دستور کیک اسفنجی ساده – بهترین دستور + فوت و فن های حرفه ای

دستور کیک اسفنجی
متوسط
6-8 نفر
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

کیک اسفنجی از همان کیک‌های خوشمزه‌ای است که در دنیای شیرینی‌پزی بسیار طرفدار دارد. جدا از دستور ساده این کیک، آن را می‌توان به عنوان کیک پایه در بیشتر دستورهای کیک‌پزی و شیرینی‌پزی به کار برد. ناگفته نماند که کیک شکلاتی هم یکی از آن کیک‌هایی است که با همان دستور پخت کیک اسفنجی آماده می‌شود و البته پیش از این طرز تهیه کیک شکلاتی ساده و طرز تهیه کیک اسفنجی با ماست را به صورت کامل و مرحله به مرحله در کتاب کاله شرح داده‌ایم. علاوه بر این، بیش از ۱۱ روش برای طرز پخت کیک اسفنجی را نیز در مطالب قبلی بررسی کرده‌ایم. در این مطلب، همان‌طور که از عنوان آن بر می‌آید، دستور کیک اسفنجی ساده به صورت کامل و با جزئیات دقیقی آورده شده است تا بتوانید یک کیک خوشمزه، با بافت نرم و پف عالی را برای هشت نفر بپزید و از آن نهایت لذت را ببرید.

مواد لازم برای دستور کیک اسفنجی

  • کره (به دمای محیط رسیده) ۱۰۰ گرم
  • شکر ۱۰۰ گرم
  • آرد ساده ۱۰۰ گرم
  • تخم‌مرغ دو عدد
  • بیکینگ پودر یک‌و‌یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • وانیل یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • شیر یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه کیک اسفنجی

۱. روشن و گرم کردن فر

روشن کردن فر

شما در اولین مرحله از دستور کیک اسفنجی نیاز است که فر را روشن کنید و آن را در دمای ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد نگه دارید. سپس دیگر مراحل آماده‌سازی کیک را به ترتیب انجام دهید.

۲. مخلوط کردن شکر، کره و تخم‌مرغ

مخلوط کردن شکر، کره و تخم مرغ

در این مرحله یک کاسه مناسب انتخاب کنید تا شکر و کره نرم‌شده‌ را با هم‌زن در آن خوب مخلوط کنید. در ادامه تخم‌مرغ‌ها را یکی یکی به مخلوط شکر و کره اضافه کرده و خوب با هم‌زن بزنید.

چند نکته کاربردی

  • بهتر است از شکر دانه سفید ریز برای پخت کیک استفاده کنید.
  • تخم مرغ‌ها را خوب هم بزنید تا کیک بوی زهم نداشته باشد و هم به خوبی پف کند.

۳. اضافه کردن وانیل، آرد و شیر

اضافه کردن وانیل، آرد و شیر

شما در سومین مرحله از طرز تهیه این کیک باید وانیل را به مخلوط اضافه کنید. بعد از اضافه کردن وانیل نوبت آن است که آرد را هم کم‌کم داخل کاسه بریزید و به آرامی هم بزنید. در نهایت شیر را اضافه کنید و با همزن، مخلوط داخل کاسه را خوب هم بزنید.

در هنگام اضافه کردن آرد به یاد داشته باشید:

  • هر ۱۰۰ گرم آرد ساده را با یک‌ و یک‌دوم قاشق چای‌خوری بیکینگ پودر ترکیب کنید.
  • آرد را سه بار الک کنید تا گلوله گلوله نباشد و کیکی سبک و اسفنجی داشته باشید.
  • در صورت نبود وانیل، از هر طعم‌دهنده دیگری هم می‌توانید استفاده کنید.

۴. آماده کردن قالب

آماده کردن قالب کیک اسفنجی

کاغذ روغنی را اندازه قالب کیک خود برش دهید و داخل آن بیاندازید، سپس مایه کیک را داخل آن بریزید. قالب را در فر از قبل گرم‌شده بگذارید تا در مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بپزد.

کیک را که از فر بیرون آوردید، اجازه دهید تا خنک شود؛ کیک خنک شده را بهتر می‌توانید تزئین کنید.

