طرز تهیه کیک شکلاتی اسفنجی با پف زیاد و بافت عالی

طرز تهیه کیک شکلاتی اسفنجی
متوسط
۱۲ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

آن‌هایی که شکلات دوست دارند معمولاً نمی‌توانند به یک تکه کیک شکلاتی خوشمزه و خوش عطر و بو نه بگویند. اگر دوست دارید چنین کیک شکلاتی را تهیه کنید و آن را در لحظه‌های خوش با عزیزان و دوستانتون نوش جان کنید، جای درستی آمده‌اید. چون قصد داریم در ادامه، طرز تهیه کیک شکلاتی اسنفجی را با تمامی نکات و ریزه کارهای آن برای شما شرح دهیم.

مواد لازم برای تهیه کیک شکلاتی اسفنجی

  • آرد همه‌منظوره دو فنجان
  • شکر دو فنجان
  • پودر کاکائو شیرین نشده سه‌چهارم فنجان
  • جوش‌شیرین دون قاشق چای‌خوری
  • بیکینگ‌پودر یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • نمک یک قاشق چای‌خوری
  • تخم‌مرغ بزرگ دو عدد
  • روغن‌نباتی یک فنجان
  • وانیل دو قاشق چای‌خوری
  • آب داغ یک فنجان

مواد لازم برای تهیه فراستینگ شکلاتی

  • کره به دمای محیط‌رسیده یک و یک‌دوم فنجان
  • پودرقند چهار پیمانه
  • شکلات نیمه‌شیرین خرد‌شده ۱۷۰ گرم
  • وانیل یک قاشق چای‌خوری
  • خامه غلیظ یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه کیک شکلاتی اسفنجی

۱. مواد خشک را مخلوط کنید

اولین نکته در طرز تهیه کیک شکلاتی اسفنجی انتخاب کاسه‌ای مناسب برای ریختن آرد، شکر، پودر کاکائو، بیکینگ‌پودر و نمک است بعد از آن هم باید با سرعت متوسط هم‌زن، این مواد را خوب مخلوط‌شان کنید. برای آن‌که کیک‌ اسفنجی سبک‌تری داشته باشید بهتر است آرد، بیکینگ‌پودر و نمک را در ظرفی جداگانه سه بار الک کنید و بعد داخل کاسه مورد‌نظر بریزید. دستور کیک اسفنجی ساده را که قبلا در کتاب کاله آورده بودیم می‌توانید بخوانید تا جزییات دستور کیک را بهتر بدانید.

۲. مواد مرطوب را مخلوط کنید

مخلوط کردن مواد تر در تهیه کیک شکلاتی اسفنجی

در دومین مرحله از طرز تهیه کیک شکلاتی اسفنجی به سراغ مواد تر بروید و آن‌ها را در ظرفی مناسب مخلوط کنید. تخم‌مرغ‌ها را که از چند ساعت قبل به دمای محیط رسیده‌اند، در ظرف موردنظر بشکنید و روغن نباتی را به آن اضافه کنید و با کمک هم‌زن دستی آن‌‌ها را خوب مخلوط کنید. هنگام اضافه کردن تخم‌مرغ‌ها دقت داشته باشید که حتما سرد باشند تا به پف کردن کیک و ایجاد بافت اسفنجی آن کمک کند.

در ادامه تهیه کیک شکلاتی، مواد خشک را به مخلوط اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یک‌دست شوند. حالا وانیل و آب داغ را هم به آن اضافه کنید و تا یک‌دست شدن مایه کیک، مخلوط را به آرامی چند بار هم بزنید.

۳. قالب‌ها را آماده کنید

آماده کردن قالب کیک

در ادامه طرز تهیه کیک شکلاتی اسفنجی سه قالب ۲۰ سانتی‌متری گرد انتخاب کنید. قالب‌ها را کامل با روغن چرب و سپس داخل‌شان را آردپاشی کنید. مایه خمیر را به صورت مساوی در این سه قالب بریزید، کف آن‌ها را دوبار به زمین بزنید تا هوای اضافه‌شان گرفته شود. این کار به پف کیک کمک خواهد کرد.

۴. کیک را بپزید

پخت کیک شکلاتی اسفنجی

در آخرین مرحله از پخت کیک اسفنجی شکلاتی، فر را با دمای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد گرم کرده و قالب‌ها را برای ۳۰ دقیقه در فر بگذارید تا کامل پخته شوند. برای آن‌که کیک‌تان خشک نشود و روی آن ترک نخورد می‌توانید یک کاسه پر از آب همراه با قالب‌ها در فر بگذارید تا محیطی مرطوب ایجاد کند. بعد از مدت زمان گفته شده قالب‌ها را بیرون آورده و یک خلال چوبی داخل آن‌ها فرو کنید، در صورت نچسبیدن هیچ مایه‌ای به آن، کیک آماده است. نوش جان!

بعد از آن‌که کیک به دمای محیط رسید، می‌توانید روی آن‌ها را با سس شکلاتی یا گاناش تزئین کنید. طرز تهیه سس شکلاتی برای روی کیک را در کتاب کاله بخوانید. در صورت نداشتن فر، با خواندن طرز تهیه کیک خیس شکلاتی بدون فر این کیک خوشمزه را راحت و بدون فر هم می‌توانید آماده کنید.

