طرز تهیه کیک هویج اسفنجی خوشمزه بهتر از قنادی

طرز تهیه کیک هویج اسفنجی
متوسط
۱۰-۱۲ نفر
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

این روزها کیک هویج در منو کافه‌ها با آن طعم خوشمزه‌اش بسیار دلبری می‌کند و در دنیای کیک‌پزی هم کیک هویج و گردو طرفداران بسیاری پیدا کرده است و بسیاری دوست دارند این کیک را در منزل آماده کنند. در مقالات قبلی، انواع روش‌ها در طرز پخت کیک اسفنجی و همچنین طرز تهیه کیک هویج خانگی را به خوبی با هم مرور کردیم اما این‌بار می‌خواهیم طرز تهیه کیک هویج اسفنجی را با تمام فوت‌وفن‌های لازم برای تهیه آن به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه کیک هویج اسفنجی

  • آرد همه‌منظوره دو فنجان
  • جوش‌شیرین دو قاشق چای‌خوری
  • نمک یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • دارچین یک و یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • روغن مایع یک و یک‌چهارم فنجان
  • شکر یک فنجان
  • وانیل یک قاشق چای‌خوری
  • تخم‌مرغ بزرگ چهار عدد
  • هویج رنده‌ شده سه فنجان
  • گردو خرد شده یک فنجان

مواد لازم برای تهیه فراستینگ

  • پنیر خامه‌ای ۲۲۵ گرم
  • پودر قند یک و یک‌چهارم فنجان
  • خامه قنادی یک‌سوم فنجان
  • گردوی (خرد‌شده برای روی کیک) یک‌دوم فنجان

طرز تهیه کیک هویج اسفنجی

۱. فر و قالب‌ها را آماده کنید

آماده کردن قالب برای کیک هویج اسفنجی

اولین مرحله از طرز تهیه کیک هویج اسفنجی گرم کردن فر در دمای ۱۷۶ درجه سانتی‌گراد است. بعد از روشن کردن فر نوبت آماده کردن قالب‌های کیک گرد ۲۳ سانتی‌متری است. آن‌ها را چرب کرده و کف آن را با کاغذ روغنی بپوشانید. در صورت نداشتن قالب گرد، از قالب مستطیلی هم می‌توانید استفاده کنید. اگر کاغذ روغنی نداشتید هم می‌توانید کف و کناره قالب را چرب کرده و سپس آردپاشی کنید. قالب‌ها را کنار بگذارید و بقیه مراحل تهیه کیک را پیش ببرید.

دقت داشته باشید که اگر از یک قالب برای پخت این کیک استفاده کنید نه‌تنها پخت آن زمان بیشتری می‌برد بلکه دیگر کیک‌تان اسفنجی و سبک نخواهد بود. بنابراین بهتر است از دو قالب استفاده کنید تا فرایند کار و کیک حاصل بهتر باشد.

۲. مواد را مخلوط کنید

ترکیب کردن آرد، دارچین و جوش‌شیرین برای کیک هویج

در دومین مرحله از طرز تهیه کیک هویج اسفنجی نیاز است که یک کاسه متوسط انتخاب کنید تا در آن آرد، نمک، جوش‌شیرین و دارچین را با کمک هم‌زن مخلوط کنید. در این مرحله، جوش‌شیرین به پف کردن و بالا آمدن کیک هویج بسیار کمک می‌کند پس نیازی به استفاده از بیکینگ‌پودر نیست.

بهتر است قبل از مخلوط کردن آرد با دیگر مواد، آن را جداگانه سه بار الک کنید تا علاوه بر داشتن کیکی سبک، حباب‌های ریزی در مخلوط‌تان ایجاد نشود. در ادامه کاسه‌ای دیگر انتخاب کرده تا شکر، وانیل و روغن را در آن مخلوط کنید.

