طرز تهیه کیک اسفنجی عصرانه کافی شاپی مناسب چای و قهوه

طرز تهیه کیک اسفنجی کافی شاپی
متوسط
6-8 نفر
آماده سازی
60 تا 90 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

بارها برایتان پیش آمده است که برای نوشیدن یک فنجان قهوه به کافی‌شاپ رفته‌اید و کنار آن یک برش کیک هم سفارش داده‌اید. کیکی که تا مدت‌ها طعم آن از یادتان نمی‌رود. دلیل آن‌که طعمش را فراموش نمی‌کنید، بافت و طعم خوشمزه‌اش است. شما با مراجعه به کتاب کاله می‌توانید با طرز تهیه کیک اسفنجی ساده و همچنین انواع روش‌ها در طرز پخت کیک اسفنجی آشنا شوید و اگر روزی هوس کردید که کنار قهوه‌تان، یک کیک خوشمزه نوش جان کنید، می‌توانید با خواندن طرز تهیه کیک اسفنجی عصرانه در این مطلب، آن را در سریع‌ترین زمان آماده کنید.

مواد لازم برای تهیه کیک اسفنجی عصرانه

  • آرد همه‌منظوره یک فنجان
  • بیکینگ‌پودر یک قاشق چای‌خوری
  • قهوه فوری یک قاشق غذاخوری
  • آب‌جوش یک‌چهارم فنجان
  • تخم‌مرغ جداشده سه عدد
  • شکر یک فنجان
  • وانیل یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • نمک یک‌سوم قاشق چای‌خوری

مواد لازم برای تهیه کرم پودر موکا

  • شکلات نیمه‌شیرین یک‌چهارم فنجان
  • قهوه فوری یک قاشق غذاخوری
  • آب‌جوش یک قاشق غذاخوری
  • خامه غلیظ ۲ فنجان
  • وانیل یک قاشق چای‌خوری
  • شکر یک و یک‌دوم قاشق غذاخوری
  • چیپس شکلاتی اختیاری

مراحل تهیه کیک اسفنجی عصرانه

۱٫ فر را آماده کنید

آماده کردن فر

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک اسفنجی عصرانه درست مثل طرز تهیه کیک اسفنجی ۴ تخم مرغی نیاز است که فر را ۱۵ دقیقه قبل از پخت گرم کنید. برای این کار فر را با دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت (۱۸۰ درجه سانتی‌گراد) روشن کرده و سینی فر را در طبقه وسط قرار دهید تا به همراه فر گرم شود. برای تهیه این کیک، بهتر است از قالب‌های ۱۸ سانتی‌متری استفاده کرده تا مواد به خوبی در آن پف کند. در ادامه کار، این قالب‌های کیک را آردپاشی کنید و کنار بگذارید.

نکته

قالب‌‌های کیک را به جای توری، روی سینی فر قرار دهید تا حرارت بهتری به آن‌ها وارد شود.

۲. مواد خشک را مخلوط کرده و قهوه را آماده کنید

حل کردن قهوه در آب جوش

در ادامه طرز تهیه کیک اسفنجی باید آرد و بیکینگ‌پودر را سه بار الک کنید و داخل یک کاسه مناسب بریزید. با الک کردن آرد، دیگر شاهد سوراخ‌های ریز در مایه کیک نخواهید بود. بعد از آماده کردن آرد، به سراغ قهوه بروید و آن را در آب داغ حل کنید و کنار بگذارید.

نکته

الک کردن آرد و بیکینگ‌پودر، بافت بهتری به کیک‌تان می‌دهد.

۳. زرده‌های تخم‌مرغ را آماده کنید

جداسازی زرده و سفیده تخم مرغ برای تهیه کیک اسفنجی

در ادامه تهیه این کیک عصرانه خوشمزه، زرده و سفیده تخم‌مرغ‌ها را از یکدیگر جدا کنید، سپس با هم‌زن زرده‌ها را آن‌قدر هم بزنید که غلیظ شده و به رنگ کرمی دربیایند. هم‌زمان که زرده‌های تخم‌مرغ را می‌زنید، دور ‌هم‌زن را آهسته کرده و چند قاشق غذاخوری از مخلوط آرد و بیکینگ‌پودر را به آن اضافه کنید. حال نوبت اضافه کردن وانیل و قهوه حل‌شده به مواد است، آن‌ها را تا یک‌دست شدن مواد خوب هم بزنید. سپس باقی‌مانده آرد و بیکینگ‌پودر را اضافه و دوباره مواد را با یکدیگر مخلوط کنید.

در طرز تهیه کیک اسفنجی عصرانه درست مثل طرز تهیه کیک اسفنجی خامه‌ای زرده و تخم‌مرغ را جداگانه می‌زنند. دستور آن را در کتاب کاله می‌توانید بخوانید.

نکاتی جهت از بین بردن بوی زهم تخم‌مرغ 

  • از تخم‌مرغ‌های تازه استفاده کنید.
  • زرده تخم‌مرغ را باید آن‌قدر خوب با مخلوط‌کن بزنید که کاملا باز شود.
  • در حین زدن زرده تخم‌مرغ با هم‌زن، ظرف را خوب دورگیری کنید؛ به این معنا که زرده‌های پاشیده شده به اطراف ظرف را با کمک لیسک گرفته و با دیگر مواد خوب مخلوط کنید.

