طرز تهیه کیک کاکائوی اسفنجی خوشمزه و همه پسند

طرز تهیه کیک کاکائوی اسفنجی
متوسط
6 نفر
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

خوردن کیک یکی از بهترین بهانه‌ها برای جمع شدن افراد دور یکدیگر است تا جایی که در بیشتر میهمانی‌ها کیک‌های اسفنجی و شکلاتی در وسط میز سرو خودنمایی می‌کنند. کیک اسفنجی از آن دسته کیک‌هایی است که همه افراد به راحتی می‌توانند هم در منزل و هم بدون فر تهیه کنند، طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر همراه با ویدیو را می‌توانید در کتاب کاله بخوانید. از آن‌جا که طعم کاکائو را کوچک و بزرگ می‌پسندند، طرز تهیه کیک کاکائوی اسفنجی را در این‌جا برایتان خواهیم گفت. با این‌حال شاید گمان کنید کیک‌هایی که با کاکائو و طعم شکلات آماده می‌شوند فقط مناسب دورهمی‌های عصرانه‌ است اما در کتاب کاله طرز تهیه کیک تولد شکلاتی گفته شده است که می‌توانید برای تولد عزیزان‌تان آن را هم آماده کنید.

مواد لازم برای تهیه کیک کاکائوی اسفنجی

  • آرد همه‌منظوره یک‌دوم فنجان
  • پودر کاکائو دو و یک‌دوم قاشق غذاخوری
  • نمک یک‌هشتم قاشق چای‌خوری
  • بیکینگ‌پودر یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • شکر پنج قاشق غذاخوری
  • تخم‌مرغ دو عدد
  • زرده تخم‌مرغ یک عدد
  • وانیل یک قاشق چای‌خوری
  • روغن چهار قاشق غذاخوری
  • شکلات چیپسی یک فنجان
  • شکلات تخته‌ای یک بسته

طرز تهیه کیک کاکائویی اسفنجی

۱. مواد خشک را آماده کنید

مخلوط کردن مواد خشک در طرز تهیه کیک کاکائوی اسفنجی

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک کاکائوی اسفنجی نیاز است که تمامی مواد لازم را آماده کرده و به دمای محیط برسانید. بعد از آماده کردن مواد، کاسه‌ای نسبتا بزرگ انتخاب کنید تا پودر کاکائو، آرد، نمک و بیکینگ‌پودر را در آن الک کنید. ناگفته نماند برای آن‌که کیک سبک‌تری داشته باشید می‌توانید آرد را قبل از اضافه کردنش، جداگانه سه بار الک کنید. در نهایت همه آن‌ها را بعد از الک کردن در کاسه، خوب با یکدیگر مخلوط‌شان کنید.

اگر می‌خواهید طعم قوی‌تری از کاکائو را حس کنید، می‌توانید قهوه را هم در لیست مواد اولیه خود داشته باشید. طرز تهیه کیک اسفنجی عصرانه که با قهوه آماده می‌شود را می‌توانید در کتاب کاله بخوانید.

۲. تخم‌مرغ را بزنید

مخلوط کردن شکر و تخم مرغ

در ادامه طرز تهیه کیک کاکائوی اسفنجی، تخم‌مرغ‌ها را به همراه یک زرده اضافه‌ای که در مواد لازم گفته شده است، داخل یک کاسه بشکنید و بعد از اضافه کردن شکر، آن را با دور آهسته هم‌زن برای سه دقیقه بزنید سپس با سرعت زیاد شروع به هم‌زدن آن‌ها کنید تا مخلوط کف کرده و به رنگ سفید درآید. دقت داشته باشید در دستور پخت این کیک سه زرده و دو سفیده تخم‌مرغ استفاده می‌شود و سفیده و زرده باید با یکدیگر مخلوط شوند. در ادامه وانیل را اضافه و برای ۹ دقیقه به هم زدن ادامه دهید تا مخلوط تخم‌مرغ کف کرده و حجم آن دو برابر شود. دقت داشته باشید هنگامی که هم‌زن را بلند می‌کنید مخلوط تخم‌مرغ‌تان باید به صورت نوار از هم‌زن بیفتد.

۳. روغن را اضافه کنید

افزودن روغن به مخلوط تخم‌مرغ در تهیه کیک کاکائوی اسفنجی

بعد از آن‌که مخلوط‌تان به قوام موردنظر رسید، روغن را به آرامی روی مخلوط تخم‌مرغ بریزید و با سرعت بالا هم بزنید. در ادامه دستور پخت کیک کاکائویی اسفنجی، مخلوط آرد و کاکائو را در سه مرحله به مخلوط تخم‌مرغ اضافه کنید و با کمک لیسک، آن را به آرامی هم بزنید. برای آن‌که کیک‌ کاکائویی‌تان حالت اسفنجی خود را از دست ندهد، زیاد مخلوط را هم نزنید فقط اجازه دهید مواد خوب ترکیب شوند.

