طرز تهیه کیک شکلاتی با دستور پخت سریع و آسان

طرز تهیه کیک شکلاتی ساده
آسان
۴ الی ۶ نفر
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

کیک شکلاتی ساده اسفنجی، یکی از محبوب‌ترین کیک‌ها است و می‌تواند یک صبحانه، عصرانه، میان‌وعده و یا دسر دلچسب و دلنشین باشد. جالب است بدانید که طرز تهیه کیک شکلاتی بسیار آسان است و مواد اولیه چندانی نیز نیاز ندارد.

برای پخت یک کیک شکلاتی ۴ الی ۶ نفره تنها کافی است که بین ۳۰ الی ۴۰ دقیقه زمان صرف کنید. در ادامه سعی کرده‌ایم یکی از استاندارد‌ترین و آسان‌ترین دستورهای پخت کیک شکلاتی را با شما به اشتراک بگذاریم. اگر حتی در شیرینی‌پزی و آشپزی تجربه چندانی ندارید با این دستور پخت کیک شکلاتی، به راحتی می‌توانید یک کیک اسفنجی ساده و البته شکلاتی خوشمزه را آماده کنید.

مواد لازم برای تهیه کیک شکلاتی ساده

  • شکر ۲۰۰ گرم
  • کره ۲۰۰ گرم
  • تخم مرغ ۴ عدد
  • آرد ۲۰۰ گرم
  • پودر کاکائو ۲ قاشق غذاخوری
  • بیکینگ پودر ۱ قاشق چایخوری
  • عصاره وانیل نصف قاشق چایخوری
  • شیر ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه کیک شکلاتی ساده

۱. آماده کردن فر و قالب برای تهیه کیک شکلاتی ساده

گرم کردن فر برای پخت کیک شکلاتی

در اولین قدم از طرز تهیه کیک شکلاتی ساده، لازم است که فر را داغ کنید؛ دمای مناسب برای شروع پخت کیک شکلاتی ساده، ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد است و باید ابتدا فر خود را به این میزان داغ کنید. اگر فر شما دارای فن است، به دمای اولیه کمتری نیاز است و لازم است فر را به دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد برسانید. همچنین برای فرهای درجه‌دار نیز می‌توانید از درجه ۵ استفاده کنید.

سپس به یک قالب گرد با ابعاد مناسب، مثلاً قالبی با قطر ۲۰ و عمق ۱۰ سانتی‌متر نیاز دارید. نخست کف و دیواره‌های قالب را با کره چرب کرده و بعد یک ورق کاغذ روغنی را در درون قالب قرار دهید.

۲. مخلوط کردن و همزدن مواد اولیه با همزن

مخلوط کردن مواد اولیه کیک شکلاتی

قبل از هر چیز بهتر است حداقل دو مرتبه آرد را الک کنید. حالا لازم است کلیه مواد لازم برای تهیه کیک شکلاتی ساده، یعنی ۲۰۰ گرم شکر، ۲۰۰ گرم کره، ۴ عدد تخم مرغ، ۲۰۰ گرم آرد، ۲ قاشق غذاخوری پودر کاکائو، ۱ قاشق چایخوری بیکینگ پودر، نصف قاشق چایخوری عصاره وانیل، ۲ قاشق عذاخوری شیر و یک پنجه نمک را یک کاسه بزرگ ریخته و آنقدر آن‌ها را با همزن برقی بزنید تا کاملاً با یکدیگر مخلوط شده و به یک مایع یک دست تبدیل شوند.

غلظت مخلوط مواد لازم مخلوط شده کیک شکلاتی

چند ترفند کلیدی هنگام مخلوط کردن مایع کیک شکلاتی که باید بدانید:

  • معمولاً ۳ تا ۵ دقیقه همزدن مایع کیک با همزن برقی، کافی است تا به یک مایع یک دست برسید.
  • همیشه مایع کیک را در یک جهت هم بزنید.
  • اگر بیش از اندازه مایع کیک را هم بزنید باعث خواهد شد که مقدار زیادی از هوای درون آن خارج شود و در نهایت در هنگام پخت کیک شما به اندازه کافی پف نکند.

۳. مهم‌ترین بخش طرز تهیه کیک شکلاتی: پخت کیک با فر

قالب مناسب تهیه کیک شکلاتی

در سومین مرحله از طرز تهیه کیک شکلاتی، بعد از اینکه به یک مخلوط یک دست از مواد اولیه رسیدید،‌ باید این مخلوط را در درون قالبی بریزید که در مرحله اول آماده کردید.

