طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی خیس خوشمزه، نرم و مجلسی

طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی خیس
متوسط
۱۰ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

روزهای بهاری بهترین بهانه برای قدم زدن در خیابان‌های خلوت و لذت بردن از هوای پاک است. گاهی در میان این قدم‌زدن‌ها، خود را مقابل شیرینی‌فروشی‌های رنگ‌و‌لعاب‌دار می‌بینید که کاپ‌کیک‌های خوشمزه از پشت ویترین آن، به شما چشمک می‌زنند. شاید گمان کنید تهیه این کیک‌های شکلاتی کوچک سخت است، اما آن‌ها با روش‌ها و طعم‌های متفاوتی تهیه می‌شوند و با آن طعم بی‌نظیرشان رنگ‌و‌بوی خاصی به جشن‌هایتان می‌دهند. شما در کتاب کاله می‌توانید طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی بدون گلوتن را بخوانید و ما در ادامه طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی خیس را با تمام جزئیاتش برایتان خواهیم گفت تا برای عزیزان‌تان تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه کاپ کیک شکلاتی خیس

  • آرد همه‌منظوره یک و یک‌دوم فنجان
  • شکر یک و یک‌دوم فنجان
  • پودر کاکائو سه‌چهارم فنجان
  • جوش‌شیرین یک‌ و یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • بیکینگ‌پودر سه‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • نمک سه‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • تخم‌مرغ دو عدد
  • شیر سه‌چهارم فنجان
  • آب جوش سه‌چهارم فنجان
  • روغن نباتی یک‌چهارم فنجان
  • وانیل یک قاشق چای‌خوری

مواد لازم برای تهیه فراستینگ کرم شکلاتی

  • کره نرم‌شده یک و یک‌دوم فنجان
  • پودر کاکائو سه‌چهارم فنجان
  • وانیل یک قاشق چای‌خوری
  • پودر قند چهار پیمانه

طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی خیس

۱. فر و قالب مافین را آماده کنید

مافین ها را آماده کنید

اولین اقدام در طرز تهیه کاپ کیک خیس شکلاتی آماده کردن فر و قالب‌های مافین است. فر و توری وسط آن را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. در ادامه کاغذهای کاپ‌کیک را داخل قالب‌های مافین گذاشته و آن‌ها را کنار بگذارید. به این نکته دقت داشته باشید که اگر قالب‌های شما شش‌تایی هستند، نیاز است که در دو مرحله کاپ‌کیک‌های خوشمزه خود را آماده کنید.

۲. مواد خشک را مخلوط کنید

مخلوط کردن مواد خشک در طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی خیس

در ادامه طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی خیس، کاسه‌ای مناسب انتخاب کنید تا در آن آرد، شکر، کاکائو، جوش‌شیرین، بیکینگ‌پودر و نمک را ریخته و با سرعت کم هم‌زن آن‌ها را مخلوط کنید. برای آن‌که حباب‌های ریزی در مخلوط‌تان به وجود نیاید، قبل از مخلوط کردن‌شان، می‌‌توانید آن‌ها را دو تا سه بار الک کنید. دقت داشته باشید از پودر کاکائو شیرین‌نشده استفاده کنید تا شیرینی کاپ‌کیک‌ها شما را اذیت نکند.

۳. مواد مرطوب را اضافه کنید

مواد مرطوب را اضافه کنید

در این مرحله از تهیه کاپ‌‌کیک شکلاتی نیاز است که تخم‌مرغ، شیر و روغن به دمای محیط برسند تا راحت‌تر مخلوط شوند. پس تخم‌مرغ، شیر، آب‌گرم، روغن و وانیل را به مخلوط اضافه کنید و با سرعت متوسط به مدت شش دقیقه خوب هم بزنید. اگر می‌خواهید از مخلوط شدن تمامی مواد مطمئن شوید، اطراف کاسه را با یک لیسک، خوب جمع کرده و همراه دیگر مواد، دوباره مخلوط‌شان کنید.

بهتر است در این مرحله به نکات زیر دقت داشته باشیم:

  • برای حل کردن پودر کاکائو نیاز به استفاده آب جوش نیست اما برای این‌که پودرکاکائو حل شود بهتر است که داغ باشد.
  • از قهوه داغ هم به جای آب می‌توانید استفاده کنید.
  • آب داغ به لطافت و پف کیک بهتر کمک می‌کند.
  • در کتاب کاله می‌توانید طرز تهیه کیک اسفنجی عصرانه را که با قهوه داغ آماده شده را بخوانید.
  • استفاده از روغن به جای کره در طرز تهیه کاپ کیک‌ شکلاتی خیس به بافت مرطوب و پفکی کاپ‌کیک‌ها کمک می‌کند.

۴. مافین‌ ها را پر کنید

مافین ها را از فراستینگ شکلاتی پر کنید

در ادامه طرز تهیه کاپ‌ کیک خیس شکلاتی، مافین‌های آماده شده را کنار دست خود بگذارید، و دو‌ سوم آن را با کمک قاشق غذاخوری یا ملاقه کوچک پر کنید. به خاطر داشته باشید که مواد هنگام پخت در فر، پف کرده و به اصطلاح سرریز می‌شوند، پس نیازی نیست که مافین‌ها را پر از مواد کنید. با پر کردن کامل مافین‌ها، لبه‌های بالایی آن ترد شده و مرکز کاپ‌کیک‌ها فرو می‌روند.

