طرز تهیه کیک اسفنجی با اندازه گیری لیوان – آسان ترین دستور پخت

طرز تهیه کیک اسفنجی با اندازه گیری لیوان
آسان
۱۰ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

کیک اسفنجی دستور پخت آسان‌تری نسبت به دیگر کیک‌ها در دنیای شیرینی‌پزی دارد، به همین‌خاطر در بیشتر دورهمی‌ها برای پذیرایی آماده و سرو می‌شود. روش‌های مختلفی از پخت این کیک وجود دارد که می‌توانید در کتاب کاله دستور کیک اسفنجی ساده را بخوانید. گاهی مقادیر گفته‌شده در روش‌های پخت این کیک، افراد را به اشتباه می‌اندازد تا جایی که کیک‌شان خام یا سفت می‌شود. در این مطلب طرز تهیه کیک اسفنجی با اندازه گیری لیوان را برای‌تان خواهیم گفت تا در اندازه‌گیری مقادیر گفته‌شده مشکلی نداشته باشید.

مواد لازم برای تهیه کیک اسفنجی با اندازه‌گیری لیوان

  • آرد کیک یک و یک‌چهارم لیوان
  • شکر یک‌ونیم لیوان
  • شیر یک لیوان
  • کره نرم‌ شده یک لیوان
  • تخم‌مرغ بزرگ ۴ عدد
  • بیکینگ‌پودر ۲ قاشق چای‌خوری
  • وانیل یک قاشق چای‌خوری

مواد لازم برای تهیه فیلینگ

  • کره نرم‌ شده یک‌دوم لیوان
  • پودر قند دو و نیم لیوان
  • خامه غلیظ یک‌دوم لیوان
  • وانیل یک قاشق چای‌خوری
  • پودر قند برای تزئین

پیش‌نمایش در زبانهٔ تازه

طرز تهیه کیک اسفنجی با اندازه‌گیری لیوان

۱. قالب را آماده کنید

آماده کردن قالب کیک

در طرز تهیه کیک اسفنجی با اندازه گیری لیوان ابتدا مواد لازم را طبق دستور آماده کرده و اجازه دهید به دمای محیط برسند. بعد از آماده کردن مواد، دو قالب کیک ۲۰ سانتی‌متری را برای پخت کیک با روغن کمی چرب کرده و در نهایت آن‌ها را آردپاشی کنید. حال دمای فر را روی ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا گرم شود. در این فاصله بقیه مراحل پخت کیک را پیش ببرید.

۲. مواد خشک را مخلوط کنید

مخلوط کردن مواد خشک

در این مرحله از طرز تهیه کیک اسفنجی با اندازه گیری لیوان نوبت به مخلوط کردن مواد خشک می‌رسد. قبل از هر کاری یک و یک‌چهارم لیوان آرد گفته‌شده را سه بار الک کنید تا کیک سبک‌تری داشته باشید. بعد از الک کردن آرد، آن را با بیکینگ‌پودر و شکر در یک کاسه ریخته و با دور متوسط هم‌زن بزنید تا یک‌دست مخلوط شوند.

۳. مواد تر را مخلوط کنید

مخلوط کردن مواد تر در طرز تهیه ککی اسفنجی

در ادامه تهیه کیک اسفنجی یک کاسه مناسب انتخاب کرده و تخم‌مرغ‌ها را در آن بشکنید سپس با دور متوسط هم‌زن آن را بزنید تا تخم‌مرغ رنگ‌پریده شده و کش بیاید. در ادامه کره، شیر و وانیل را هم اضافه و خوب با یکدیگر مخلوط‌شان کنید. برای آن‌ که کره زودتر نرم شود و به دمای محیط برسد، می‌توانید آن‌ها را به قطعات کوچک‌تر تقسیم یا از مایکروویو استفاده کنید. حال که مخلوط‌تان آماده است آن را به مخلوط خمیر و شکر اضافه کنید. دقت داشته باشید در این مرحله خیلی خمیر را هم نزنید چراکه بافت کیک‌تان خشک و سفت می‌شود. در صورت نداشتن شیر، طرز تهیه کیک اسفنجی با ماست را در کتاب کاله بخوانید و آن را امتحان کنید.

۴. مایه کیک را در قالب بریزید

ریختن مایه کیک در قالب کیک اسفنجی با اندازه گیری لیوان

حال نوبت آن است که مایه آماده‌شده را به صورت مساوی در قالب‌های کیک بریزید. آن‌ها را دو بار بر یک سطح صاف بکوبید تا هوای اضافه‌شان گرفته شده و بهتر پف کنند. قالب‌ها را برای ۳۰ دقیقه در فر گذاشته تا خوب طلایی شوند. قالب‌ها را بعد از گذشت ۳۰ دقیقه بیرون بیاورید و آن‌ها را روی یک توری خنک‌کننده قرار دهید تا راحت‌تر کاغذ روغنی آن‌ها را بردارید. تا خنک شدن کیک‌تان به سراغ آماده کردن فراستینگ‌تان بروید. کیک‌ اسفنجی‌تان را در توستر هم می‌توانید آماده کنید، طرز تهیه کیک اسفنجی در توستر در کتاب کاله به خوبی توضیح داده شده است.