سپس قالب را در درون فر که از قبل داغ شده است قرار دهید. معمولاً بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان لازم است تا کیک شما بپزد، اما دو نکته را نباید از یاد ببرید:

  • تقریباً نمی‌توان گفت که زمان لازم برای پخت کیک در یک فر چقدر است و معمولاً این زمان به تجربه شما در استفاده از فر اجاق گاز خودتان وابسته است.
  • بیش از اینکه به مدت زمان پخت متکی باشید، می‌توانید از یک روش سنتی بهره بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که کیک به درستی و خوبی پخته است یا خیر.
    به این منظور، یک خلال دندان را در مرکز کیک فرو کرده و سپس بیرون آورید. اگر خلال دندان کاملاً تمیز بود و هیچ نشانه‌ای از مایع کیک روی بدنه آن وجود نداشت، یعنی کیک شما به خوبی پخته است. در غیر اینصورت اجازه دهید که ۵ الی ۱۰ دقیقه دیگر نیز کیک در فر بماند و مجدداً همین آزمایش را انجام دهید.

۴. خنک کردن کیک بعد از پخت

عکس کیک شکلاتی ساده

پس از اینکه کیک را از فر خارج کردید به آن بین ۱۰ الی ۱۵ دقیقه استراحت دهید و اجازه دهید خنک شود. سپس کیک را از قالب خارج کرده و آن را روی سطحی که هوا از زیر آن نیز جریان داشته باشد (مثل یک توری فلزی یا یک الک بزرگ) قرار دهید و کمی بیشتر صبر کنید تا کیک کاملاً به دمای محیط برسد.

حالا می‌توانید اگر تمایل داشتید اقدام به تزئین کیک شکلاتی خود به روش دلخواهتان بکنید.

نکات کلیدی که باید در مورد طرز تهیه کیک شکلاتی بدانید

در این بخش از مطلب برخی از نکات کلیدی که باید در مورد طرز تهیه کیک شکلاتی بدانید را آورده‌ایم، اگر نتیجه کیکی که پخته‌اید مطابق میل شما نبوده است، توصیه می‌کنیم به مطالعه این قسمت بپردازید.

علت پف نکردن کیک شکلاتی چیست؟

معمولاً پف نکردن کیک شکلاتی از دو موضوع ناشی می‌شود:

  • داغ نبودن فر: فر را پیش از قرار دادن کیک در آن به اندازه کافی گرم نکرده‌اید.
  • تاریخ مصرف بیکینگ پودر و جوش شیرین: بیکینگ پودر و جوش شیرین معمولاً دو عامل اصلی هستند که وظیفه پف کردن کیک بر عهده آن‌ها است. اگر از داغ بودن فر در شروع پخت اطمینان دارید، تاریخ مصرف این مواد را چک کنید. معمولاً استفاده از جوش شیرین یا بیکینگ پودر تاریخ مصرف گذشته می‌تواند یکی از دلایل اصلی باشد که کیک شکلاتی شما پف نکند.

چطور کیک شکلاتی تلخ‌تری داشته باشیم؟

اگر دوست دارید کیک شکلاتی با طعم مشابه شکلات تلخ داشته باشید یا کمی طعم کیک‌تان در اصطلاح تیره‌تر باشد، می‌توانید به مواد اولیه آن یک قاشق چایخوری قهوه فوری و یا پودر قهوه اسپرسو اضافه کنید. البته دقت کنید که این موضوع کاملاً انتخابی و سلیقه‌ای است و بسیاری از افراد نیز ممکن است آن را نپسندند.

چگونه از کیک شکلاتی برای استفاده در آینده نگهداری کنیم؟

ممکن است نخواهید همه کیک شکلاتی که تهیه کرده‌اید را یکجا میل کنید و مقداری از آن را برای مصرف در آینده نگهدارید. معمولاً، بهترین زمان مصرف کیک شکلاتی در صورتیکه آن را در یک ظرف در بسته نگهداری کنید، ۵ روز است.

اگر کیک شکلاتی شما ساده است، می‌توانید آن را در یک ظرف فریزری قرار دهید و سپس آن را فریز کنید. با این روش می‌توانید تا سه ماه کیک شکلاتی را نگهداری کنید. هر زمان که خواستید تکه‌های کیک شکلاتی را میل کنید، کافی است آن‌ها را با مایکروفر گرم کرده یا مدتی آن‌ها را بیرون از فریزر بگذارید تا یخ‌شان باز شود.

آیا برای تهیه کیک شکلاتی فر لازم است؟

تقریباً‌ تمام کیک‌ها را می‌توان بدون فر نیز آماده کرد، اما دستور و طرز تهیه کیک‌ها بدون فر معمولاً تفاوت‌هایی دارند و لازم است از دستوری که به این منظور تهیه شده است استفاده کنید.

مهم‌ترین نکته در طرز تهیه کیک شکلاتی چیست؟

در اکثر مواقع پختن کیک‌های اسفنجی مثل کیک شکلاتی ساده کار بسیار آسانی نیست و فقط لازم است دو نکته کلیدی را رعایت کنید. اول اینکه دستور پخت را با دقت دنبال کنید، دوم اینکه مواد اولیه را دقیق اندازه‌گیری کنید.

دیدگاه ها