۵. کاپ کیک ها را بپزید

پخت کاپ کیک‌های شکلاتی خیس

حال نوبت آن است که مافین‌ها را به مدت ۲۵-۲۰ دقیقه در قسمت وسط فر قرار دهید تا به خوبی پخته شوند. اگر قالب شش‌تایی داشتید، می‌توانید آن‌ها را در دو مرحله در فر قرار دهید. بعد از آن‌که قالب‌ها را از فر بیرون آوردید، یک خلال دندان یا چنگال داخل کاپ‌کیک‌ها فرو کنید، در صورت نچسبیدن مایه کیک، کاپ کیک‌های خیس شکلاتی‌تان آماده هستند. تنها به خاطر داشته باشید قبل از آن‌که آن‌ها را از قالب بیرون بیاورید، اجازه دهید خوب خنک شوند.

۶. فراستینگ را آماده کنید

آماده کردن فراستینگ شکلاتی برای کاپ‌کیک‌ها

بعد از آن‌که تمامی مراحل طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی خیس را پیش بردید، نوبت آن است که فراستینگ کیک را آماده کنید. نیاز است در کاسه‌ای بزرگ، کره را با هم‌زن دستی بزنید تا خوب پف کند. در مرحله بعدی پودر کاکائو و وانیل را اضافه کرده و تا مخلوط شدن کامل خوب هم بزنید. پودر قند را هم با هر بار هم‌زدن اضافه کنید تا با دیگر مواد مخلوط شود.

در نهایت با کمک یک چاقو تیز یک دایره در مرکز کاپ‌کیک‌ها ایجاد کنید تا بتوانید داخل آن را با فراستینگ شکلاتی پر کنید. بعد از پر کردن‌شان، به آرامی دوباره کیک برش‌خورده را که به شکل مخروط است روی آن بگذارید و با کمک گاناش شکلاتی تزئین کنید. طرز تهیه گاناش شکلاتی را می‌توانید در کتاب کاله بخوانید.

تهیه کاپ کیک شکلاتی خیس
کاپ‌کیک‌های خیس شکلاتی بهترین گزینه برای سرو در میهمانی‌ها و جشن‌های شما است.

نکات تکمیلی تهیه کاپ کیک خیس شکلاتی

کاپ‌کیک‌ها با روش‌هایی متفاوت اما آسانی تهیه می‌شوند که به راحتی می‌توانید برای تمامی جشن‌ها و مراسم‌های خود، این دسر خوشمزه را آماده کنید. با این حال نکاتی را در قالب سوال و جواب در ادامه مطرح کرده‌ایم که به شما در پختی آسان‌تر کمک خواهد کرد.

دلیل استفاده از روغن در تهیه کاپ‌کیک‌های شکلاتی چیست؟

پودر‌ کاکائو ماده‌ای خشک‌کننده محسوب می‌شود، پس از روغن به عنوان یک انسجام‌دهنده و نرم‌کننده باید استفاده کرد. روغن رطوبت مورد نیاز کاپ‌کیک‌های شکلاتی را تامین و از سنگین شدن کاپ‌کیک‌ها جلوگیری می‌کند. به یاد داشته باشید که از روغن نباتی حتما استفاده کنید.

جایگزین آب داغ در تهیه کاپ‌کیک‌های خیس چیست؟

اول از همه این نکته را به یاد داشته باشید که مایع داغی که به ترکیب اضافه می‌شود، طعم پودر کاکائو را افزایش داده و راحت‌تر آن را حل می‌کند. با این حال از قهوه حل‌شده به جای آب می‌توانید استفاده کنید. شما قهوه را با قهوه‌جوش یا قهوه‌ساز می‌توانید آماده کرده و در تهیه کاپ کیک استفاده کنید.

در صورت غلیظ شدن مایه فراستینگ چه باید کرد؟

شما مایه فراستینگ یا سس شکلاتی را از روز قبل می‌توانید تهیه کرده و آن را در یخچال بگذارید. با این حال اگر نیاز به رقیق شدن فراستینگ یا سس شکلاتی بود، آن را داخل یک کاسه ریخته و روی یک قابلمه آب در حال جوش بگذارید و آن را مدام هم بزنید تا به اندازه کافی رقیق شود. طرز تهیه سس شکلاتی برای روی کیک را می‌توانید در کتاب کاله بخوانید.

آیا از این دستور می‌توان برای تهیه کیک شکلاتی هم استفاده کرد؟

بله. دستور تهیه کیک شکلاتی و کاپ‌کیک تقریبا مشابه یکدیگر است و تنها در اندازه مواد و دمای پخت با یکدیگر تفاوت دارند. شما در کتاب کاله می‌توانید طرز تهیه کیک شکلاتی و طرز تهیه کیک شکلاتی خیس را بخوانید.

دیدگاه ها