طرز تهیه کیک ساده بدون فر و همزن برقی

طرز تهیه کیک ساده بدون فر
آسان
۷-۸ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

کیک بهترین گزینه برای پذیرایی در دورهمی‌ها و میهمانی ها است. درست کردن کیک ساده یا اسفنجی برای دورهمی‌ها زیاد مهم نیست، مهم شیرین شدن کام عزیزان‌تان و گذراندن اوقات خوش با آن‌ها است. برای درست کردن کیک نیازی نیست به خود سخت بگیرید چراکه به راحتی می‌توانید آن را بدون فر و همزن برقی درست‌ش کنید. در مطالب قبلی دستور تهیه کیک اسفنجی ساده را در فر گفته‌ایم اما این‌بار برایتان طرز تهیه کیک ساده بدون فر را خواهیم گفت تا مانند یک سرآشپز حرفه‌ای درست کنید.

مواد لازم برای تهیه کیک ساده بدون فر

  • آرد همه‌منظوره ۱۵۰ گرم
  • شیر تغلیظ شده شیرین ۲۰۰ میلی‌لیتر
  • بیکینگ‌پودر یک قاشق چای‌خوری
  • نمک یک‌هشتم قاشق چای‌خوری
  • پودر قند سه تا چهار قاشق غذاخوری
  • آب یک‌چهارم فنجان
  • کره بدون نمک یک‌چهارم فنجان
  • وانیل یک قاشق غذاخوری
  • سرکه سیب یک قاشق غذاخوری

مواد لازم برای تهیه فراستینگ باترکریم

  • کره بدون نمک یک‌دوم فنجان
  • پودر قند الک‌شده یک تا دو فنجان
  • شیر یک تا دو قاشق چای‌خوری
  • وانیل یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه کیک ساده بدون فر

۱. قالب را آماده کنید

آماده کردن قالب در طرز تهیه کیک ساده بدون فر

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک ساده بدون فر نیاز است که همه مواد لازم را از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسد. در ادامه قالب کیک ۲۰ سانتی‌متری خود را با اسپری یا کمی روغن چرب کنید. کاغذ روغنی را اندازه آن بریده و داخلش پهن کنید.

۲. مواد را آماده کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه کیک ساده بدون فر باید یک کاسه مناسب انتخاب کرده تا آرد گفته‌شده را به همراه بیکینگ‌پودر و نمک در آن سه بار الک کنید. این کار منجر به سبکی آرد و کیک خواهد شد. حال شکر را به کاسه اضافه کرده و خوب هم بزنید. با دستان خود یک حفره داخل کاسه ایجاد کنید تا مابقی مواد را داخل آن بریزید. در ادامه شیر تلغیظ‌شده، آب، کره ذوب‌شده و سرکه را هم داخل کاسه بریزید. در این مرحله از طرز تهیه کیک،  آب‌میوه هم می‌توانید جایگزین آب کنید. از سویی دیگر دقت داشته باشید که کره حتما به دمای محیط رسیده باشد. مواد را به آرامی و خوب با یکدیگر مخلوط کنید تا خمیری صاف و بدون توده داشته باشید. پس آن را زیاد مخلوط نکنید. برای هم زدن نیازی به فر برقی نیست و تنها کافی است هم‌زن دستی دم دست‌تان داشته باشید.

۳. مایه کیک را داخل قالب بریزید

در سومین مرحله از طرز تهیه کیک ساده بدون فر ، مایه کیک‌تان را داخل قالب بریزید و آن را چند بار به سطح زمین یا پیشخوان بزنید تا حباب‌های اضافه آن گرفته شود. قابلمه‌‌ای بزرگ‌تر از قالب کیک‌تان انتخاب و آن را به همراه شعله‌پخش‌کن به همراه ۳۰ دقیقه روی حرارت قرار دهید تا گرم شود. در ادامه باید مقداری آب درون آن بریزید. سپس پایه‌ای فلزی درون قابلمه قرار دهید تا قالب کیک را روی آن بگذارید. اجازه دهید کیک در قابلمه به مدت ۴۰ تا ۴۵ دقیقه بپزد. در نهایت کیک را روی توری خنک‌کننده بگذارید تا بعد از خنک شدن کامل آن را فراستینگ کنید.

طرز تهیه فراستینگ باترکریم

۱. کره و پودر قند را بزنید

هم زدن کره و پودر قند برای تهیه فراتینگ برای روی کیک ساده بدون فر

در اولین مرحله از طرز تهیه فراستینگ باترکریم برای کیک ساده باید یک کاسه مناسب انتخاب کنید تا در آن کره را با هم‌زن دستی یا برقی به مدت سه دقیقه بزنید. بعد از آن‌که کره یک‌دست شد، پودر قند را الک کرده و نصف آن را داخل کاسه بریزید. با سرعت کم این دو را هم بزنید تا یک‌دست شود. مابقی شکر را اضافه کرده و به آرامی هم بزنید تا کامل مخلوط شوند.

۲. وانیل و شیر را اضافه کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه فراستینگ باترکریم باید وانیل و شیر را به مخلوط اضافه کرده و هم بزنید. مخلوط فراستینگ‌تان باید نرم و پفکی شود. اگر فراستینگ‌‌تان خیلی غلیظ بود می‌توانید یک قاشق چای‌خوری شیر به آن اضافه کرده و هم بزنید. در صورت شل بودن فراستینگ‌، آن را برای یک ساعت داخل یخچال بگذارید. اگر به فراستینگ باترکریم علاقه ندارید می‌توانید خامه شکلاتی را امتحان کنید.

