طرز تهیه کیک اسفنجی با آب، آب جوش، آب‌ میوه

طرز تهیه کیک اسفنجی با آب
متوسط
۸ نفر
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

کیک اسفنجی از آن دسته کیک‌ها است که به راحتی با روش‌های متفاوت می‌توان آن را آماده کرد. در دنیای شیرینی‌پزی این کیک خوشمزه را هم با فر و هم در قابلمه می‌توان آماده کرد. جدا از روش‌های متفاوت پخت کیک اسفنجی به طرز تهیه‌های متفاوت آن هم می‌توان اشاره کرد. استفاده از آب‌جوش یا آب‌میوه به جای شیر یکی از آن تفاوت‌ها است. کیک‌های اسفنجی معمولا با شیر تهیه می‌شوند اما در کتاب کاله می‌توانید طرز تهیه کیک پرتقالی اسفنجی را هم بخوانید که با آب پرتقال آماده می‌شود. اگر شیر یا آب‌میوه در دسترس‌تان نبود حتما طرز تهیه کیک اسفنجی با آب را برای مهمانی‌هایتان امتحان کنید.

مواد لازم برای تهیه کیک اسفنجی با آب

  • آرد یک فنجان
  • شکر هفت‌هشتم فنجان
  • بیکینگ‌پودر یک‌دوپم قاش چای‌خوری
  • کرم تارتار یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • تخم‌‌مرغ- زرده و سفیده جداشده شش عدد
  • روغن نباتی یک‌سوم فنجان
  • آب‌جوش دو قاشق غذاخوری
  • عسل دو قاشق چای‌خوری
  • وانیل یک‌دوم قاشق چای‌خوری

طرز تهیه کیک اسفنجی با آب

۱. سفیده تخم مرغ را آماده کنید

زدن سفیده تخم مرغ در طرز تهیه کیک اسفنجی با آب

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک اسفنجی با آب نیاز است که فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کرده و اجازه دهید گرم شود. حال نوبت آماده کردن سفیده تخم‌مرغ است. دو ظرف مناسب انتخاب کنید تا سفیده و زرده تخم‌مرغ را از هم جدا کنید. مراقب باشید ذره‌ای چربی از زرده وارد ظرف سفیده تخم‌مرغ نشود. در ادامه سفیده تخم‌مرغ را به همراه تارتار که تثبیت‌کننده سفیده‌تخم‌مرغ شناخته می‌شود با سرعت بالا بزنید تا خوب کف کند. بعد از آن یک‌سوم از شکر را به آن اضافه کرده و با همان سرعت مجدد هم بزنید. این زدن باید تا جایی ادامه پیدا کند که هنگام برداشتن هم‌زن، سفیده از آن نیفتد. مهم‌ نیست از هم‌زن دستی یا برقی استفاده می‌کنید مهم سرعت و پیوسته هم‌زدن سفیده است.

۲. مخلوط زرده تخم‌مرغ را آماده کنید

آماده کردن زرده تخم‌مرغ در طرز تهیه کیک اسفنجی با آب

در دومین مرحله از طرز تهیه کیک اسفنجی با آب نیاز است که در یک کاسه بزرگ زرده‌ تخم‌مرغ، دو‌سوم شکر، نمک، آب، عسل و وانیل را با یکدیگر مخلوط کنید. مخلوط را باید تا جایی هم بزنید که با بلند کردن لیسک، مخلوط پفی و کرمی‌رنگی تشکیل شده باشد. حال نصف سفیده تخم‌مرغ را به مخلوط اضافه کرده و به آرامی هم بزنید. کتاب کاله این امکان را به شما داده است که در صورت عدم دسترسی به آب‌جوش طرز تهیه کیک اسفنجی بدون شیر با پف زیاد را هم امتحان کنید.

۳. مواد خشک و روغن را اضافه کنید

اضافه کردن مواد خشک و روغن

آرد و بیکینگ‌پودر را جداگانه سه بار الک کنید تا هوای اضافه آن‌ها گرفته شود سپس آن را در سه مرحله به مخلوط زرده تخم‌مرغ اضافه کنید. بعد از هر بار اضافه کردن، مخلوط را به آرامی هم بزنید. در ادامه روغن‌نباتی را هم به مخلوط اضافه کنید و خمیر را خوب هم بزنید. برای عصرانه‌هایتان می‌توانید طرز تهیه کیک اسفنجی عصرانه را آماده کنید که آن هم با آب‌جوش است.

۴. سفیده تخم مرغ را اضافه کنید

اضافه کردن سفیده تخم‌‌مرغ به مایه خمیر در طرز تهیه کیک اسفنجی با آب

حال در این مرحله از تهیه کیک اسفنجی با آب یک‌دوم باقی‌مانده سفیده تخم‌مرغ را به خمیر اضافه کنید و به آرامی آن را هم بزنید تا خوب با یکدیگر مخلوط شوند. طرز تهیه کیک اسفنجی به روش‌های مختلف از فر تا قابلمه را به راحتی در کتاب کاله بخوانید.

