طرز تهیه کیک اسفنجی به ۱۲ روش از فر تا قابلمه با پف زیاد

طرز تهیه کیک اسفنجی

کیک اسفنجی یکی از قدیمی‌ترین انواع کیک‌ها است و در مطالب قبلی کتاب کاله هم طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر و کیک ساده اسفنجی را یاد گرفتیم. از کیک اسفنجی به طور معمول به عنوان پایه‌ای برای تهیه سایر دسرها مانند ژله رولی و کیک‌های اسنکی استفاده می‌شود. به همین دلیل، در این مطلب می‌خواهیم هر نوع روشی که در طرز تهیه کیک اسفنجی وجود دارد را بررسی کنیم تا با مطالعه این مطلب تا انتها، با تمامی روش‌های تهیه کیک اسفنجی به ساده‌ترین شکل ممکن آشنا شوید.

کیک اسفنجی چیست و از چه موادی تهیه می‌شود؟

کیک اسفنجی به کیکی می‌گویند که از آرد، شکر و تخم‌مرغ تهیه می‌شود اما روغن سبزیجات یا روغن گیاهی در پخت آن نقشی ندارد. به همین دلیل، اگر به شکل مناسبی پخته شود، کیکی پف‌کرده و سبکی خواهید داشت. همان‌طور که از نام آن مشخص است، کیک اسفنجی به دلیل شکل و بافتی که دارد، شباهت زیادی به اسفنج دارد. به دلیل همین بافت مناسب، از این کیک می‌توان در سایر دسرها استفاده کرد چراکه این امکان وجود دارد تا کیک را در سایر سس‌ها و دسرها بخوابانید و طعم مناسبی را به‌دست آورید.

کیک اسفنجی

طرز تهیه کیک اسفنجی ساده

برای این‌که با انواع کیک‌های اسفنجی آشنا شویم بهتر است با ساده‌ترین نوع آن شروع کنیم و در ادامه، سایر روش‌های تهیه این کیک را یاد بگیریم. در ادامه، روش تهیه کیک اسفنجی ساده را بررسی می‌کنیم و در نهایت، کیکی با ارتفاع ۵ و قطر ۲۰ سانتی‌متر خواهید داشت.

مواد لازم در طرز تهیه کیک ساده اسفنجی

در جدول زیر، مواد لازم برای تهیه این کیک آورده شده است. می‌بینید که بسیاری از این مواد را ممکن است همین الان در منزل داشته باشید.

تخم‌مرغ۴ عدد
شکر۱ پیمانه
آرد همه‌منظوره۱ پیمانه
بیکینگ پودر۱ قاشق چایخوری
کره آب شده۲ قاشق غذاخوری
آب جوش۱ قاشق غذاخوری
اسانس وانیل۱ قاشق چایخوری

۱. مخلوط کردن شکر و تخم‌مرغ

توجه داشته باشید که فر را از قبل و در دمای ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد (۲۵۰ درجه فارنهایت) گرم کنید. در اولین مرحله از طرز تهیه کیک باید تخم‌مرغ‌ها را با یک همزن به مدت ۲ دقیقه و با سرعت بالا هم بزنید تا کف کند. سپس به‌آرامی شکر را به مخلوط اضافه کنید همزمان مخلوط را هم بزنید. هم زدن را تا زمانی ادامه دهید که مخلوط در زمان خارج شدن از همزن، شکلی نواری مانند تصویری زیر داشته باشد.

حالت نواری در طرز تهیه کیک اسفنجی

۲. آماده‌سازی

فر را که از قبل گرم کرده‌اید. آماده است تا قالب کیک را درونش بگذارید پس ابتدا ظرف کیک را بردارید و کف آن را فویل بپیچید. بهتر است ظرف شما حدود ۵ سانتی‌متر عمق و ۲۰ سانتی‌متر قطر داشته باشد. روی فویل می‌توانید روغن اسپری کنید. اگر فویل در اختیار ندارید، کمی کره را در دمای محیط قرار دهید و سپس با استفاده از قلم‌موی سیلیکونی، کف ظرف را به کره آغشته کنید. سپس داخل ظرف، آرد بپاشید تا ظرف شما نچسب شود. البته اگر چنین ظرفی نداشته باشید، می‌توانید با یک قابلمه و مطالعه مطلب «طرز تهیه کیک اسفنجی در قابلمه»، کیک خوش‌طعمی را تهیه کنید.

۳. صاف کردن مواد خشک و مخلوط کردن مواد مایع

یک پیمانه آرد و یک قاشق چای‌خوری بیکینگ پودر را دو بار الک کنید. سپس در ظرف دیگری، کره، آب داغ و اسانس وانیل را با یکدیگر مخلوط کنید.