۳. فراستینگ را روی کیک بمالید

پخش کردن فراستینگ روی کیک ساده بدون فر

در سومین مرحله از طرز تهیه فراستینگ، چند قاشق از آن را وسط کیک با کمک کفگیر پخش کنید. نیمی از فراستینگ را روی کیک ساده اضافه کرده و از مرکز شروع به پخش کردن آن کنید. سپس آن را به کناره‌های کیک بمالید. کیک را برای ۴۵ دقیقه داخل یخچال بگذارید تا استراحت کند. کیک را از یخچال بیرون آورده و مابقی فراستینگ را روی آن پخش کرده و با کمک کاتر روی آن را صاف کنید. حال کیک را با ترافل، سس شکلاتی یا مغزیجات تزئین و سرو کنید. شما در صورت دلخواه می‌توانید کیک را لایه‌لایه کرده سپس به ترتیب آن‌ها را فراستینگ کنید.

دستور تهیه کیک ساده بدون فر

نکات تکمیلی پخت کیک ساده

کیک همیشه بهترین گزینه برای پذیرایی یا حتی سرگرم کردن بچه‌ها بوده است چه خوب که بتوان آن را به ساده‌ترین شکل درست کرد. نکات گفته‌شده در ادامه به شما در پخت بهتر کیک ساده کمک خواهد کرد.

پخت کیک در توستر

پخت کیک ساده بدون فر و همزن

در طرز تهیه کیک ساده بدون فر علاوه بر قابلمه، توستر را هم می‌توانید امتحان کنید. قالب کیک را برای ۲۵ دقیقه و با دمای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد داخل توستر بگذارید تا کامل پخته شود. با یک سیخ چوبی کیک را تست کنید اگر مرطوب بود و مایه کیک به سیخ چوبی چسبید باید آن را برای چند دقیقه دیگر مجدد داخل توستر بگذارید. کیک را روی توری خنک‌کننده بگذارید تا خنک شود. شما در کتاب کاله طرز تهیه کیک اسفنجی در توستر را هم می‌توانید بخوانید.

طرز تهیه فراستینگ شکلاتی

کیک ساده را می‌توان با فراستینگ شکلاتی، سس شکلاتی یا خامه تزئین کرد و به آن جلوه دیگری بخشید برای این کار تنها کافی است نصف فنجان چیپس شکلاتی داخل کاسه بریزید و آن را برای دو دقیقه داخل مایکروویو گذاشته و با دو قاشق خامه مخلوط کنید. فراستینگ شکلاتی‌تان آماده است آن را روی کیک پخش کنید.

دلیل خشکی کیک ساده بدون فر

دلیل خشکی کیک ساده بدون فر

از مهم‌ترین دلایل خشکی کیک ساده، کم یا زیادی مقدار آرد در مایه کیک است پس حتما مقدار گفته‌شده را رعایت کنید. دلیل دیگری که می‌توان برای خشکی کیک اسفنجی آورد، زمان بیش از حد پخت است چون اگر کیک مدت زمان زیادی در کیک بماند، رطوبت آن را از بین رفته و کیک را خشک می‌کند.

دلیل چسبناکی کیک

چسبناکی کیک به دلیل بیش از حد مخلوط کردن خمیر کیک است پس نیاز است مواد خشک و تر را تنها تا زمانی که ترکیب می‌شوند هم بزنید. از درست کردن کیک خیس شکلاتی غافل نشوید.

روش‌های تزیین و سرو کیک اسفنجی

تزئین و سرو کیک ساده بدون فر

از لعاب آب مرکبات و پودر قند هم می‌توانید برای تزیین کیک استفاده کنید. برای این کار تنها کافی است پودر قند را با آب مرکبات خوب مخلوط کنید تا لعابی خوشمزه داشته باشید. این لعاب را می‌توانید بعد از سرد شدن کیک رویش بریزید. از سویی دیگر از برش‌های میوه هم می‌توانید استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما درست کردن کیک هویج بدون فر در روزهای تعطیل‌تان است.

استفاده از گلاب در دستور تهیه کیک ساده

در صورت تمایل به استفاده از گلاب می‌توانید چند قاشق از آب مورد استفاده در تهیه کیک کم کرده و گلاب را جایگزین آن کنید.

فوت و فن‌های آماده کردن قابلمه برای کیک اسفنجی قابلمه‌ای

ترفندهای پخت کیک ساده بدون فر
  • آب درون قابلمه نباید خیلی کم باشد که سریع بخار و تمام شود.
  • به اندازه‌ای درون قابلمه آب بریزید که روی قالب را نگیرد و آب داخل مایه کیک نرود.
  • حرارت را کم کنید و در صورت نیاز از شعله‌پخش‌کن هم می‌توانید استفاده کنید.
  •  پایه فلزی در پخت کیک اسفنجی با قابلمه نقش محافظ را دارد و باعث می‌شود آب درون قالب نفوذ نمی‌کند.
  • در صورت نداشتن پایه فلزی از فنجان یا یک وسیله سوراخ‌دار مانند آبکش یا الک هم می‌توانید استفاده کنید، این به خلاقیت و اندازه قالب شما بستگی دارد.

دیدگاه ها