طرز تهیه آش رشته ساده و سریع مرحله به مرحله

طرز تهیه آش رشته ساده و سریع
متوسط
4-6 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

اگر دوست دارید همیشه امکان پخت آش رشته را داشته باشید، بهتر است موادش را از قبل آماده کرده یا از مواد کنسرو یا فریز شده استفاده کنید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه آش رشته مجلسی و حتی طرز تهیه آش رشته اردبیل را بررسی کرده بودیم اما در ادامه طرز تهیه آش رشته ساده و سریع را مرور می‌کنیم.

فقط به خاطر داشته باشید که برای آماده کردن مواد آش رشته فوری مهمترین کار این است که حبوبات آن را بخیسانید بعد نیم‌پز و فریز کنید تا در زمان مناسب استفاده کنید. باقی مواد مثل سبزی و پیاز داغ را هم می‌توانید به شکل خرد شده فریز کنید تا امکان تهیه آش رشته سریع همیشه برایتان فراهم باشد.

مواد لازم برای تهیه آش رشته ساده و سریع

  • نخود ۱/۳ فنجان
  • لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی ۱/۳ فنجان
  • عدس ۱/۲ فنجان
  • سبزی آش ۴۵۰ گرم
  • رشته آش ۱۵۰ گرم
  • پیاز سرخ شده ۱/۲ فنجان
  • سیر سرخ شده ۱/۳ فنجان
  • کشک ۱ فنجان
  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه آش رشته ساده و سریع

۱. پختن حبوبات

پخت حبوبات آش رشته

اولین مرحله از طرز تهیه آش رشته ساده و سریع خانگی این است که حبوبات نیم پز شده را یخ‌زدایی کنید و در قابلمه مناسب با آب بریزید و بگذارید کاملا بپزد.

۲. ریختن سبزی

اضافه کردن سبزیجات آش رشته

در این مرحله و بعد از پختن حبوبات وقت آن است که سبزی آش را اضافه کنید و هم زمان مقداری نمک، فلفل و ادویه بریزید و هم بزنید. در این مرحله مقداری پیاز داغ کاراملی و سیر سرخ شده هم اضافه کنید و هم بزنید. اگر دوست دارید پیاز داغ را در منزل تهیه کنید می‌توانید طرز تهیه پیاز داغ عسلی و طرز تهیه پیاز داغ چیپسی استفاده کنید.

نکته: هیچ‌وقت موقع درست کردن آش در قابلمه را نگذارید چون آش ممکن است بدرنگ شود.

۳. اضافه کردن رشته آش

اضافه کردن رشته به آش رشته

در این مرحله از طرز تهیه آش رشته ساده و سریع که سبزی هم تقریبا پخته، رشته‌های آش را به دو یا سه قسمت تقسیم کنید و داخل قابلمه بریزید. هم بزنید و بگذارید رشته هم بپزد.

۴. ریختن کشک و سرو کردن آش

اضافه کردن کشک به آش رشته

اکنون که رشته هم پخته مقداری از کشک را به آش اضافه کنید و هم بزنید بعد آش را در ظرف سروتان بریزید و با کشک، پیاز داغ، سیر داغ، زعفران آب شده و نعناع داغ تزیین کنید. نوش جان!

نکته: اگر آش رشته شما خیلی سفت شد مقداری آب جوش به آن اضافه کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه آش رشته

طرز تهیه آش رشته ساده و سریع

همان‌طور که دیدید و خواندید طرز تهیه آش رشته ساده و سریع کار آسانی است فقط باید صبور باشید و مواد لازمش را با دقت از قبل آماده کنید تا سرعت تهیه آن را بالا ببرید. اما برای پختن آش رشته خوب است به نکات زیر همیشه دقت داشته باشید.

تهیه آش رشته ساده و سریع در زودپز

در دستور طرز پخت آش رشته ساده و سریع اگر در تهیه آش رشته با حبوبات کنسروی مشکل دارید یا از قبل حبوبات یخ‌زده نیم پز در فریزر ندارید، می‌توانید حبوبات را با ۶ فنجان آب و ۲ قاشق چایخوری نمک در زود پز به مدت حدود ۲۰ دقیقه بپزید. اما به طور کلی حبوبات آش رشته را بعد از پخت بهتر است آبکش کنید تا کمتر دچار نفخ شوید و درست مثل روش پخت آش رشته بالا باقی مراحل پخت را انجام دهید.

سبزیجات مناسب آش رشته خوشمزه

آش‌ها هر کدام سبزی خاص خود را دارند و در طرز تهیه آش رشته خانگی هم این قضیه صادق است. اول از همه مهم است که از سبزیجات تازه استفاده کنید یا سبزیجات را تهیه و فریز کنید تا در زمان لازم بتوانید از آن‌ها در تهیه آش استفاده کنید. هرچند آش رشته خشک هم برای تهیه آش مناسب است.

سبزیجات آش رشته در شهرهای مختلف تفاوت دارد اما سبزی‌های رایج آش شامل گشنیز، شوید، جعفری، نعناع، اسفناج و تره می‌شود. اما در برخی جاها به جای اسفناج از برگ چغندر استفاده می‌شود و یا برخی سبزی‌های محلی منطقه خود را استفاده می‌کنند.

دیدگاه ها