طرز تهیه کیک اسفنجی ساده

۴. اضافه کردن مواد خشک

نیمی از مواد خشک را به‌آرامی به تخم‌مرغ‌های زده شده اضافه کنید. برای این کار باید از یک قاشق کمک بگیرید و زمانی که می‌خواهید مواد را هم بزنید، نحوه هم زدن به‌آرامی و مانند عدد ۸ انگلیسی باشد. توجه داشته باشید که این کار را بیش از حد انجام ندهید چراکه در غیر این صورت کیکی سفت خواهید داشت.

۵. اضافه کردن مواد تر

در این مرحله باید مواد تر را به‌آرامی اضافه کنید. در اینجا هم توجه داشته باشید که عمل اضافه کردن مواد و هم زدن را نباید بیش از اندازه انجام دهید چراکه در غیر این صورت، کیک سفت و سنگینی خواهید داشت.

طرز تهیه کیک اسفنجی

۶. پخت کیک

خمیری که تهیه کرده‌اید را در این مرحله داخل ظرف بریزید و آن را به مدت ۳۵ دقیقه درون فر قرار دهید. برای بررسی پخت کیک کافی است یک خلال دندان داخل کیک فرو کنید و اگر ذرات کیک به خلال نچسبند یعنی کیک شما آماده است.

بعد از پخت کیک، آن را از فر خارج کنید و برای ۵ دقیقه به آن اجازه دهید تا خنک شود. در این مرحله می‌توانید ظرف را برعکس و کیک و فویل را از آن خارج کنید. حتما اجازه دهید تا کیک پیش از استفاده سرد شود. برای کسب بهترین نتیجه، کیک را درون کیسه پلاستیکی و به‌مدت ۸ ساعت در دمای محیط قرار دهید. با این کار، کیک در زمان برش زدن خرد نمی‌شود.

ارزش غذایی کیک اسفنجی

تا اینجا با روش تهیه کیک اسفنجی ساده آشنا شدید و در جدول زیر، ارزش غذایی کیک اسفنجی بالا را مشاهده می‌کنید. همچنین، می‌توانید از تصویر آن با فرمت استاندارد نمایش ارزش غذایی هم استفاده کنید که در ادامه آورده شده است.

کالری۱۴۶
وزندرصد بر اساس رژیم روزانه ۲۰۰۰ کالری
چربی۴ گرم۶
چربی اشباع۲ گرم۱۳
کلسترول۶۲ میلی‌گرم۲۱
سدیم۴۷ میلی‌گرم۲
پتاسیم۷۳ میلی‌گرم۲
کربوهیدرات۲۳ میلی‌گرم۸
قند۱۴ گرم۱۶
پروتئین۲ گرم۴
ویتامین آ ‎۱۷۰ IU۳
کلسیم۲۹ میلی‌گرم۳
آهن۰٫۸ میلی‌گرم۴
ارزش غذایی کیک اسفنجی

روش های مختلف طرز تهیه کیک اسفنجی

تا اینجا طرز تهیه کیک ساده اسفنجی را یاد گرفتیم. اما روش‌های مختلفی برای پخت کیک اسفنجی وجود دارند که آن‌ها را در ادامه بیان می‌کنیم.

طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر

برای پخت کیک و شیرینی حتما به فر نیاز ندارید. می‌توانید انواع شیرینی‌ها و کیک‌ها را بدون فر و روی گاز تهیه کنید. برای مثال قبلا گفتیم که طرز تهیه وافل خانگی با گاز چگونه است. به همین شکل می‌توانید کیک اسفنجی را بدون فر و روی گاز تهیه کنید. اگر می‌خواهید طرز تهیه این کیک را با فیلم آموزشی یاد بگیرید، کافی است مطلب «طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر» را مطالعه و ویدیو آن را هم مشاهده کنید.

طرز تهیه کیک اسفنجی عصرانه کافی شاپی

می‌توانید با یاد گرفتن دستورپخت کیک اسفنجی عصرانه کافی شاپی به راحتی کیک مناسبی را تهیه کنید که با چای و قهوه مناسب باشد. برای تهیه این کیک به آرد، بیکینگ پودر، قهوه فوری، تخم‌مرغ، شکر، وانیل و نمک نیاز دارید. برای آماده کردن این کیک می‌توانید مطلب «طرز تهیه کیک اسفنجی عصرانه کافی شاپی مناسب چای و قهوه» از کتاب کاله را مطالعه کنید.

طرز تهیه کیک اسفنجی عصرانه

طرز تهیه کیک اسفنجی با ماست

قرار نیست همیشه برای پخت کیک از خامه فراوان استفاده کنید. با کمی خلاقیت و استفاده از ماست هم می‌توانید کیک اسفنجی خوشمزه‌ای تهیه کنید که بافت لطیفی هم داشته باشد. برای تهیه کیک اسفنجی با ماست به تخم‌مرغ، شکر، ماست، روغن نباتی، وانیل، بیکینگ پودر، نمک، آرد و پودر قند نیاز دارید. برای آماده کردن این کیک می‌توانید مطلب «طرز تهیه کیک اسفنجی با ماست با طعم عالی و بافت لطیف» از کتاب کاله را مطالعه کنید.

