طرز تهیه مرغ شکم پر بدون فر و در قابلمه – مجلسی و خوشمزه

طرز تهیه مرغ شکم پر بدون فر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
60 تا 90 دقیقه

اگر دوست دارید مهمان‌ها یا خانواده خود را با یک غذای خوشمزه هیجان‌زده کنید، می‌توانید مرغ شکم پر درست کنید. مرغ شکم پر یکی از غذاهای خاص است که به راحتی می‌توانید هم با فر هم قابلمه بپزید. قبلا روش تهیه مرغ شکم پر با فر و طرز تهیه مرغ شکم پر در توستر را بررسی کرده بودیم و اینجا می‌خواهیم طرز تهیه مرغ شکم پر بدون فر را مرور کنیم.

مواد لازم برای تهیه مرغ شکم پر بدون فر

  • مرغ کامل ۱ عدد
  • کره بدون نمک ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه آسیاب شده به مقدار لازم
  • روغن سرخ کردنی ۲ قاشق غذاخوری
  • پیاز متوسط ۱ عدد
  • گردوی خشک و ریز آسیاب شده ۲ فنجان
  • کشمش ۲۰۰ گرم
  • زرشک ۱ قاشق غذاخوری
  • آلو خشک و بدون هسته ۱۰ عدد
  • زردآلو خشک بدون هسته ۱۰ عدد
  • زردچوبه ۱ قاشق چای‌خوری
  • جوز هندی خیلی کم
  • نمک نصف قاشق چای‌خوری
  • فلفل سیاه آسیاب شده یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • زعفران آسیاب شده ۲ پیمانه
  • آب داغ یک‌چهارم فنجان

طرز تهیه مرغ شکم پر بدون فر

۱. آماده کردن مرغ

مرینیت یا مزه دار کردن مرغ شکم پر

اولین مرحله از طرز تهیه مرغ شکم پر بدون فر این است که مرغ را آماده و مزه‌دار کنید. برای این کار مرغ را خوب شسته شده و کاملا داخلش را تمیز کنید بعد یک مخلوط از یک پیمانه زعفران آب شده، نمک، فلفل و آبلیمو درست کنید و این مایع را خوب روی مرغ و داخل مرغ بمالید تا مرغ کاملا مزه‌دار شود. وقتی تمام قسمت مرغ از مواد پر شد آن را داخل یخچال بگذارید تا حداقل ۱۲ ساعت یا یک روز بماند و خوب مزه‌دار شود.

۲.آماده کردن مواد داخل شکم مرغ

اکنون زمان آن رسیده که مواد داخل مرغ شکم پر را تهیه کنید برای این کار در یک قابلمه نچسب روی حرارت متوسط، روغن را داغ کرده و پیاز خرد شده را اضافه کنید و اجازه دهید پیاز طلایی شود بعد گردوی آسیاب شده را اضافه کنید و ۲ دقیقه تفت دهید و در این زمان مدام مخلوط را هم بزنید (دقت کنید نسوزد). در نهایت میوه‌های خشک، کشمش، زرشک، چاشنی و آب داغ را اضافه کنید وقتی همه مواد را خوب مخلوط کردید، حرارت را کم کنید، در قابلمه را بگذارید و بگذارید به مدت ۵ دقیقه مواد بپزد در نهایت آن را خاموش کنید و در ظرفی بریزید و کنار بگذارید.

۳. پخت مرغ شکم پر در قابلمه

پخت مرغ شکم پر

آخرین مرحله از طرز تهیه مرغ شکم پر این است که آن را بپزید برای این کار در یک قابلمه با سایز مناسب ابتدا مقداری آب، زعفران، نمک و ادویه مناسب به همراه مقداری رب انار بریزید و اگر دوست دارید مقداری آلو خشک بگذارید و در قابلمه را ببندید و اجازه دهید کمی داغ شود بعد مخلوط آماده شده را بردارید و داخل مرغ بریزید و در نهایت شکم مرغ را بدوزید (البته اگر شکم را پاره کرده‌اید) در غیر این صورت سمت سر مرغ را بدوزید و ران‌ها را با نخ ببندید تا مرغ کامل ثابت شود و سپس اجازه دهید مرغ به مدت یک ساعت و نیم بپزد.

نکته: اگر متوجه شدید ممکن است آب برای پخت مرغ کم است می‌توانید مقداری آب جوشیده اضافه کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه مرغ شکم پر

طرز تهیه مرغ شکم پر بدون فر

تهیه مرغ شکم پر همان‌طور که دیدید کار سختی نیست اما خوب در آوردن این غذا هنری است که با رعایت نکات و فوت‌وفن‌های لازم می‌توانید آن را کسب کنید.

تنوع در مواد مرغ شکم پر

موادی که برای داخل مرغ شکم پر استفاده می‌‎شود کاملا به ذائقه شما بستگی دارد. اگر چیزهای شیرین را ترجیح می‌دهید، می‌توانید از مواد شیرین بیشتری استفاده کنید و اگر ترش را ترجیح می‌دهید، به سادگی از مواد ترش بیشتر مانند آلو استفاده کنید. برای طعم شیرین‌تر حتی می‌توانید مقداری شکر را در یک لیوان آب حل کرده و به مواد اضافه کنید.

حتی می‌توانید برای این‌که مرغ به ظرف نچسبد از سیب زمینی، فلفل دلمه‌ای و هویج ته ظرف استفاده کنید یا حتی سبزیجاتی مثل جعفری یا سبزیجات شمالی استفاده کنید. روش تهیه مرغ شکم پر شمالی را می‌توانید در کتاب کاله بخوانید.

پوست مرغ، آری یا خیر

یک نکته مهم که معمولا در طرز تهیه مرغ شکم پر بدون فر مطرح می‌شود این است که آیا مرغ باید پوست داشته باشد یا خیر. دقت کنید که هنگام پختن مرغ مقداری روغن از پوستش خارج می‌شود که اجازه نمی‌دهد مرغ آنقدر خشک نشود ضمنا پوست مرغ حکم نگهدارنده مواد را دارد پس حتما پوست مرغ را نگه دارید.

نحوه سرو مرغ شکم پر

پس از پخته شدن مرغ شکم پر، آن را در سینی بریزید و روی آن را با مقداری سبزی و حتی سیب زمینی سرخ کرده و فلفل تزیین کنید. این غذا را می‌توانید به دلخواه هم با برنج و هم بدون برنج سرو کنید. ممکن است برخی افراد لایه بیرونی مرغ را بی‌مزه بدانند، در این صورت می‌توانید از انواع سس خانگی برای رویه مرغ استفاده کنید. هنگام سرو این غذا سبزی خوردن را فراموش نکنید.

دیدگاه ها