طرز تهیه مربای آلبالو تصویری با توضیح کامل

طرز تهیه مربای آلبالو
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

درست کردن مربا در خانه کار جالبی است و ارزش وقت گذاشتن را دارد. ما در کتاب کاله طرز تهیه مرباهای مختلفی را برایتان آماده کرده‌ایم مثلا یکی از جذاب‌ترین‌ها که، آن هم با میوه تابستانی درست می‌شود طرز تهیه مربای توت سیاه است. در اینجا و در ادامه ساده‌ترین و بهترین روش طرز تهیه مربای آلبالو را درست مثل طرز تهیه مربای هویج بررسی می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه مربای آلبالو

  • آلبالو تازه ۱ کیلوگرم
  • شکر ۱ کیلوگرم
  • لیموی تازه ۱ عدد

طرز تهیه مربای آلبالو

۱. آلبالوها را آماده کنید

در آوردن هسته آلبالو برای طرز تهیه مربای آلبالو

اولین مرحله از طرز تهیه مربای آلبالو این است که ابتدا آلبالوها را بشویید و خشک کنید. برای آماده کردن آلبالو باید هر آلبالو را جداگانه بردارید و یک چوب غذاخوری یا نی را از سوراخ ساقه آلبالو به پایین فشار دهید تا هسته آلبالو بیرون بیاید. سپس آلبالوها داخل یک ظرف بزرگ بریزید. روی هسته آلبالوها هم مقداری آب جوش بریزید و خوب هم بزنید تا گوشت آلبالویی که به هسته مانده از آن جدا شود و بعد آن را آبکشی کنید و اجازه دهید آب هم خنک شود.

۲. آلبالوها را با شکر و لیمو مخلوط کنید

آماده کردن آلبالو برای طرز تهیه مربای آلبالو

در دومین مرحله از طرز تهیه مربای آلبالو نوبت آن است که آب یک لیمو و ۲ برش ضخیم پوست لیمو را به کاسه اضافه کنید. شکر را به صورت لایه به لایه روی آلبالوها بریزید و اجازه دهید این مخلوط به مدت ۲ ساعت یا حداکثر ۱۲ ساعت در یخچال بماند.

۳. آلبالوها را بپزید

طرز تهیه مربای آلبالو

حالا و در آخرین مرحله از طرز تهیه مربای آلبالو وقت آن است که مخلوط آلبالو و شکر را به یک قابلمه با کف ضخیم منتقل کنید و آب آلبالویی که از هسته گرفته بودید را هم اضافه کنید سپس قابلمه را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید حدود ۴۵ دقیقه بپزید. در این مدت کفی که روی قابلمه ایجاد می‌شود را مدام بگیرید و دور بریزید تا مربای شما شفاف و خوش‌رنگ شود.

هنگامی که مربا به جوش آمد، نوبت آن است که بررسی کنید تا ببینید آیا مربا به میزان کافی غلیظ شده یا نه. بهترین روش برای بررسی میزان غلظت مربا این است که مقداری از شربت آن را بردارید و بین دو انگشت بگیرید اگر خوب کش آمد یعنی مربای شما آماده است.

حالا ظرف را از روی حرارت بردارید و پوست لیموها را دور بریزید. اجازه دهید مربا خنک شود بعد آن را داخل شیشه‌های آماده شده بریزید. مربای آلبالو خانگی شما آماده است. نوش جان!

یادتان باشد مربای آلبالو را هم می‌توانید هم برای صبحانه با کره مصرف کنید و هم آن را در طرز تهیه آلبالو پلو استفاده کنید.

طرز تهیه مربای آلبالو

نکات تکمیلی برای تهیه مربای آلبالو

همان‌طور که دیدید تهیه مربای آلبالو کار ساده‌ای است اما برای بهتر شدن مربای‌تان خوب است نکات و فوت‌وفن‌های تهیه آن را هم بدانید.