طرز تهیه کیک اسفنجی با ماست

طرز تهیه کیک اسفنجی خامه ای

دستورپخت کیک اسفنجی با ماست را توضیح دادیم اما شاید بخواهید کیک اسفنجی را در با خامه و در خانه تهیه کنید. تهیه این کیک به ابزارها و مواد زیادی نیاز ندارد و به‌راحتی در خانه تهیه می‌شود. کافی است نمک، بیکینگ پودر، وانیل، تخم‌مرغ، خامه، شکر و آرد داشته باشید تا این کیک را در کمتر از یک ساعت تهیه کنید. برای تهیه کیک اسفنجی با خامه کافی است مطلب «طرز تهیه کیک اسفنجی خامه‌ ای خانگی و خوشمزه» را مطالعه کنید.

طرز تهیه کیک اسفنجی خامه ای

طرز تهیه کیک اسفنجی ۴ تخم مرغی

اگر در خانه ۴ تخم‌مرغ به همراه شکر، آرد، بیکینگ‌پودر، کره و وانیل داشته باشید، می‌توانید کیک اسفنجی با پف زیاد درست کنید. برای آشنایی با دستورپخت این کیک، مطلب «طرز تهیه کیک اسفنجی ۴ تخم‌مرغی آسان با پف زیاد»‌ را مطالعه کنید.

طرز تهیه کیک اسفنجی در توستر

آون‌توستر علاوه بر این‌که در گرم کردن نان معمولی و نان تست عملکرد بسیار مناسبی دارد، می‌تواند نقش فر کوچکی را هم برای شیرینی‌پزی ایفا کنید. اگر یک مدل از این توسترها را در خانه به همراه تخم‌مرغ، آرد، بیکینگ‌پودر و وانیل داشته باشید، می‌توانید کیک اسفنجی مناسبی را تهیه کنید. برای این کار، مطلب «تهیه کیک اسفنجی در توستر با طعم و پف عالی» را مطالعه کنید.

طرز تهیه کیک ساده با نکات حرفه ای

پخت کیک اسفنجی نکات مهمی دارد تا با استفاده از آن‌ها، کیکی با پف مناسب و کاملا مشابه با اسفنج داشته باشیم. اگر به چنین بافت مناسبی دست پیدا کنیم، می‌توانیم این کیک را در سس‌های مختلفی بخوابانیم و دسرهای لذیذی را تهیه کنیم. برای آگاهی از این نکات می‌توانید مطلب «دستور کیک اسفنجی ساده – بهترین دستور + فوت و فن های حرفه ای»‌ را در کتاب کاله مطالعه کنید.

طرز تهیه کیک وگان بدون لبنیات و اسفنجی

اگر علاقه‌ای به استفاده از تخم‌مرغ و لبنیات برای کیک‌پزی ندارید و رژیم گیاه‌خواری دارید، جای نگرانی نیست چراکه کیک اسفنجی را می‌توانید بدون نیاز به لبنیات و تخم‌مرغ هم تهیه کنید. اگر کره فاقد لبنیات، شیر فندق، سرکه سیب، وانیل، آرد، بیکینگ پودر و شکر داشته باشید، تهیه این کیک بسیار ساده خواهد بود. به همین منظور، می‌توانید نگاهی به مطلب «طرز تهیه کیک اسفنجی وگان بدون لبنیات»‌ داشته باشید.

طرز تهیه کیک با خامه سولیانو

تهیه کیک اسفنجی با خامه قنادی قطعا بهتری نتیجه را به‌دست می‌دهد. اگر از خامه سولیانو برای این کار استفاده می‌کنید، بهتر است مطلب «طرز تهیه کیک اسفنجی با خامه سولیانو» را هم مطالعه کنید.

طرز تهیه کیک هویج اسفنجی

کیک هویج از جمله کیک‌هایی است که طعم خاص و بافت بسیار لطیفی دارد. برای این‌که با دستورپخت این کیک آشنا شوید، مطلب «طرز تهیه کیک هویج اسفنجی خوشمزه بهتر از قنادی»‌ را مطالعه کنید.

طرز تهیه کیک پرتقالی اسفنجی

اگر طعم کیک‌های پرتقالی را به‌ویژه همراه با چای یا قهوه دوست دارید، کیک پرتقالی اسفنجی گزینه بسیار مناسبی است. علاوه بر آب و پوست پرتقال، اگر آرد، بیکینگ‌پودر، شکر، شیر، روغن، کره و تخم‌مرغ داشته باشید، تهیه این کیک بسیار ساده خواهد بود. برای آشنایی با نحوه پخت آن هم مطلب «طرز تهیه کیک پرتقالی اسفنجی با بافت عالی، پف زیاد و طعم بی نظیر»‌ را مطالعه کنید.

دیدگاه ها