۴. فر و قالب‌ها را آماده کنید

ریختن مایه کیک در قالب

در ادامه طرز تهیه کیک کاکائوی اسفنجی نیاز است که فر را در دمای ۱۷۰ درجه روشن و گرم کنید. دو قالب ۱۵ سانتی‌متری انتخاب و داخل آن را با روغن چرب کرده و آن‌ها را با کاغذ روغنی بپوشانید. مواد را به صورت مساوی در دو قالب کیک ریخته و آن‌ها را آرام دو بار به زمین بزنید تا هوای اضافه قالب‌ها گرفته شود و در نهایت برای ۱۵ دقیقه داخل فر بگذارید تا بپزد. اگر فقط از یک قالب ۱۵ سانتی‌متری برای پخت کیک اسفنجی‌تان استفاده کردید، ۲۰ تا ۲۴ دقیقه زمان مناسبی برای پخت آن است. بعد از آن‌که از پخت کیک مطمئن شدید، آن‌ها را برای ۱۵ دقیقه روی توری خنک‌کننده قرار دهید تا خنک و آماده تزئین شوند.

۵. فراستینگ را آماده کنید

فراستینگ شکلاتی

حال نوبت تزئین کردن کیک کاکائویی با فراستینگ است، برای این کار شکلات‌های چیپسی و شکلات تخته‌ای را آب کرده و روی کیک بریزید. ناگفته نماند که این به ذائقه شما بستگی دارد که چه طعمی از شکلات را برای فراستینگ انتخاب کنید. از سویی دیگر با پاشیدن قند و استفاده از خرده میوه هم به راحتی می‌توانید کیک‌تان را تزئین کنید.

شما برای تزئین روی کیک‌تان می‌توانید در کتاب کاله طرز تهیه گاناش شکلاتی و طرز تهیه خامه شکلاتی را هم بخوانید.

طرز تهیه کیک کاکائویی اسفنجی
طرز تهیه کیک کاکائویی اسفنجی را برای میهمانی‌هایتان حتما یاد بگیرید.

نکات تکمیلی برای تهیه کیک کاکائوی اسفنجی

برای داشتن یک کیک اسفنجی نیاز است که تمام مراحل گفته‌شده به خوبی انجام شود، با این‌حال بهتر است به نکات گفته‌شده در ادامه هم توجه کنید تا آشپزی برایتان راحت‌تر شود.

چگونه می‌توان پایه کیک خوبی داشت؟

برای آن‌که پایه کیک کاکائویی‌تان خوب پف کند باید از تخم‌مرغ‌های سرد و به دمای محیط رسیده شده استفاده کنید تا سفیده تخم‌مرغ زده شده راحت‌تر بلند شود و حالت پفکی خوبی به کیک دهد. بهتر است تخم‌مرغ‌ها تا حدی زده شوند که نرم و متراکم شوند.

چرا روی کیک‌های اسفنجی ترک دارند؟

اگر روی کیک‌های اسفنجی‌تان ترک می‌خورد تنها به این خاطر است که تخم‌مرغ‌تان هنگام زده شدن خوب نرم نشده‌اند. اگر مرنگ زده‌شده سفت باشد، کیک به سرعت پف کرده و بالا می‌آید که احتمال ترک خوردن روی کیک بیشتر می‌شود. از سویی دیگر نوسانات دمای فر هم منجر به ترک خوردن روی کیک می‌شود، پس می‌توانید هنگام پخت کیک، کاسه‌ای کوچک را آب کرده و همراه قالب کیک در فر بگذارید تا محیطی مرطوب ایجاد کند.

دلیل استفاده از روغن در کیک‌های اسفنجی چیست؟

روغن معمولا رطوبت بیشتری به بافت کیک می‌دهد تا جایی که آن را برای روزهای طولانی‌تری می‌توانید در یخچال نگه‌داری کنید.

در صورت غلیظ شدن مایه فراستینگ چه باید کرد؟

شما مایه فراستینگ یا سس شکلاتی را از روز قبل می‌توانید تهیه کرده و آن را در یخچال بگذارید. با این حال اگر نیاز به رقیق شدن فراستینگ یا سس شکلاتی بود، آن را داخل یک کاسه ریخته و روی یک قابلمه آب در حال جوش بگذارید و آن را مدام هم بزنید تا به اندازه کافی رقیق شود. طرز تهیه سس شکلاتی برای روی کیک را می‌توانید در کتاب کاله بخوانید.

آیا کیک کاکائویی را می‌توان فریزر کرد؟

بله. بعد از خنک شدن کیک، آن را به خوبی در پلاستیک یا فویل بپیچید و داخل یک کیسه فریزر زیپ‌دار بگذارید. آن را می‌توانید تا سه ماه در فریزر نگه دارید.

با این دستور چه کیک‌هایی می‌توان تهیه کرد؟

با روش گفته شده در این مطلب می‌توانید علاوه بر کیک شکلاتی، کاپ‌کیک‌های خوشمزه‌ای هم برای دورهمی‌های خود تهیه کنید. تنها کمی دما و میزان مواد اولیه آن متفاوت است. در کتاب کاله طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی خیس و طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی گفته شده است.

دیدگاه ها