استفاده از آلبالو یخ زده به جای آلبالوی تازه

قطعا آلبالوی تازه بهتر است، چون طعم بهتری دارد اما اگر نمی‌توانید بلافاصله مربای آلبالو را درست کنید یا می‌خواهید در فصل‌های سرد سال هم مربای آلبالو داشته باشید می‌توانید آلبالوهای هسته گرفته را در فریزر قرار دهید تا بعدا از آن‌ها استفاده کنید.

جلوگیری از شکرک و کپک زدن مربای آلبالو

اول از همه یادتان باشد که شکرک زدن مربا به این معنا نیست که مربا خراب شده است. اما به طور کلی دلایل اصلی شکرک زدن مرباها این است که شکر زیادی داشته یا این که خیلی جوشیده یا کفی که روی مربا ایجاد شده را از ظرف خارج نکرده‌اید. برای حل این مشکل کافی است مجدد مقداری آب داغ به مربا اضافه کنید و اجازه دهید مقداری بجوشد و در نهایت مقداری آبلیمو یا آب نارنج اضافه کنید. البته مربایی که ما به شما آموزش دادیم به خاطر داشتن لیمو و آبلیمو شکرک نمی‌زند.

برای جلوگیری از کپک زدن مربا هم حتما از قاشق چوبی برای هم زدن و خارج کردن کف استفاده کنید. البته حواستان باشد که اگر شکر مربا هم کم باشد بیشتر در معرض کپک زدن قرار خواهد گرفت.

نحوه نگهداری مربای آلبالو

پس از آماده شدن مربا آلبالو خانگی، شما می‌توانید مربا را تا حدود ۲ تا ۳ هفته به خوبی در یخچال نگهداری کنید.

برای نگهداری طولانی‌تر باید حتما شیشه‌ها را قبل از استفاده استریل کنید. با این کار از شر هرگونه باکتری و کپک که مربای خانگی شما را خراب می‌کند خلاص می‌شوید. برای استریل کردن شیشه‌های مربا کافی است به سادگی شیشه‌ها و در آن‌ها را در آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید و آن‌ها را به یک سینی فر تمیز منتقل کنید و به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه در فر از قبل گرم شده با دمای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید، سپس بلافاصله مربای آلبالو را بریزید و در شیشه‌ها را ببندید بعد اجازه دهید مربا خنک شود و در نهایت مربا را در یخچال نگهداری کنید، با این روش مربای شما ماه‌ها سالم می‌ماند. فقط حواستان باشد در مربا را خوب ببندید.

میزان دقیق شکر لازم برای تهیه مربا آلبالو

همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم برای تهیه مربای آلبالو بهتر است به ازای هر یک کیلو آلبالو، یک کیلو شکر استفاده کنید. البته بسته به ذائقه خود می‌توانید این میزان را کم و زیاد کنید.

طرز تهیه شربت آلبالو

شما می‌توانید تهیه مربای آلبالو و شربت آلبالو را همزمان انجام دهید. یعنی وقتی مربا خوب جوشید، آلبالو را خارج کنید و بگذارید آبش خوب قوام بیاید. این آب همان شربت آلبالو است که اگر خوب و خوش طعم باشد یک شربت مناسب برای روزهای گرم تابستان است اما اگر می‌خواهید مزه آن بهتر شود می‌توانید مقداری وانیل به آن اضافه کنید.

همیشه به یادتان باشد که نحوه استفاده از آلبالو بسیار متنوع است و قبلا در کتاب کاله بخشی از استفاده‌های اصلی را جمع‌آوری کرده بودیم. بنابراین اگر دوست دارید با آلبالو خوشمزه‌جات دیگری هم داشته باشید می‌توانید طرز تهیه ترشک آلبالو و حتی طرز تهیه مربای آلبالو خشکه را به همراه طرز تهیه کمپوت آلبالو در کتاب کاله بخوانید.

دیدگاه ها