طرز تهیه خامه شکلاتی برای روکش کیک بدون دردسر

طرز تهیه خامه شکلاتی برای روکش کیک
آسان
12 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

در دنیای شیرینی‌پزی بافت ابریشمی و طعم خامه شکلاتی غوغا می‌کند. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که کاربرد این خامه طعم‌دار چیست؟ در جواب می‌توان به کیک ساده دورنگ شکلاتی و ساده یا کاپ کیک بخارپز اشاره کرد که برای تزئین یا روکش آن‌ها بهترین گزینه محسوب می‌شود. طرز تهیه خامه شکلاتی برای روکش کیک بسیار ساده است تا جایی که هر فرد علاقه‌مند به شیرینی‌پزی می‌تواند آن را در منزل تهیه کند.

در دنیای کیک‌پزی به خامه شکلاتی فراستینگ «Frosting» هم می‌گویند؛ خامه شکلاتی را نه تنها برای روکش کیک‌ها، بلکه در وعده‌های صبحانه و عصرانه هم می‌توان میل کرد. ما در ادامه طرز تهیه خامه شکلاتی برای روکش کیک را برایتان خواهیم گفت، تا آن را برای تزئین ۱۰ تا ۱۲ کاپ کیک آماده کنید.

مواد لازم برای تهیه خامه شکلاتی

مواد لازممیزان مورد نیاز
شکلات شیری۱۰۰ گرم
کره (ذوب شده)۲۰۰ گرم
پودر قند۴۰۰ گرم
پودر کاکائوپنج قاشق غذاخوری
شیردو قاشق غذاخوری

طرز تهیه خامه شکلاتی

۱. آب کردن شکلات، اولین مرحله از طرز تهیه خامه شکلاتی

بن ماری کردن شکلات

در اولین مرحله از طرز تهیه خامه شکلاتی، برای آب شدن تکه‌های شکلات از روش بن‌ماری استفاده کنید. به این صورت که ظرفی از آب را جوش بیاورید و روی آن ظرفی که تکه‌های شکلات را درون ریخته‌اید روی آن قرار دهید و مدام هم بزنید تا رفته‌رفته شکلات‌ها آب شوند. بعد از آب شدن شکلات‌ها، آن را کنار بگذارید تا خنک شوند.

نکاتی برای آب کردن شکلات خامه شکلاتی

  • از شکلات تلخ هم می‌توانید به جای شکلات معمولی استفاده کنید.
  • برای خنک شدن شکلات ذوب‌شده، تنها پنج دقیقه زمان کافی است.
  • مراقب باشید تا ظرف شکلات‌ هنگام آب شدن با آب تماس مستقیمی نداشته باشد.
  • برای آب کردن تکه‌های شکلات از مایکروویو هم می‌توانید استفاده کنید؛ فقط هر ۳۰ ثانیه باید آن را هم بزنید.

۲. ترکیب کردن کره و پودر قند، دومین مرحله از طرز تهیه خامه شکلاتی

ترکیب کردن کره و پودر قند

دومین مرحله از تهیه خامه شکلاتی این است که کره را از یخچال در بیاورید و به دمای محیط برسانید سپس آن را با کمک چنگال یا هم‌زن له کنید. سپس پودر قند الک‌شده را به آن اضافه و با هم‌زن خوب با یکدیگر ترکیب کنید.

نکاتی برای له کردن کره خامه شکلاتی

  • کره را آن‌قدر هم بزنید تا به رنگ کرمی در بیاید.
  • ۲ دقیقه، زمان مناسبی برای هم‌زدن یا له کردن کره است.
  • اگر از هم‌زن برای له کردن کره استفاده می‌کنید، آن را روی دور متوسط تنظیم کنید.

۳. اضافه کردن کاکائو آخرین مرحله از طرز تهیه خامه شکلاتی

اضافه کردن شکلات ذوب شده

در این مرحله باید کاکائو را الک کنید، سپس نمک، شیر و شکلات ذوب‌شده را به آن اضافه کنید. به خاطر داشته باشید که باید مخلوطی یک‌دست داشته باشید. حال خامه شکلاتی برای روکش کیک آماده است. نوش جان

نکاتی برای اضافه کردن شکلات ذوب‌شده

  • به جای پودر کاکائو از پودر اسپرسو هم می‌توانید استفاده کنید، طعم فوق‌العاده‌ای به خامه می‌دهد.
  • اگر خامه شکلاتی شما خیلی نازک بود، به مواد یک‌چهارم فنجان شکر یا پودر کاکائو اضافه کنید.
  • برای هم زدن شکلات ذوب‌شده با شیر، هم‌زن را روی دور کند تنظیم کنید و آن را به مدت ۳۰ ثانیه هم بزنید، سپس آن را روی دور تند بگذارید و مجدد یک دقیقه هم بزنید.
  • خامه شکلاتی را می‌توانید روی انواع کیک و موس مثل طرز تهیه کیک موس شکلاتی سه لایه به روشی آسان و طرز تهیه چیز کیک شکلاتی استفاده کنید.
  • خامه شکلاتی مثل انواع گاناش که مناسب روکش کیک و چیزکیک است می‌باشد، بنابراین اگر دوست دارید تجربه تهیه گاناش را داشته باشید می‌توانید طرز تهیه گاناش با خامه صبحانه را هم امتحان کنید.

نکاتی برای طرز تهیه خامه شکلاتی

خامه شکلاتی یکی از بهترین گزینه‌ها برای روکش کیک است. اما در طرز تهیه خامه شکلاتی برای روکش کیک هم باید نکاتی را رعایت کنید که در ادامه مرور می‌کنیم.

خامه شکلاتی برای روکش کیکی که اینجا دیدید را می‌توانید برای قالب کیک‌هایی با سایز ۲۲ در ۳۳ سانتی‌متر مناسب است. اگر کیک‌تان دو لایه یا چهار لایه است باید میزان مواد را دو و چهار برابر کنید.

نکته مهم دیگری که در تهیه خامه شکلاتی باید به آن دقت کنید این است که اگر فراستینگ کیک‌تان غلیظ شد، بهترین روش برای رقیق کردن آن این است که کم‌کم شیر به آن اضافه کنید تا قوام مورد نظرتان را به دست بیاورید.

این فراستینگ شکلاتی را تا چه مدت می‌توان در یخچال نگه‌داری کرد؟

بعد از خامه‌کشی کیک، باقی‌مانده خامه شکلاتی خود را می‌توانید با ریختن در ظرفی درب بسته، مدت چهار تا پنج روز در یخچال نگه‌داری کنید. برای استفاده مجدد، بعد از رسیدن به دمای محیط، آن را خوب هم بزنید تا پف کند.

آیا خامه شکلاتی را در فریزر هم می‌توان نگه داشت؟

بله. اگر خامه را در ظرفی درب بسته بریزید که هوا در آن نفوذ نکند، می‌توانید آن را به مدت سه ماه در فریزر نگه دارید. قبل از استفاده برای مدت کوتاهی از یخچال خارج کنید و آن را خوب هم بزنید تا پف کند.

دیدگاه ها