طرز تهیه کیک اسفنجی خامه‌ ای خانگی و خوشمزه

طرز تهیه کیک اسفنجی خامه ای
متوسط
10 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

کیک اسفنجی خامه‌ ای از پرطرفدارترین کیک‌ها در دنیای شیرینی‌پزی به حساب می‌آید که کوچک و بزرگ آن را دوست دارند. این کیک که از کیک اسفنجی ساده و خامه تشکیل می‌شود، گزینه مناسبی برای جشن‌‌ها و میهمانی‌ها است. با دانستن دستور کیک اسفنجی ساده و انواع فیلینگ‌ها به آسانی می‌توانید در منزل انواع کیک‌ها را تهیه کنید. البته بهتر است با انواع روش‌ها در طرز پخت کیک اسفنجی آشنا باشید تا در صورت لزوم، هرکدام را با امکانات موجود تهیه کنید. در ادامه طرز تهیه کیک اسفنجی خامه‌ ای را برای دورهمی‌هایتان خواهیم گفت.

مواد لازم برای تهیه کیک اسفنجی خامه ای

  • نمک یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • بیکینگ‌پودر سه‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • وانیل یک قاشق غذاخوری
  • تخم‌مرغ سه عدد
  • خامه ۱۵۰ میلی‌لیتر
  • شکر ۷۵ گرم
  • آرد همه‌منظوره ۷۵ گرم

طرز تهیه کیک اسفنجی خامه‌ ای

۱. فر و قالب کیک را آماده کنید

آماده کردن قالب کیک اسفنجی

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک اسفنجی خامه‌ ای باید قبل از هر کاری فر را روشن کرده تا برای پخت کیک گرم شود. فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. در ادامه یک قالب کیک ۱۸ سانتی‌متری انتخاب و آن را با کمی روغن چرب کنید. درون قالب، کاغذ روغنی بیاندازید. بهتر است کمی اندازه کاغذ روغنی را بیشتر از اندازه قالب بگیرید تا از اطراف آن آویزان باشد. این کار به بیرون آوردن سریع‌تر کیک کمک می‌کند.

۲. جداسازی سفیده و زرده تخم مرغ

جداسازی زرده و سفیده تخم مرغ

در دومین مرحله از طرز تهیه این کیک خامه‌ای، دو کاسه بزرگ انتخاب کنید تا سفیده و زرده‌های تخم‌مرغ را در هریک جدا‌جدا بریزید. در ادامه سفیده‌های تخم‌مرغ را در کاسه‌ای ریخته و آن را با هم‌ زن خوب بزنید. مخلوط سفیده باید در ظاهر خشک به نظر برسد و به راحتی از روی هم‌‌زن و کاسه نریزد. شکر را آرام‌آرام به سفیده تخم‌مرغ اضافه کنید و دوباره با هم‌زن بزنید.

حال که مخلوط شکر و تخم‌مرغ آماده است، به سراغ ظرف زرده‌ها بروید و آن‌ها را هم با هم‌زن بزنید تا به رنگ کرمی دربیایند. بعد از آماده‌سازی زرده‌ها، آن‌ها را به تدریج به ظرف سفیده تخم‌‌مرغ و شکر اضافه کرده و به آرامی هم بزنید. به یاد داشته باشید این مخلوط را باید آن‌قدر هم بزنید که غلیظ شده و رد هم‌زن‌ روی آن نمایان شود.

۳. آرد الک‌شده را اضافه کنید

اضافه کردن آرد الک شده

آرد، بیکینگ‌پودر و نمک را در ظرفی جداگانه سه بار الک کنید. بعد از الک کردن، آرد الک‌شده را آرامی به مخلوط بالا اضافه کنید. دقت داشته باشید که آرد با مخلوط حسابی ترکیب شود. هم زدن باید به آهستگی و به صورت دورانی باشد تا هوای درون ظرف خارج نشود. وانیل را در این مرحله به مخلوط اضافه کنید و دوباره به آرامی هم بزنید.

۴. کیک را درون قالب بریزید

ریختن مایه کیک کیک اسفنجی درون قالب

مایه کیک را درون قالب از قبل آماده‌شده بریزید و چندباری آن را روی یک سطح صاف به زمین بزنید تا هوای اضافه آن گرفته شود. این کار به پف بهتر کیک کمک خواهد کرد. در ادامه قالب را درون فری که از قبل با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم شده بگذارید. زمان پخت را برای ۲۰ تا ۱۵ دقیقه تنظیم کنید. در این مدت در فر را باز نکنید که کیک خام می‌ماند.

۵. کیک را از فر خارج کنید

خارج کردن قالب کیک از فر برای طرز تهیه کیک اسفنجی خامه‌ ای

در این مرحله از طرز تهیه کیک اسفنجی خامه‌ای در فر را باز کنید و یک سیخ چوبی درون کیک فرو کنید. اگر مایه کیک به آن نچسبیده بود، کیک اسفنجی خامه‌ای شما آماده است. در صورت چسبیدن مقداری مایه کیک به سیخ چوبی، زمان بیشتری بدهید تا کیک کامل پخته شود. بهتر است کیک بعد از پخته شدن، برای ۱۰ دقیقه در فر بماند تا کمی خنک شود.

