طرز تهیه مربای توت فرنگی با وانیل خوش رنگ و خوش طعم

طرز تهیه مربای توت فرنگی با وانیل
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

تهیه مربا در خانه یکی از کارهای جذابی است که می‌توانید برای کسب تجربه در آشپزی داشته باشید و البته مرباهای خانگی طعم و عطر بهتری از نوع کارخانه‌ای دارند. قبلا در کتاب کاله روش تهیه مربای توت فرنگی بدون وانیل را مرور کرده بودیم و در ادامه قرار است طرز تهیه مربای توت فرنگی با وانیل را با تمام جزییات بررسی کنیم.

مواد لازم برای تهیه مربای توت فرنگی با وانیل

  • توت فرنگی نیم کیلوگرم
  • شکر ۶۰۰-۸۰۰ گرم
  • آب لیمو نصف قاشق چای خوری
  • آب به مقدار لازم
  • وانیل به مقدار لازم

طرز تهیه مربای توت فرنگی با وانیل

۱. آماده و مخلوط کردن مواد اولیه

آماده کردن توت فرنگی برای تهیه مربای توت فرنگی

اولین مرحله در طرز تهیه مربای توت فرنگی با وانیل درست مثل طرز تهیه مربای آلبالو این است که توت فرنگی‌های را آماده کنید. برای این کار بعد از شستن و خشک کردن توت فرنگی‌ها، آن‌ها را به یک چهارم تقسیم کنید اما اگر ترجیح می‌دهید نرم‌تر شود، خردتر کنید. توت فرنگی، شکر، وانیل و آب لیمو را در یک قابلمه بزرگ با هم مخلوط کنید. خوب هم بزنید تا کاملا ترکیب شوند. اگر دوست دارید از شکر استفاده نکنید طرز تهیه مربای توت فرنگی بدون شکر را هم در کتاب کاله می‌توانید مطالعه کنید.

۲. پخت مربا

قابلمه را روی حرارت زیاد قرار دهید و مرتبا هم بزنید تا بجوشد. توت فرنگی‌ها را با قاشق کمی له کنید. حرارت را کم کنید و به مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه بجوشانید تا مربا غلیظ شود فقط گاهی هم بزنید. مربا پس از سرد شدن کمی بیشتر غلیظ می‌شود، پس زمانی که تقریبا به اندازه‌ای که می‌خواهید مربایتان غلیظ باشد، مربای تمام شده غلیظ شد، آن را از روی حرارت بردارید. در حین پختن، شیشه را استریل کنید. برای این کار درب آن را بشویید و خشک کنید و به مدت ۱۰ دقیقه در فر با دمای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. وقتی مربا آماده و کمی خنک شد سپس آن را داخل شیشه بریزید، در ظرف را بگذارید و اجازه دهید شیشه کاملا در دمای اتاق خنک شود سپس به مدت ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهید.

نکات تکمیلی برای تهیه مربای توت فرنگی با وانیل

طرز تهیه مربای توت فرنگی با وانیل

تهیه مربا همیشه کار ساده‌ای است چون هم مواد مورد استفاده کم است و هم ترکیب خاصی ندارد اما این ساده بودن به معنای آن نیست که حاصل کار همه یکسان است چون برای تهیه هر مربایی چه تهیه مربای توت فرنگی باشد چه تهیه مربای هویج یا حتی تهیه مربای زرشک باید نکات و فوت‌وفن‌های آن را با دقت رعایت کند.

اهمیت استفاده از وانیل در مربای توت فرنگی

برای داشتن مربای توت فرنگی خوشمزه‌تر بهتر است حتما از توت فرنگی‌هایی استفاده کنید که کم رسیده باشند تا بیش از حد رسیده باشند. اگر توت فرنگی‌ها خیلی رسیده باشند، ممکن است در حین پخت له شوند.

واقعیت این است که در تهیه این نوع مربا با استفاده از مقدار مناسبی آب‌لیمو مانع کپک زدن مربا شده و با اضافه کردن مقداری وانیل که یک ترکیب کلاسیک دوست‌داشتنی برای توت‌فرنگی است، می‌توانید مزه این مربا را به خوبی متعادل کنید.

ضمنا می‌توانید در تهیه مربا توت فرنگی هم از وانیل پودری هم اسانس وانیل استفاده کنید.

خوش رنگ تر شدن مربا توت فرنگی

برای این‌که رنگ مربای توت فرنگی روشن‌تر باشد، می‌توانید از توت فرنگی‌های سفید یا صورتی استفاده کنید.

سایر موارد استفاده از توت فرنگی

موارد استفاده از توت فرنگی

توت فرنگی از آن دسته میوه‌هایی است که هم به شکل خام هم به شکل پخته کاربرد دارد. مثلا معمولا از توت فرنگی برای تزیین انواع کیک استفاده می‌شود اما در کنارش علاوه بر تهیه مربای توت فرنگی می‌توانید با آن شربت توت فرنگی تهیه کنید. اسموتی هم از آن گزینه‌های جذابی است که می‌توانید با توت فرنگی آن را داشته باشید. طرز تهیه اسموتی توت فرنگی را در کتاب کاله بخوانید. تهیه سس توت فرنگی هم جذاب‌ترین استفاده از توت فرنگی است. اما توصیه می‌کنیم حتما تهیه مارمالاد توت فرنگی را هم امتحان کنید.

دیدگاه ها