک اسفنجی است که باید به آن دقت داشته باشید.

بهترین طعم‌دهنده کیک‌های اسفنجی چیست؟

برای کیک‌های اسفنجی از طعم‌دهنده‌های بسیاری می‌توان استفاده کرد اما وانیل از رایج‌ترین آن‌ها به حساب می‌آید. با این‌حال پرتقال و پوست پرتقال هم طعم فوق‌العاده‌ای به کیک‌تان می‌دهند که طرز تهیه کیک پرتقالی اسفنجی را در کتاب کاله می‌توانید بخوانید. از دیگر طعم‌دهنده‌ها زعفران است که طرز تهیه کیک زعفرانی اسفنجی هم در کتاب کاله بیان شده است.

چرا بافت کیک اسفنجی بدون فر خشک می‌شود؟

در دستور پخت کیک‌های اسفنجی که زرده و سفیده تخم‌مرغ از یکدیگر جدا نمی‌شوند هنگام مخلو‌ط‌کردنشان باید خیلی مراقب بود. آن‌ها را نباید با هم‌زن دستی زیاد با یکدیگر مخلوط کرد چون باعث سفتی و از دست رفتن رطوبت کیک می‌شود. هم‌چنین اگر زرده و سفیده را با سرعت هم بزنید خشکی بافت کیک اسفنجی را به همراه دارد. در طرز تهیه کیک ساده اسفنجی با پف زیاد این نکات به خوبی گفته شده است.

به چند روش می‌توان کیک اسفنجی بدون هم‌زن را آماده کرد؟

کیک اسفنجی بدون فر و همزن برقی

همان‌طور که در خط‌های بالاتر اشاره کردیم کیک اسفنجی را با روش‌های متفاوتی می‌توان آماده کرد با این‌حال در کتاب کاله طرز تهیه کیک اسفنجی به ۱۲ روش مختلف از فر تا قابلمه توضیح داده شده است که می‌توانید آن را بخوانید.

چگونه کیک اسفنجی را فیلینگ می‌کنند؟

ابتدا کیک را به صورت لایه‌لایه و افقی برشی دهید. برای آن‌که لایه‌های کیک‌تان مرطوب بمانند آن‌ها را با کمی آب قند خیس کنید. برای فیلینگ‌کردن لایه‌ها از انواع خرده میوه‌ها، آجیل‌ها و خامه‌ می‌توانید استفاده کنید. به این صورت که یک لایه از کیک را پر از خرده میوه کرده سپس روی آن را خامه یا گاناش شکلاتی بمالید. لایه بعدی کیک را روی آن بگذارید و این کار را تا جایی ادامه دهید که لایه‌هایتان روی یک‌دیگر قرار گرفته و تمام شده‌اند. در انتها اطراف کیک را خامه‌کشی کنید و با پودر قند یا برش‌های میوه تزئین کنید. برای خامه‌کشی آسان‌تر از همان ابتدا لایه‌های کیک را روی پایه گردون بگذارید. طرز تهیه گاناش شکلاتی را در کتاب کاله بخوانید.

دیدگاه ها