طرز تهیه مربای توت فرنگی بدون شکر و رژیمی مناسب همه

طرز تهیه مربای توت فرنگی بدون شکر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

آیا می‌دانستید که در دستورالعمل‌های مربای سنتی از شکر و میوه بر اساس یک‌به‌یک استفاده می‌شود؟ اما آیا واقعا اینقدر شیرینی با توجه به این که میوه‌ی رسیده حاوی شیرینی طبیعی است زیاد نیست؟ واقعیت این است که شکر به ژله‌ای شدن بهتر میوه و در نتیجه غلظت مربا کمک می‌کند همچنین به عنوان یک نگهدارنده عمل می‌کند. اما می‌توانید به جای تهیه مربای توت فرنگی با شکر و طرز تهیه مربا توت فرنگی با وانیل آن را بدون شکر هم درست کنید. طرز تهیه مربای توت فرنگی بدون شکر و رژیمی را در ادامه بخوانید.

مواد لازم برای تهیه مربای توت فرنگی بدون شکر

  • توت فرنگی ۴۰۰ گرم
  • آب ۲ قاشق غذاخوری
  • دانه چیا آسیاب شده ۱ قاشق چایخوری
  • آب لیمو ۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه مربای توت فرنگی بدون شکر

۱. خرد کردن توت فرنگی و پخت اولیه

خرد کردن توت فرنگی برای تهیه مربای توت فرنگی

اولین مرحله از طرز تهیه مربای توت فرنگی بدون شکر این است که توت فرنگی‌های خود را خرد کرده و در قابلمه بریزید. ۲ قاشق غذاخوری آب (اگر قابلمه بزرگ ۳ قاشق غذاخوری) آب اضافه کنید. این برای این است که وقتی توت فرنگی‌ها را نرم می‌کنید نسوزند.

۲. پخت توت فرنگی

له کردن توت فرنگی برای تهیه مربای توت فرنگی

اکنون توت فرنگی‌ها را له کنید و بگذارید خوب بجوشد، در قابلمه را ببندید سپس حرارت را روی متوسط قرار دهید و اجازه دهید حدود ۱۵ دقیقه حباب بزند. حالا توت فرنگی‌های شما مانند تصویر بالا هستند؛ نرم هستند و شروع به ترشح مایع خود کرده‌اند.

۳. پخت نهایی مربا توت فرنگی

اجازه دهید پوره توت فرنگی ۳۰ دقیقه دیگر روی حرارت ملایم بجوشد تا مخلوط به نصف کاهش یابد. با تبخیر مایع، حباب‌ها کوچک‌تر می‌شوند. به طور مداوم تا انتها با کاردک هم بزنید تا مربا نسوزد. هنگامی که مخلوط دارای بافت مربا شد، کار تمام است! اکنون مربا را بچشید. اگر توت فرنگی حاوی شیرینی طبیعی کافی نیست، تا یک قاشق غذاخوری استیویا یا شیرین‌کننده دیگری مثل عسل را به دلخواه خود اضافه کنید. برای سفت شدن کامل مربا به جای پکتین از یک قاشق چایخوری دانه چیا آسیاب شده استفاده کنید. در نهایت مربای آماده شده را داخل ظرف استریل شده بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه مربای توت فرنگی بدون شکر

طرز تهیه مربای توت فرنگی بدون شکر

همان‌طور که خواندید، تهیه مربای توت فرنگی هم درست مثل طرز تهیه انواع مربای دیگر کار سختی نیست اما بسیار لذت‌بخش است. بنابراین خوب است حتما تهیه انواع مربا را با رعایت نکات و فوت‌وفن‌های آن‌ها در منزل تجربه کنید.

توصیه لازم برای افراد مبتلا به دیابت در مصرف توت فرنگی بدون شکر

این دستور مربای توت فرنگی تنها حاوی ۱٫۴ گرم شکر میوه در هر وعده (یک قاشق غذاخوری) است که مانند مربای معمولی سطح انسولین را افزایش نمی‌دهد. برای این‌که سطح قند خون خود را ثابت نگه دارید، مطمئن شوید که آن را به عنوان بخشی از یک وعده غذایی میل کنید.

مربای بدون قند چه مدت ماندگاری دارد؟

اگر آن را در یخچال نگهداری کنید، باید حداقل یک هفته مصرف کنید. برای افزایش ماندگاری این مربا می‌توانید یک قاشق چای‌خوری آب لیمو را در حین پخت اضافه کنید. اسیدها نه تنها به ژله‌ای شدن مربا کمک می‌کنند، بلکه از رشد باکتری‌ها در حین نگهداری هم جلوگیری می‌کنند. پس با این کار به راحتی می‌توانید آن را به مدت ۳-۴ هفته در یخچال نگهداری کنید.

آیا می‌توان این مربا را بدون شیرین‌کننده درست کرد؟

اگر از میوه واقعا رسیده استفاده کنید و مایعات را تا حد امکان کاهش دهید، ممکن است حتی نیازی به شیرین‌کننده اضافی نداشته باشید. با این حال، استفاده از آب لیمو به این معنی است که به احتمال زیاد باید یک قاشق شیرین‌کننده مانند استویا اضافه کنید.

نکات تخصصی برای تهیه مربای توت فرنگی بدون شکر

برای آن‌که مربای توت فرنگی بدون شکر شما خراب نشود حتما از شیشه‌های تمیز و خشک برای نگهداری مربای توت فرنگی استفاده کنید تا از تجمع باکتری جلوگیری کنید.

اگر مربا پس از پخته شدن آبکی به نظر می‌رسد، نگران نباشید. با سرد شدن، دانه‌های چیا به جذب مایع ادامه می‌دهند و یک ژله کاملا بافت و غلیظ از خود به جا می‌گذارند.

انواع روش‌های استفاده از توت فرنگی و تهیه مربا

در تهیه توت فرنگی اگر ممنوعیتی برای استفاده از شکر ندارید می‌توانید آن را به اشکال مختلف تهیه کنید. البته سوای آن استفاده از توت فرنگی فقط به تهیه مربا محدود می‌شود. می‌توانید موارد زیر را هم امتحان کنید:

دیدگاه ها