طرز تهیه مربای آلبالو فریزری آسان خانگی، خوش رنگ و طعم

طرز تهیه مربای آلبالوی فریزری
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

مربای آلبالو و مربای هویج خانگی همیشه بهترین گزینه برای وعده صبحانه و پذیرایی بوده‌اند. از آن‌جایی که صبحانه یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی ایرانی‌ها محسوب می‌شود، افراد با رسیدن میوه‌های نوبرانه مشغول درست کردن مربای آن می‌شوند. با رسیدن فصل تابستان، سرو‌کله میوه ترش اما خوش‌رنگِ آلبالو پیدا می‌شود که برای مربای آن سرو‌دست می‌شکنند. شما در ادامه می‌توانید طرز تهیه مربای آلبالو فریزری را بخوانید تا این مربای خوش‌رنگ و طعم را به آسانی در منزل درست کنید.

مواد لازم برای تهیه مربای آلبالو فریزری

  • آلبالو یخ‌زده یک کیلوگرم
  • شکر یک کیلوگرم
  • هل به مقدار لازم

طرز تهیه مربای آلبالوی فریزری

۱. آلبالوها را آماده کنید

آماده کردن آلبالوهای فریزری برای پخت مربای آلبالو

در اولین مرحله از طرز تهیه مربای آلبالوی فریزری باید آلبالوها را از فریزر خارج کنید تا یخ آن باز شود. اگر هسته‌های آن را خارج نکرده‌اید بعد از آب شدن آلبالوها، آن‌ها را به آرامی خارج کنید. تنها مراقب باشید که آلبالوها له نشوند. برای خارج کردن هسته‌ها بهتر است از یک خلال دندان ریز استفاده کنید. قبل از پخت مربای آلبالوی فریزی باید در همان قابلمه، یک لایه آلبالو و یک لایه شکر بریزید. این کار را تا جایی تکرار کنید که شکر و آلبالو تمام شوند. به آلبالوها در دمای محیط «شش ساعت» استراحت دهید تا هم شکر به خورد آلبالوها بروند و هم به خوبی آب بیاندازند.

۲. مربای آلبالو را بپزید

در دومین مرحله از طرز تهیه مربای آلبالوی فریزری باید آلبالو را با همان یخی که آب شده است، به همراه هل داخل یک قابلمه مناسب بریزید. حال قابلمه را روی حرارت متوسط بگذارید تا در پنج تا هفت دقیقه بپزند. بعد از هفت دقیقه در قابلمه را بگذارید تا با حرارت کم، مجدد ۲۰ دقیقه بپزد. هنگام جوشیدن مربا حتما کف روی آن را بردارید تا رنگ مربایتان کدر نشود. در نهایت در قابلمه را بردارید و با کمک گوشت‌کوب برقی، آلبالوهای پخته‌شده را له کنید. له کردن آلبالوها کاملا اختیاری و به ذائقه بستگی دارد. شما می‌توانید مقداری از آلبالوهای له‌شده را برداشته و آن را برای فیلینگ کیک اسفنجی، مارمالاد استفاده کنید.

۳. مربای آلبالو فریزری را سرو کنید

سرو و نگه‌داری مربای آلبالوی فریزری

مربا را داخل شیشه‌های مورد نظر بریزید. برای یک شبانه‌روز روی آن‌ها را با یک پارچه تمیز بپوشانید و در دمای محیط بگذارید. در نهایت در شیشه‌ها را ببندید و داخل یخچال بگذارید. مربای آلبالو را در بهترین حالت می‌توانید یک هفته در یخچال نگه‌داری کنید.

دستور تهیه مربای آلبالوی فریزری

نکات تکمیلی پخت مربای آلبالوی فریزری

مربا به همراه کره معمولا پایه ثابت صبحانه ایرانی‌ها هستند پس چه بهتر که از میوه‌های نوبرانه سال برای درست کردن آن استفاده کنید. مربای توت فرنگی یا آلبالو را به راحتی می‌توانید در منزل درست کنید. اما خوب است قبل از درست کردن مربای آلبالو نکات زیر را هم مدنظر داشته باشید.

طرز تهیه مربای آلبالوی فریزری با دانه چیا

پخت مربای آلبالوی فریزری با دانه چیا

دستور گفته‌شده در بالا، طرز تهیه مربای آلبالو با شکر است. افراد ورزشکار یا دیابتی که در مصرف قند باید جانب احتیاط را رعایت کنند، مربای آلابلوی فریزری را می‌توانند رژیمی و بدون شکر درست کنند. پخت مربای آلبالوی فریزری این‌گونه است که بعد از خارج کردن هسته‌ها، آلبالوها را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه داخل قابلمه ریخته تا بپزد. سپس یک تا دو قاشق دانه چیا به آن اضافه و چند دقیقه دیگر زمان دهید تا با حرارت کم بپزند. در صورت تمایل هل و دارچین هم می‌توانید به آن اضافه کنید. غلظت مربا کامل به خود شما بستگی دارد تنها دقت داشته باشید که آبکی نباشد چراکه کپک می‌زند.

جایگزین شکر برای تهیه مربا

شما مربای آلبالو را هم با شکر و هم بدون شکر می‌توانید درست کنید. طرز تهیه مربای آلبالو بدون شکر بیشتر مخصوص افرادی است که باید قند بسیار کمی را مصرف کنند؛ مانند ورزشکاران، بیماران دیابتی یا افرادی که به هر دلیل از رژیم خاصی پیروی می‌کنند. ترشی یا شیرینی مربای آلبالو هم کاملا به ذائقه خودتان بستگی دارد پس می‌‌توانید از طعم‌دهنده‌هایی مانند عسل، شیره خرما، شکر رژیمی یا شربت افرا استفاده کنید.

حفظ و نگه‌داری مربای آلبالو

مربای آلبالو را در بهترین حالت می توانید یک هفته در یخچال نگه‌داری کنید. اگر شما در این مدت آن را نخوردید باید آن را در ظرف مناسبی بریزید و در فریزر بگذارید. با این کار می‌توانید تا یک ماه بلکه بیشتر هم آن را سالم نگه دارید. مربای آلبالویتان ممکن است کپک بزند پس نیاز است بعد از ریختن آن، در شیشه را به مدت یک شبانه‌روز باز بگذارید. بعد از بیرون آوردن مربایتان از فریزر باید ۳۰ دقیقه به آن زمان دهید تا به دمای محیط برسد. قبل از مصرف آلبالو بهتر است که طبع آلبالو و خواص آن را کامل بشناسید.

سرو مربای آلبالو فریزری

سرو مربای آلبالوی فریزری

مربای آلبالو جدا از طعم فوق‌العاده‌ش، رنگ جذابی هم دارد پس در بسیاری از موارد در میهمانی ها از آن می‌توان استفاده کرد. شما می‌توانید از مربا آلبالو، شربت و مارمالاد آن برای سرو پنکیک، بستنی، صبحانه یا فیلینگ کیک ساده استفاده کنید.

دیدگاه ها