قالب کیک را بیرون آورده و با کمک کاغذ‌های روغنی که از اطراف قالب آویزان است، کیک را بیرون بیاورید. بعد از بیرون آوردن کیک، آن را روی توری‌ بگذارید تا کامل خنک شود.

۶. کیک را خامه‌کشی کنید

خامه کشی کیک اسفنجی خامه‌ ای

نوبت به خامه‌کشی و فیلینگ کیک اسفنجی‌تان می‌رسد. بعد از آن‌که کیک را به صورت افقی و لایه‌لایه برش دادید، لایه‌های کیک را با آب قند کمی خیس کنید تا مرطوب بمانند. برای فیلینگ کردن آن‌ها هم می‌توانید از گردو و موز استفاده کنید. بعد از فیلینگ کردن لایه‌ها، خامه روی آن‌ها بمالید و روی یکدیگر بگذارید. بهتر است از همان ابتدا لایه‌های کیک روی پایه گردان کیک قرار بگیرند تا خامه‌کشی برایتان راحت‌تر باشد. در ادامه با کمک لیسک خامه‌کشی کنید.

در انتها با توجه به سلیقه‌تان کیک را با کمک برش‌های میوه و پودرقند تزئین کنید.

یکی دیگر از روش‌هایی که برای تزئین روی کیک از آن می‌توانید استفاده کنید، خامه شکلاتی است، طرز تهیه خامه شکلاتی برای روکش کیک که در کتاب کاله آمده است.

اگر از این کیک خوشتان آمده می‌توانید طرز تهیه کیک اسفنجی چهار تخمی و طرز تهیه کیک اسفنجی با ماست را هم در کتاب کاله مطالعه کنید.

کیک اسفنجی خامه ای
کیک اسفنجی خامه‌ای را به راحتی می‌توانید در منزل تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

نکات تکمیلی سرآشپز برای پخت بهتر کیک اسفنجی خامه ای

کیک اسفنجی خامه‌ای با روش‌های مختلف فیلینگ و خامه‌کشی می‌شود اما دانستن بعضی از ترفندها به پخت بهتر کیک کمک می‌کند. در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

کیک اسفنجی خامه ای را چگونه برش می‌دهند؟

چاقوی دندانه‌دار تیز اولین وسیله‌ای است که برای برش کیک به آن نیاز دارید. کیک را روی میز قرار دهید. سطح آن را با توجه به تعداد لایه‌های مورد‌نظرتان، با کمک خلال دندان علامت‌گذاری کنید. با یک دست کیک را نگه دارید و با دست دیگر یا کمک شخصی دیگر، چاقو را به آرامی حرکت و برش دهید.

برای خامه‌کشی و تزئین کیک اسفنجی خامه‌ای به چه وسایلی نیاز داریم؟

برای خامه‌‌کشی کیک‌های اسفنجی از ابزارهای متعددی می‌توان استفاده کرد. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پایه گردان برای نگه داشتن لایه‌های کیک، چاقوی دندانه‌ای برای برش کیک، کاردک برای خامه‌کشی، قیف و ماسوره برای تزئین اشاره کرد.

با چه روش‌‌هایی می‌توان کیک اسفنجی خامه‌ای را تزئین کرد؟

برای تزئین کیک به ویژه کیک‌های تولد همیشه باید سلیقه خودتان را مدنظر قرار دهید، ما این‌جا تنها می‌توانیم به شما ایده بدهیم. یک گزینه مناسب برای روی کیک، ریختن سس شکلاتی است، که می‌توانید طرز تهیه سس شکلاتی برای روی کیک را از کتاب کاله بخوانید.

شما حتی می‌توانید خلاقیت‌تان را به کار بگیرید و یک لایه از کیک را گاناش و لایه دیگر را خامه بمالید. طرز تهیه گاناش شکلاتی بسیار آسان است و با یک‌بار آزمون و خطا آن را یاد می‌گیرید.

با خواندن مطلب کیک شکلاتی به آسانی می‌توانید ده‌ها ایده برای تزئین کیک اسفنجی خامه‌ای بردارید.

کیک اسفنجی خامه ای را با چه روش‌هایی می‌توان تهیه کرد؟

مهم‌ترین دلیل محبوبیت کیک‌های اسفنجی درست کردن آن‌ها با روش‌های متفاوت است. کتاب کاله به شما خواهد گفت که در صورت نبود فر چگونه کیک تهیه کنید. طرز تهیه کیک اسفنجی در قابلمه و طرز تهیه کیک اسفنجی در توستر را در کتاب کاله بخوانید.

دیدگاه ها