۵. مایه خمیر را در قالب بریزید

ریختن مایه کیک در طرز تهیه کیک اسفنجی با آب

در ادامه پخت این کیک اسفنجی، قالب ۱۵ سانتی‌متری را انتخاب کرده و با کاغذ روغنی کف و کناره‌‌های آن را بپوشانید. مایه خمیر را به آرامی داخل قالب بریزید و دو بار آن را به زمین بکوبید تا حباب‌های اضافی مایه خمیر از آن خارج شود. زمان پخت این کیک معمولا بین ۲۷ تا ۳۰ دقیقه است. با گذشت این مدت‌زمان، تنها با فرو کردن یک خلال چوبی به مرکز کیک از پخت کامل آن می‌توانید مطمئن شوید. هنگام بیرون آمدن خلال چوبی هیچ مایه‌ای از کیک نباید به آن چسبیده باشد. در غیر این‌صورت اجازه دهید چند دقیقه دیگر در فر بماند. برای آشنایی با فوت‌و‌فن‌های این کیک خوشمزه می‌توانید دستور کیک اسفنجی ساده را بخوانید که همه چیز به خوبی در آن بیان شده است.

کیک را تزئین کنید

تزئین کیک در طرز تهیه کیک اسفنجی با آب

کیک را به همراه قالب از فر بیرون بیاورید و اجازه دهید که برای مدتی داخل قالب بمانند تا خنک شوند. با کمک چاقویی تیز اطراف کیک را داخل قالب برش داده و به آرامی کیک را بیرون بیاورید. کیک را روی توری خنک‌کننده بگذارید و زمان دهید تا کامل خنک شود. بعد از خنک شدن این کیک اسفنجی، روی آن را با خرده‌میوه‌های فصل، خامه شکلاتی و سس شکلاتی تزئین کنید. طرز تهیه خامه شکلاتی برای روی کیک و طرز تهیه سس شکلاتی برای روی کیک را بدانید تا راحت‌تر کیک‌هایتان را برای میهمانی‌ها تزئین کنید.

طرز تهیه کیک اسفنجی با آب
طرز تهیه کیک اسفنجی با آب یا آب‌میوه را حتما امتحان کنید.

نکات تکمیلی برای پخت بهتر کیک اسفنجی با آب

طرز تهیه کیک اسفنجی با آب یا آب‌میوه از راحت‌ترین انواع کیک‌ها محسوب می‌شود. برای پخت بهتر کیک‌های اسفنجی نیاز است که نکاتی را رعایت کنید که در قالب پرسش و پاسخ در ادامه آورده شده است.

چرا کیک‌های اسفنجی معمولا بعد از پخت خراب می‌شوند؟

خراب شدن کیک‌های اسفنجی دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد. یکی از مهم‌ترین دلایل آن مخلوط کردن بیش از حد تخم‌مرغ و شکر است که هوای زیادی وارد مایه کیک می‌شود. دلیل دیگر خام بودن کیک این است که احتمالا نیاز است چند دقیقه دیگر در فر بماند. دقت داشته باشید که در مراحل اولیه پخت کیک در فر را باز نکنید.

چرا کیک اسفنجی خشک است؟

مهم‌ترین دلیلی که می‌توان به آن اشاره کرد پخت طولانی مدت کیک است. با آن‌که دمای هر فر متفاوت است اما بالا بودن دمای فر می‌تواند یکی دیگر از دلایل آن باشد. شما می‌توانید به همراه قالب کیک‌تان یک کاسه آب در کنار آن بگذارید تا بخار آب کیک را مرطوب نگه دارد. طرز تهیه کیک ساده اسفنجی با پف زیاد را با تمام نکاتش در کتاب کاله بخوانید.

آیا کیک شکلاتی را با دستور کیک اسفنجی با آب می‌‌توان تهیه کرد؟

کیک شکلاتی اسفنجی با آب

کیک‌های اسفنجی شکلاتی را با همین روش می‌توانید به جای شیر با آب‌جوش تهیه کنید. در کتاب کاله طرز تهیه کیک شکلاتی خیس و طرز تهیه کیک شکلاتی اسفنجی با پف زیاد توضیح داده شده است. آن‌ها را برای میهمانی‌های خود می‌توانید امتحان کنید.

در طرز تهیه کیک اسفنجی جایگزین شیر چیست؟

کیک اسفنجی به روش‌های متفاوت تهیه می‌شود و یکی از آسان‌ترین آن‌ها استفاده از آب یا آب‌میوه به جای شیر است. شما در فصل‌های مختلف با توجه به میوه‌های نوبرانه آن فصل در تهیه کیک می‌توانید از خرده‌های میوه و آب‌میوه آن هم استفاده کنید. به صورت میانگین نصف فنجان تا یک فنجان آب‌میوه را جایگزین آب یا شیر می‌کنند. یکی دیگر از جایگزین‌های شیر و آب، استفاده از ماست است که همان پف و طعم فوق‌العاده را دارد. طرز تهیه کیک اسفنجی با ماست را در کتاب کاله بخوانید.

دیدگاه ها