۳. تخم‌مرغ‌ها را اضافه کنید

مخلوط کردن تخم مرغ در تهیه کیک هویج اسفنجی

حالا در این مرحله از طرز تهیه کیک اسفنجی هویج، تخم‌مرغ‌ها را یکی‌یکی بشکنید تا به مخلوط شکر، وانیل و روغن اضافه کنید. سپس با کمک یک کاردک پلاستیکی خوب اطراف کاسه را تمیز کرده و هم بزنید. در ادامه مواد خشکی را که مخلوط کرده‌اید در سه مرحله به مواد اضافه کنید. دقت داشته باشید که زیاد مواد را با یکدیگر مخلوط نکنید چون بافت کیک‌تان خشک می‌شود. در هر مرحله اضافه کردن، مواد را به آرامی هم بزنید تا کامل یک‌دست شود.

این کیک را مانند کیک شکلاتی تولد که در کتاب کاله توضیح داده شده است، می‌توانید برای جشن‌های خود تهیه کنید.

۴. هویج و گردو را مخلوط کنید

مخلوط کردن گردو هویج در تهیه کیک هویج

در این مرحله از طرز تهیه کیک هویج اسفنجی، هویج‌ها را پوست گرفته و با رنده درشت رنده کنید. از هویج تازه استفاده کنید تا کیک‌تان رطوبت و بافت مناسب را داشته باشد. گردو‌ها را هم با چاقو یا رنده درشت ریز و به هویج‌ها اضافه کرده و با یکدیگر مخلوط‌شان کنید. در این مرحله در صورت تمایل می‌توانید به مواد کشمش اضافه کنید. مخلوط هویج و گردو را به خمیر اضافه کرده و به آرامی هم بزنید.

۵. قالب‌ها را در فر بگذارید

ریختن مایه کیک هویج در قالب‌ها

حال خمیر را به صورت مساوی در قالب‌ها بریزید، فقط دقت داشته باشید قبل از قرار دادن آن‌ها در فر، یک یا دو بار آن‌ها را روی یک سطح صاف بر زمین بزنید تا حباب‌های اضافه آن گرفته شود. قالب‌ها را در قسمت وسط فر بگذارید تا حرارت به خوبی در همه‌جا پخش شود. ۴۵ تا ۴۰ دقیقه، زمان برای پخت آن در نظر بگیرید. بعد از گذشت ۳۰ دقیقه، قالب‌ها را در فر جابه‌جا کنید تا هر دو طرف کیک یکسان پخته شود. بعد از آن‌که کیک را از فر بیرون آوردید، یک خلال دندان در مرکز کیک فرو کنید، اگر مایه کیک به آن نچسبیده بود، کیک‌تان آماده است.

اجازه دهید تا کیک‌ها به مدت ۱۵ دقیقه در قالب‌ها خنک شوند، سپس با احتیاط آن‌ها را از قالب بیرون آورده و روی توری یا قفسه خنک‌کننده بگذارید، سپس کاغذ روغنی را جدا کنید. اگر قسمتی از کیک‌تان به کف قالب چسبیده بود، آن را روی قفسه وارونه کنید تا با کمک نیروی جاذبه از قالب جدا شود.

۶. فراستینگ را آماده کنید

آماده کردن فراستینگ پنیری در طرز تهیه کیک هویج اسفنجی

در آخرین مرحله از طرز تهیه کیک هویج، در یک کاسه نسبتا بزرگ پنیر خامه‌ای را حدود یک دقیقه با دور متوسط هم‌زن بزنید تا کرم رنگ شود. هر بار یک‌چهارم از پودر‌قند را داخل کاسه بریزید و تا جایی که پف کند هم بزنید. خامه فرم‌گرفته را هم به مواد اضافه کرده و با سرعت متوسط سه دقیقه آن را با مخلوط‌کن بزنید. اگر می‌خواهید بافت فراستینگ‌ کیک هویج‌تان صاف و خامه‌ای باشد، اجازه دهید کره و پنیر خامه‌ای به دمای محیط برسد. بعد از خنک شدن آن می‌توانید کیک را لایه‌لایه کرده یا به صورت کامل با کمک چاقو یا کاردک پلاستیکی، اطرافش را فراستینگ کنید. در نهایت روی آن را با گردو و چیپس‌های شکلاتی تزئین کنید.

