طرز تهیه کوکو سیب زمینی خام مجلسی و خوشمزه به ۳ روش

طرز تهیه کوکو سیب زمینی خام
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

اگر همیشه از خودتان سوال می‌کنید شام چی بپزم؟ نهار چی بپزم؟ کوکوی سیب زمینی که در ادامه، طرز تهیه آن را مرور می‌کنیم می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. طرز تهیه کوکو سیب زمینی خام مجلسی و خوشمزه را به روش‌های مختلف در ادامه بخوانید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه کوکو سیب زمینی با سیب زمینی پخته را هم بررسی کرده بودیم، می‌توانید آن را هم مطالعه کنید.

مواد لازم برای تهیه کوکو سیب زمینی خام

  • سیب زمینی ۵ عدد
  • تخم مرغ ۲ تا ۳ عدد
  • آرد نخودچی یک قاشق غذاخوری
  • پیاز ۲ عدد
  • زعفران به مقدار لازم
  • نمک، فلفل و ادویه به مقدار لازم

طرز تهیه کوکو سیب زمینی خام

۱. آماده کردن مواد

رنده کردن سیب زمینی و پیاز کوکو سیب زمینی

در اولین مرحله از طرز تهیه کوکو سیب زمینی خام باید درست مثل طرز تهیه کوکو سیب زمینی پخته ابتدا مواد آن را آماده کنید. برای این کار ابتدا سیب زمینی‌ها را پوست گرفته و بشویید. بعد کاملا خشک کنید و سیب زمینی را با دنده درشت رنده کنید. هم‌زمان پیازهای پوست گرفته را هم رنده کنید اما حتما با رنده ریز رنده کنید.

نکته: حتما سیب زمینی و پیاز را در دو ظرف جدا رنده کنید تا بعد از اتمام رنده بتوانید آب اضافه پیاز را بگیرید.

۲. تهیه مخلوط کوکو

مخلوط کردن مواد کوکوی سیب زمینی خام

اکنون سیب زمینی و پیاز را با هم مخلوط کنید و تخم مرغ را به آن اضافه کنید سپس نمک، فلفل و زعفران را بریزید و خوب مواد را با هم مخلوط کنید تا مایه کوکوی سیب زمینی شما آماده شود.

۳. سرخ کردن کوکو

سرخ کردن کوکو سیب زمینی خام

وقتی مایه شما آماده شد ابتدا در ماهیتابه مناسب روغن بریزید و بگذارید داغ شود بعد کوکو را کف دست خود شکل دهید و داخل روغن داغ بگذارید تا سرخ شود. این کار را تا اتمام کل مایه کوکو ادامه دهید.

طرز تهیه کوکو سیب زمینی خام در فر

اگر می‌خواهید کوکو سیب زمینی خود را در فر بپزید، قالب مناسبی را با کمی روغن چرب کنید، سپس مخلوط کوکو سیب زمینی را داخل قالب بریزید. پس از ریختن مخلوط در قالب حتما روی قالب را با فویل آلومینیومی بپوشانید.

فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید تا کاملا گرم شود سپس قالب را در طبقه وسط فر قرار دهید. پخت کوکو سیب زمینی شما بین ۳۵ تا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد. بعد از آن که کوکو پخت آن را از فر خارج کرده و همراه با خیارشور و گوجه نوش جان کنید.

طرز تهیه کوکو سیب زمینی خام با پنیر پیتزا

استفاده از پنیر پیتزا در کوکوی سیب زمینی آن را خوشمزه‌تر می‌کند اما به خاطر داشته باشید که کالری غذا را افزایش می‌دهد. برای پخت کوکو سیب زمینی با پنیر پیتزا بهتر است آن را در فر درست کنید.

برای این منظور می‌توانید پنیر را در وسط مخلوط کوکو یا روی آن مانند پیتزا قرار دهید. نیمی از مخلوط کوکو را در قالب فر بریزید و با پنیر پیتزا پر کنید و بقیه مخلوط را اضافه کنید. قالب را در فر قرار دهید تا آماده شود.

نکات تکمیلی برای تهیه کوکو سیب زمینی

طرز تهیه کوکو سیب زمینی خام

همان‌طور که خواندید تهیه و پخت کوکو سیب زمینی با سیب زمینی خام یک روش فوری برای تهیه این کوکو است پس خوب است با رعایت نکات و فوت‌وفن‌های تهیه آن کوکوی جذاب‌تری برای خود و خانواده تهیه کنید.

روش‌های مختلف تهیه کوکو سیب زمینی خام

طرز تهیه کوکوی سیب زمینی خام کف ماهیتابه

تهیه و پخت کوکوی سیب زمینی خام تنوع چندانی ندارد و مثل همه کوکوهای دیگر می‌توانید با اضافه کردن مواد مثل هویج یا سیر یا حتی پیازچه و سبزی خام آن را متنوع کنید. اما برای پخت کوکو می‌توانید هم آن را به شکل قالبی تهیه کنید و برای این کار مایه کوکو را کامل در ماهیتابه بریزید و بگذارید سرخ شود و بعد برگردانید تا سمت دیگر هم سرخ شود. طرز تهیه کوکو سیب زمینی قالبی را می‌توانید در کتاب کاله مطالعه کنید یا این که از شیوه بالا استفاده کنید.

طرز تهیه کوکو سیب زمینی با سیب زمینی آب پز و خام دقیقا به یک صورت است با این تفاوت که برای سیب زمینی که در کوکو سیب زمینی آب پز استفاده می‌کنیم، ابتدا باید سیب زمینی‌ها را آب‌پز کنید و سپس با رنده ریز رنده کنید.

به جای تمام این روش‌ها حتما طرز تهیه کوکو سیب زمینی سوخاری و طرز تهیه کوکو سیب زمینی پفکی را هم که بسیار خوشمزه و ترد است را هم تجربه کنید.

اگر به هر دلیل می‌خواهید میزان کمی هم کوکو بپزید طرز تهیه کوکوی سیب زمینی برای دو نفر را با جزییات نسبت‌های سیب زمینی و تخم مرغ در کتاب کاله مطالعه کنید.

استفاده از غذاساز برای تهیه سیب زمینی

به جای رنده کردن سیب زمینی‌ها با دست می‌توانید از غذاساز برای خرد کردن سیب زمینی‌ها هم استفاده کنید. فقط زیاده‌روی نکنید. فقط حواستان باشد بعد از رنده کردن سیب زمینی بلافاصله کوکو را درست کنید در غیر این‌صورت سیب زمینی تغییر رنگ خواهد داد.

دیدگاه ها