۵. فراستینگ را آماده کنید

آماده کردن فراستینگ شکلاتی

بعد از آن‌که قالب‌ها را از فر بیرون آوردید، اجازه دهید کیک‌‌ها به مدت ۱۵ دقیقه در همان قالب خنک شوند، سپس به آرامی آن‌ها را از قالب خارج کرده و روی توری خنک‌کننده بگذارید تا به دمای محیط برسند. تا خنک شدن کیک ها به سراغ آماده کردن فراستینگ بروید، شکلات‌ها را در مایکروویو یا به روش بن‌ماری آب کنید. کره را با دور متوسط هم‌زن ۵ دقیقه بزنید. با کم کردن سرعت هم‌زن، وانیل و پودر قند را هم به آن اضافه کنید. حال شکلات آب‌شده را اضافه کرده و ۲ دقیقه آن‌ها را هم بزنید تا پفکی و نرم شود. در نهایت خامه غلیظ را اضافه و مجدد برای دو دقیقه دیگر هم بزنید. حال فراستینگ شما آماده است.

۶. کیک را فراستینگ کنید

فراستینگ کردن کیک شکلاتی اسفنجی

بعد از خنک شدن کیک‌‌‌ها، آن را لایه لایه کرده و یک چهارم از فراستینگ را روی لایه اول بمالید. لایه‌های بعدی را هم به همین‌صورت پیش بروید تا مایه فراستینگ‌ و لایه‌های کیک اسفنجی‌تان تمام شود. از باقی‌مانده سس شکلاتی برای فراستینگ اطراف لایه‌ها استفاده کنید. در آخر هم با آجیل، خرده میوه و گل‌های طبیعی می‌توانید روی آن را تزئین کنید. طرز تهیه سس شکلاتی و طرز تهیه خامه شکلاتی برای روی کیک را می‌توانید در کتاب کاله بخوانید.

کیک شکلاتی یکی از خوشمزه‌ترین‌ کیک‌ها برای مهمانی‌ها و جشن‌ها است.

نکات تکمیلی برای پخت بهتر کیک شکلاتی اسفنجی

در دنیای شیرینی‌پزی دستور پخت کیک‌ها بسیار آسان است و شما با کمترین تجهیزات و مواد لازم می‌توانید آن را برای خود آماده کنید، با این‌حال در ادامه به نکات مهمی اشاره کرده‌ایم که می‌توانید آن‌ها را بخوانید.

آیا کیک شکلاتی را می‌توان فریز کرد؟

بله. شما کیک شکلاتی‌‌تان را علاوه بر یخچال در فریزر هم می‌توانید نگه‌داری کنید، به شرط آن‌که آن را فراستینگ نکنید. کیک را در یک ظرف در بسته گذاشته و آن را برای سه روز تا یک هفته در یخچال بگذارید. از سویی دیگر لایه‌های کیک را درون پلاستیک یا فویل بپیچید و درون یک ظرف در بسته بگذارید تا بتوانید آن را برای یک ماه در فریزر قرار دهید.

دلیل رطوبت کیک اسفنجی چیست؟

روغن رطوبت بیشتری به بافت کیک اسفنجی می‌دهد تا جایی که روزهای بیشتری می‌توانید آن را در یخچال نگه‌داری کنید. با این‌حال در صورت نبود روغن از کره هم می‌توانید استفاده کنید. در کیک‌های مشابه هم مانند طرز تهیه کیک کاکائوی اسفنجی از روغن استفاده می‌شود.

چه مواردی به پف بهتر کیک اسفنجی کمک می‌کند؟

مهم‌‌ترین نکته‌ای که برای پف کیک‌های خود باید در نظر بگیرید رسیدن دمای مواد لازم به دمای محیط است. این کار نه تنها به پف کیک بلکه به سبکی آن هم کمک می‌کند. نکته دیگر آن‌که مواد خشک و مواد تر نباید زیاد با یکدیگر مخلوط شوند، این که فقط با هم ترکیب شوند، کافی است. چون اگر این نکته را رعایت نکنید کیک شما یا سفت می‌شود یا خام می‌ماند. در نهایت به تاریخ انقضای بیکینگ‌پودر و جوش‌شیرین هم دقت داشته باشید چون این دو نقش مهمی در بالا آمدن کیک شکلاتی دارد. برای آن‌که با روش‌ها و نکته‌های پخت بیشتر آشنا شوید می‌توانید طرز تهیه کیک اسفنجی در قابلمه را هم بخوانید.

آیا با این دستور پخت می‌توان کیک‌های دیگر را هم امتحان کرد؟

بله. از آن‌جا دستور پخت کیک‌ شکلاتی بسیار ساده است شما با کم و زیاد کردن اندازه‌ها، طعم‌ها و تجهیزات می‌توانید انواع آن‌ها را امتحان کنید. در کتاب کاله به خوبی طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی خیس و طرز تهیه کیک اسفنجی عصرانه توضیح داده شده است.

آیا با این دستور کیک تولد هم می‌توان آماده کرد؟

بله. کیک‌های شکلاتی معمولا یکی از بهترین گزینه‌ها برای پایه کیک‌های اسفنجی است و با دو برابر کردن مقادیر، کیک‌های بزرگ‌تری برای جشن‌های خود می‌توانید آماده کنید. در کتاب کاله می‌توانید طرز تهیه کیک تولد شکلاتی را بخوانید.

دیدگاه ها