چند نکته پایانی درباره طرز تهیه کیک اسفنجی

  • بهتر است که کیک در طبقه وسط فر پخته شود.
  • اگر کاغذ روغنی ندارید، داخل آن را می‌توانید با روغن چرب کنید و روی آن آرد بپاشید تا کیک نسوزد.
  • برای آن‌که از خرد شدن بیش از حد کیک جلوگیری کنید بعد از بیرون آوردن آن از فر، اجازه دهید پنج تا شش ساعت خنک شود.
  • برای اطمینان از آماده شدن کیک، هنگام پخت کیک سیخ چوبی یا چنگال را داخل کیک فرو کنید اگر تمیز بیرون آمد، یعنی کیک شما پخته است. (دقت داشته باشید کیک را نباید از فر بیرون بیاورید)
  • اگر دوست دارید طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر و با توستر را فرا بگیرید، می‌توانید طرز تهیه کیک اسفنجی با توستر را مطالعه کنید.
کیک اسفنجی را می‌توان برای اکثر کیک‌ها به عنوان پایه کیک استفاده کرد.

نکاتی برای تهیه بهتر کیک اسفنجی

در ادامه چند ترفند کلیدی را در مورد طرز تهیه کیک اسفنجی با شما به اشتراک می‌گذاریم تا کیکی خوشمزه‌تر و جذاب‌تر تهیه کنید. دانستن این ترفندها به شما کمک می‌کند یک کیک اسنفجی عالی تهیه کنید و سپس با کمی تغییر در دستور پختی که در بالا شرح دادیم کیک‌های دیگری مثل کیک شکلاتی،‌ پرتقالی و غیره را بپزید.

کیک اسفنجی با دستور زرده و سفیده تخم مرغ جدا

یکی از روش‌های پخت کیک اسفنجی این است که زرده و سفیده تخم‌مرغ را از هم جدا کنیم و هر کدام را به صورت جدا هم بزنیم. به این صورت که ابتدا به صورت جداگانه سفیده‌های تخم مرغ را آنقدر هم می‌زنیم که رنگش سفید شود و از ظرف جدا نشود. سپس زرده‌های تخم مرغ را هم در ظرف دیگر همراه با شرکت و وانیل مخلوط کرده و آنقدر هم می‌زنیم تا رنگ کرمی کشدار به خود بگیرد. اما به‌خاطر داشته باشید همیشه می‌توانید کیک اسفنجی را به روش‌های مختلف تهیه کنید. اگر دوست دارید می‌توانید طرز تهیه کیک اسفنجی ۴ تخم مرغی که یکی از روش‌های دیگر تهیه این نوع کیک است را در کتاب کاله مطالعه کنید.

نحوه سرو کیک اسفنجی

این کیک اسفنجی را می‌توانید با خامه فرم گرفته، مربا و مارمالاد سرو کنید.

برای تزئین این نوع کیک می‌توانید از سس شکلاتی استفاده کنید. برای طرز تهیه آن می‌توانید مطلب طرز تهیه سس شکلاتی در کتاب کاله را مطالعه کنید.

اسفنجی شدن کیک

احتمالا یکی از مشکلاتی که در فرایند پخت کیک اسفنجی با آن روبرو خواهید شد این است که کیکتان آنطور که می‌خواهید حالت اسفنجی به خود نگیرد. برای حل این مشکل باید تخم مرغ‌ها را با هم‌زن هم بزنید.

از طرف دیگر برای اسفنجی شدن کیکتان باید مواد خشک و مرطوب را به آرامی به تخم مرغ‌ها اضافه کنید و به آرامی هم بزنید. و دقت داشته باشید که در صورت استفاده از هم‌زن، تنها یک‌بار باید مواد را هم بزنید.

کیک اسفنجی مناسب افراد وگان

در صورت داشتن رژیم وگان حتما طرز تهیه کیک اسفنجی وگان بدون لبنیات را امتحان کنید.

در رژیم وگان خود به جای سفیده تخم مرغ از آکوافابا «Aquafaba» که یک جایگزین مناسب برای تخم مرغ است، می‌توانید استفاده کنید. اما اگر برایتان سوال است آکوافابا چیست؟ خوب است بدانید آکوافابا مایع چسبناکی است که از دانه‌های پخته شده مثل نخود فرنگی، باقلا یا لوبیا سفید به دست می‌آید. سه قاشق غذاخوری آن برابر با یک تخم‌مرغ کامل است و طبق این دستور به شش قاشق غذاخوری از این مایع نیاز دارید. حالت فومی آن به شما در پخت کیک کمک می‌کند.

دیدگاه ها