اگر طعم پنیری این فراستینگ را برای روی کیک هویج دوست ندارید، می‌توانید طرز تهیه سس شکلاتی و طرز تهیه خامه شکلاتی برای روکش کیک را در کتاب کاله بخوانید.

طرز تهیه کیک هویج اسفنجی

نکات تکمیلی برای تهیه کیک هویج

این روزها کیک هویج یکی از بهترین گزینه‌ها برای پذیرایی از میهمان‌ها در دورهمی‌ها به حساب می‌آید اما گاهی رعایت نکردن مواد اولیه و مراحل تهیه باعث می‌شود کیک حالت خمیری به خود بگیرد و حاصل کار کیک خوبی نباشد. دستور پخت این کیک به همراه تمام مراحلش در بالا بیان شده است، با این‌حال در ادامه نکاتی را برایتان خواهیم آورد که تجربه‌ای لذت‌بخش از پخت این کیک داشته باشید.

کیک هویج را تا چه زمانی می‌توان نگه داشت؟

این کیک را با وجود روغن و فراستینگ روی آن نمی‌توانید به طولانی‌مدت نگهداری کنید. با این حال با گذاشتن آن در یک ظرف در بسته می‌توانید به مدت یک هفته آن را در یخچال نگه‌داری کنید. اگر با نرمی کیک مشکل دارید، می‌توانید فراستینگ آن را قبل از سرو رویش بریزید.

آیا می‌توان این کیک را در فریزر نگه‌داری کرد؟

بله. بهتر است قبل از تزئین کیک یا فراستینگ، کیک یا لایه‌های آن را سلفون‌پیچ کنید تا هوا وارد آن نشود، سپس داخل یک ظرف در بسته گذاشته و در فریزر قرار دهید. در روشی دیگر کیک را داخل یک ظرف چند ساعت بیرون از فریزر بگذارید و هنگامی که فراستینگ یا لایه خامه‌ای روی آن سفت شد، کیک را با یک سلفون محکم بپیچید و داخل فریزر قرار دهید.

آیا با این دستور می‌توان کاپ کیک هم تهیه کرد؟

بله. با این روش پخت به راحتی می‌توانید کاپ‌کیک‌های خوشمزه برای جشن‌های خود آماده کنید. با این‌حال در کتاب کاله می‌توانید طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی و طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی خیس را بخوانید.

چگونه می‌توان کیک هویج اسفنجی با عطر و طعم بهتری داشت؟

استفاده از ادویه‌هایی مانند دارچین، زنجبیل، هل و میخک نه‌تنها عطر بهتری به این کیک می‌دهند بلکه طعم آن را هم خوشمزه‌تر می‌کند.

آیا از آجیل هم در پخت کیک هویج اسفنجی می‌توان استفاده کرد؟

بله. این به ذائقه شما و خانواده‌تان بستگی دارد که از چه آجیلی در طرز تهیه این کیک اسفنجی استفاده کنید. کیک هویج را معمولا با گردو تهیه می‌کنند که طعم بی‌نظیری به آن می‌دهد. کشمش هم گزینه دیگری است که بیشتر افراد در پخت کیک هویج از آن استفاده می‌کنند.

چرا در پخت کیک هویج اسفنجی به جای کره از روغن استفاده می‌کنند؟

از آن‌جا که کیک هویج باید نسبت به دیگر کیک‌های اسفنجی مرطوب‌تر و چرب‌تر باشد از روغن به جای کره استفاده می‌کنند تا روغن موجود کیک را مرطوب‌تر و متراکم‌تر کند.

آیا با این مواد می‌توان کیک بزرگ‌تری تهیه کرد؟

بله. برای داشتن کیک بزرگ‌تر نیاز است که مقدار گفته‌شده برای مواد اولیه را دو برابر کرده و آن را در قالب ۹ در ۱۳ بپزید. دقت داشته باشید که زمان پخت کیک را هم چند دقیقه بیشتر کنید.

دیدگاه ها