۴. سفیده و زرده تخم‌مرغ را مخلوط کنید

زدن سفیده تخم مرغ برای تهیه کیک اسفنجی عصرانه

در ظرفی جداگانه سفیده تخم‌ها را به همراه نمک آن‌قدر بزنید تا کف کند. در ادامه به آرامی شکر را به مخلوط اضافه کنید و به هم زدن خود ادامه بدهید. توجه داشته باشید که این هم زدن باید تا جایی ادامه پیدا کند که سوراخ‌های نرم و ریزی در ظرف شکل بگیرد. حال مقدار کمی از سفیده تخم‌مرغ را با زرده تخم‌مرغ مخلوط کنید و آن‌قدر به هم زدن ادامه دهید که مخلوط به رنگ روشن دربیاید. باقی‌مانده سفیده تخم‌مرغ را اضافه کرده و تا تمام شدن آن به مخلوط کردن ادامه دهید. توجه داشته باشید که خیلی زرده و سفیده تخم‌مرغ را مخلوط نکنید. در نهایت که مخلوط آماده شد، آن را داخل قالب‌های از قبل آماده‌شده بریزید.

نکاتی برای خوب پف کردن کیک

  • ظرفی که در آن سفیده را می‌زنید باید کاملا خشک و تمیز باشد.
  • سفیده تخم‌مرغ هنگام زدن نباید همراه با ذره‌ای چربی یا همان «زرده تخم‌مرغ» باشد، بنابراین موقع جداسازی زرده و سفیده دقت کافی را داشته باشید که زرده وارد سفیده نشود.

۵. قالب‌ها را داخل فر بگذارید

گذاشتن قالب ها داخل فر

در آخرین مرحله از طرز تهیه کیک اسفنجی عصرانه، قالب‌ها را داخل فر بگذارید و اجازه دهید بین ۲۰ تا ۲۵ دقیقه با دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت یا همان ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد خوب پخته شود.

بعد از گذشت ۱۵ دقیقه خلال چوبی را به آرامی داخل کیک کنید، در صورت نچسبیدن مایه کیک به آن، کیک شما آماده است. در صورتی که مقداری مایه به سیخ چوبی‌تان چسبیده بود، نیاز است که آن را برای پنج دقیقه دیگر با همان دمای قبلی در فر بگذارید. در نهایت کیک‌ها را از فر بیرون بیاورید و اجازه دهید تا خنک شود.

نکته مهم برای پخت کیک

اجازه دهید کیک در مدت زمان مشخص‌شده پخته شود تا به خوبی پف کند؛ چرا که اگر کمتر از آن زمان باشد، روی کیک به دلیل نداشتن رطوبت کافی، چسبناک می‌شود.

طرز تهیه کرم پودر موکا

۱. آماده کردن کاسه هم‌زن

آماده کردن هم زن برای تهیه کیک اسفنجی عصرانه

در ادامه تهیه این کیک عصرانه نیاز است که برای روی کیک و لایه میانی‌اش کرم پودر موکا را تهیه کنید، پس ابتدا هم‌زن و کاسه آن را آماده کنید.

 

۲. ذوب کردن شکلات

آب کردن شکلات

شکلات‌ها را خرد کرده و با روش بن‌ماری آب کنید. در روشی دیگر می‌توانید شکلات‌ها را به مدت ۱۵ ثانیه در مایکروویو گذاشته تا به صورت کامل و یک‌دست آب شوند.

۳. آماده کردن مخلوط قهوه و شکلات

حل کردن قهوه در طرز تهیه کیک اسفنجی عصرانه

در ادامه قهوه‌ای که برای کرم پودر موکا آماده کرده بودید را داخل آب‌جوش ریخته و تا حل شدن کامل آن را هم بزنید. بعد از حل شدن، قهوه را داخل ظرف شکلات آب‌شده بریزید و خوب هم بزنید تا با یکدیگر مخلوط شوند. بعد از مخلوط شدن، ظرف را کنار بگذارید تا خنک شود.

۴. اضافه کردن خامه به مخلوط

اضافه کردن خامه به مخلوط شکلات و قهوه

بعد از آن‌ که مخلوط شکلات به دمای محیط رسید، کم‌کم بخشی از خامه را هم به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. دقت داشته باشید که خامه باید با شکلات حسابی مخلوط شود.

۵. مخلوط کردن خامه با دیگر مواد

مخلوط کردن خامه در طرز تهیه کیک اسفنجی عصرانه

حال نوبت مخلوط کردن خامه باقی‌مانده با دیگر مواد است، پس کاسه‌ای تمیز انتخاب کرده تا باقی‌مانده خامه را با وانیل و شکر با کمک هم‌زن مخلوط کنید. با گذشت چند دقیقه که از هم زدن مواد گذشت، مخلوط شکلات و خامه را هم اضافه کنید و آن‌قدر آن را هم بزنید که خوب سفت شود و بتوان به عنوان مایه کیک از آن استفاده کرد.