فراستینگ را آماده کنید

فراستینگ کردن کیک اسفنجی با اندازه گیری لیوان

در این مرحله از طرز تهیه کیک اسفنجی با اندازه‌ گیری لیوان باید فراستینگ روی کیک را آماده کنید پس پودر قند، خامه، وانیل و کره نرم‌شده را در یک کاسه مناسب بریزید و با دور تند هم‌زن آن‌قدر بزنید تا کامل صاف شود. حال که فراستینگ‌تان آماده است به سراغ کیک اسفنجی‌تان بروید و فراستینگ را به صورت کامل روی کیک بریزید. از سویی دیگر می‌توانید با یک چاقوی تیز کیک را به صورت افقی لایه‌لایه برش داده و هر لایه را با فراستینگ، موز و گردو خردشده بپوشانید. لایه‌ها را روی هم قرار داده و در نهایت با پودر قند و خرده‌های میوه آن را تزئین کنید. در کتاب کاله هم  طرز تهیه گاناش شکلاتی و طرز تهیه سس شکلاتی برای روی کیک توضیح داده شده است.

کیک اسفنجی با اندازه گیری لیوان
کیک اسفنجی را به راحتی با خرده میوه‌های تازه در منزل تزئین کنید.

نکات تکمیلی برای پخت بهتر کیک اسفنجی

رعایت مقدارهای گفته‌شده در تهیه کیک اسفنجی بسیار اهمیت دارد اما گاهی به دلیل نداشتن یک پیمانه مناسب یا عدم‌استفاده از ترازو برای اندازه‌گیری مواد، کیک خوب پف نمی‌کند. برای آن‌که در اندازه‌گیری‌های مواد لازم مشکلی نداشته باشید می‌توانید از لیوان‌ استفاده کنید. با این‌حال نیاز است نکات تکمیلی برای پخت بهتر آن را بدانید که در ادامه در قالب پرسش و پاسخ به آن اشاره خواهیم کرد.

چه مواردی به پف بهتر کیک اسفنجی کمک می‌کند؟

هنگام آماده کردن کیک اسفنجی تخم‌مرغ‌ها را آن‌قدر خوب هم بزنید که به صورت نوار ضخیمی در بیاید. از سویی دیگر مواد خشک کیک را قبل از اضافه کردن به تخم‌مرغ حتما الک کنید تا کیکی سبک و پف‌کرده داشته باشید. در آخر هم دقت داشته باشید که زیاد ماندن کیک در فر، بافت آن را خشک کرده و پف آن را از بین می‌برد.

کیک اسفنجی را برای چه مدت می‌توان نگه‌داری کرد؟

فریز کردن کیک اسفنجی

نگه‌داری این کیک خوشمزه هم در یخچال و هم در فریزر امکان‌پذیر است تا جایی که شما می‌توانید آن را تا سه روز در ظرف در بسته در یخچال نگه‌داری کنید. برای نگه‌داری آن در فریزر لازم است که لایه‌های کیک را جداگانه در فویل بپیچید تا با گذاشتن در یک ظرف در بسته بتوانید برای یک ماه آن را در فریزر بگذارید. قبل از سرور کیک اسفنجی‌تان یک شب آن را در یخچال بگذارید و بعد از آن‌که به دمای محیط رسید، فراستینگ را انجام دهید.

مهم‌‌ترین دلیل ترک خوردن روی کیک‌ها چیست؟

اگر در طرز تهیه کیک اسفنجی با اندازه گیری لیوان روی کیک‌تان ترک خورد نگران نباشید چون که می‌توانید با کمی مارمالاد یا میوه‌های خرد شده روی آن را تزئین کنید. با این‌حال مهم‌ترین دلایل ترک‌خوردگی روی کیک هم زدن بیش از حد آرد، کوچک بودن قالب کیک و پر کردن بیش از حد آن است.

چرا کیک اسفنجی با اندازه گیری لیوان شکننده است؟

اگر کیک‌تان با این دستور پخت شکننده به نظر می‌رسد قطعا تزئین آن دشوار خواهد بود و طبق دستورالعمل پیش نرفته‌اید. مهم‌ترین دلیل آن هم عدم استفاده کافی از تخم‌مرغ در مایه کیک‌تان است. به تعداد تخم‌مرغ، بزرگ یا متوسط بودن آن حتما دقت داشته باشید. مورد بعدی که می‌توان به آن اشاره کرد، استفاده بیش از حد از آرد در مخلوط کیک است. طرز تهیه کیک اسفنجی چهار تخم مرغی را در کتاب کاله بخوانید تا راحت‌تر کیک اسفنجی را آماده کنید.

دلیل خشک بودن کیک اسفنجی چیست؟

ترک خوردن کیک اسفنجی

اگر کیک شما با طرز تهیه کیک اسفنجی با اندازه گیری لیوان باز هم خشک شده است، مهم‌‌ترین دلیل آن رعایت نکردن اندازه تخم‌مرغ و مقدار آن‌ها است. داغ بودن فر، رعایت نکردن دما و زمان پخت کیک از مهم‌ترین دلایل خشکی کیک‌های اسفنجی است پس نیاز باید به دستور پخت و مواد لازم گفته‌ شده دقت شود. اگر فرتان مشکل دارد می‌توانید در کتاب کاله طرز تهیه کیک اسفنجی در قابلمه را بخوانید.

چه طعم‌هایی از کیک اسفنجی را با این روش می‌توان پخت؟

مهم‌ترین دلیلی که بیشتر افراد به کیک اسفنجی علاقه دارند پخت آن به روش‌های مختلف و با طعم‌‌های متفاوت است. در کتاب کاله طرز تهیه کیک هویج اسفنجی و طرز تهیه کیک پرتقالی اسفنجی توضیح داده شده است که در فر یا توستر می‌توانید آن را برای خود و عزیزان‌تان آماده کنید.

دیدگاه ها