۶. فراستینگ کیک

فراستینگ کردن کیک اسفنجی عرانه

در آخرین مرحله از طرز تهیه کیک اسفنجی عصرانه، بعد از خنک شدن آن، کیک‌ها را به صورت لایه‌ لایه برش داده تا بتوانید فراستینگ آن را انجام دهید. فراستینگ را به صورت لایه لایه انجام دهید تا کامل تمام شود. به این صورت که روی لایه اول حلقه‌های موز، گردوهای خردشده و چیپس شکلاتی بریزید و روی آن را خامه قنادی یا گاناش بکشید. این کار را آن‌قدر تکرار کنید که لایه‌ها‌ تمام شوند. لایه آخر را به دلخواه خود تزئین کنید. دقت داشته باشید که بعد از هر بار فراستینگ کردن و گذاشتن لایه‌های کیک روی یکدیگر، روی لایه‌ها را به خوبی صاف کنید.

کیک اسفنجی عصرانه شما آماده است، نوش جان! اگر از این کیک اسفنجی خوشتان آمده توصیه می‌کنیم طرز تهیه کیک اسفنجی با ماست را هم مطالعه کنید.

نکته برای فراستینگ کیک

استفاده از موز، گردو و چیپس دلخواه است، اما در صورت استفاده طعم کیک شما فوق‌العاده خواهد بود.

کیک اسفنجی کافی شاپی
کیک عصرانه کافی‌شاپی یکی از خوشمزه‌ترین کیک‌های اسفنجی است که برای پذیرایی از میهمان‌هایتان می‌‌توانید آن را در منزل بپزید.

نکات تکمیلی برای تهیه کیک اسفنجی عصرانه

گاهی با دانستن طرز تهیه کیک اسفنجی عصرانه باز هم نیاز است مواردی را به عنوان نکات تکمیلی بدانید تا بتوانید کیکی خوشمزه برای عزیزان خود تهیه کنید. در ادامه به انواع روش‌های تزئین کیک اسفنجی، دلایل بروز مشکلات در پف کیک و دیگر موارد اشاره خواهیم کرد.

دلیل پف نکردن کیک اسفنجی چیست؟

اگر می‌خواهید کیک اسفنجی‌تان پف خوبی داشته باشد، مواد آن مثل تخم‌مرغ را حتما نیم ساعت قبل از پخت، از یخچال بیرون بیاورید. چون اگر تخم‌مرغ را مستقیم از یخچال بیرون بیاورید و به مواد اضافه کنید، کیک‌تان به اندازه کافی پف نمی‌کند. یکی دیگر از دلایلی که برای پف نکردن کیک اسفنجی می‌توان عنوان کرد، کم یا زیاد بودن دمای فر است. در تهیه کیک اسفنجی مهم است که دما و مدت‌زمان را طبق دستور گفته‌شده تنظیم کنید تا کیک، پف خود را به مرور از دست ندهد. بیکینگ‌پودر هم نقش مهمی در پف کیک دارد، پس حواس‌تان به مقدار گفته‌شده باشد.

اگر دوست دارید می‌توانید طرز تهیه کیک اسفنجی با پف زیاد را هم در کتاب کاله مطالعه کنید.

چرا روی کیک اسفنجی چسبناک است؟

مهم‌ترین نکته در چسبناک بودن روی کیک اسفنجی آن است که اجازه نداده‌اید تا کیک در قالب خود سرد شود و آن را زود از قالب خارج کرده‌اید. دلیل دیگر چسبناک بودن کیک، برگردانده شدن کیک روی بشقاب یا سینی است، به همین دلیل باید کیک را روی توری برگرداند.

دلیل سفت شدن کیک اسفنجی چیست؟

مهم‌ترین دلیل سفت شدن کیک اسفنجی، سه بار الک نکردن آرد است که آرد را سنگین و سفت کرده است. دلیل دیگری که می‌توان برای این موضوع بیان کرد، دمای زیاد فر است که آن را خشک می‌کند.

چرا کیک اسفنجی به راحتی از قالب بیرون نمی‌آید؟

بیرون نیامدن کیک از قالب، مشکل اکثر افراد تازه‌کار است، تنها به این خاطر که آن‌‌ها بیش از دو‌سوم قالب را پر کرده‌اند و جایی برای پف کردن کیک باقی نمانده است. دلیل دوم آن بیشتر بودن میزان بیکینگ‌پودر، نسبت به دیگر مواد است و در نهایت ممکن است قالب کیک کوچک باشد.

با چه روش‌هایی می‌توان کیک اسفنجی عصرانه را تزئین کرد؟

خلاقیت شما در تزئین کیک‌های اسفنجی نقش بسیار مهمی دارد، با این حال با کمک گرفتن از کتاب کاله می‌توانید طرز تهیه سس شکلاتی برای روی کیک و طرز تهیه گاناش شکلاتی را بیاموزید. علاوه بر موارد گفته‌شده از برش‌های میوه و هم اسمارتیز می‌توانید برای تزئین روی کیک کمک بگیرید.

دیدگاه ها