طرز تهیه بامیه خانگی آسان و ساده با و بدون قیف

طرز تهیه بامیه خانگی آسان
متوسط
۸-۱۰ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

بامیه معمولا یار جدانشدنی زولبیا در شب‌های ماه رمضان است که از هیچ‌کدام از آن‌ها نمی‌توان گذشت. این شیرینی پرشهد و خوش‌عطر را کافی است بدانید چگونه درست کنید تا دیگر در هوس آن باقی نمانید. در شب‌های ماه رمضان برای میهمانی‌هایتان کنار آش‌رشته، شله‌زرد، رنگینک و بامیه سفره افطار خوشمزه‌ای می‌توانید برای عزیزان‌تان پهن کنید. شما در این مطلب طرز تهیه بامیه خانگی آسان را خواهید خواند تا آن را با و بدون قیف درست کنید.

مواد لازم برای تهیه بامیه خانگی بدون قیف

  • آرد سفید یک لیوان
  • شکر دو قاشق غذاخوری
  • تخم‌مرغ دو عدد
  • آب یک لیوان
  • کره ۵۰ گرم

  • شکر دو لیوان
  • آب یک لیوان
  • گلاب دو قاشق غذاخوری
  • زعفران یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • آب‌لیمو یک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه بامیه خانگی بدون قیف

۱. شربت بامیه را آماده کنید

آماده کردن شربت بامیه خانگی

در اولین مرحله از طرز تهیه بامیه خانگی آسان باید شکر و آب را در قابلمه مناسب با یکدیگر مخلوط کنید تا جایی که دانه‌های شکر حل شوند. حال مخلوط را رو حرارت گاز بگذارید تا به جوش آید. گلاب و زعفران دم‌کرده را بعد از جوش آمدن مخلوط به آن اضافه کنید. مخلوط را با لیسک خوب هم بزنید. برای غلیظ شدن شربت باید حرارت آن را بسیار کم کنید. بعد از به قوام رسیدن شربت، حرارت را خاموش و به سراغ بقیه مراحل پخت بروید. کنار پخت بامیه از تهیه زولبیا غافل نشوید.

۲. خمیر را آماده کنید

مراحل آماده کردن خمیر بامیه خانگی

در دومین مرحله از طرز تهیه بامیه خانگی آسان باید کره را به همراه مقدار آب گفته‌شده داخل قابلمه بریزید و رو حرارت بگذارید. اگر با عطر و طعم کره در تهیه شیرینی مشکل دارید روغن را جایگزین آن کنید. با به جوش آمدن مخلوط، آرد و شکر را کم‌کم اضافه و با لیسک خوب هم بزنید. هنگام هم زدن مراقب مخلوط باشید تا آرد ته نگیرد یا نسوزد چراکه بو بدی خواهد گرفت. بعد از پخته شدن خمیر، قابلمه را از رو حرارت بردارید تا کمی خنک شود. با لیسک کمی خمیر را زیر‌و‌رو کنید تا زودتر خنک شود. پیشنهاد ما به شما برای رنگین‌تر کردن سفره افطارتان تهیه کاچی با نبات برای میهمان‌هایتان است.

۳. تخم مرغ ها را اضافه کنید

در سومین مرحله از طرز تهیه بامیه خانگی آسان برای خوش‌رنگ‌تر شدن بامیه‌تان ۲ قاشق از شربت سردشده را به خمیر اضافه کنید. بعد از سرد شدن کامل خمیر، تخم‌مرغ‌ها را جداگانه در ظرفی شکسته و به مخلوط اضافه کنید. مخلوط بامیه خانگی را تا جایی هم بزنید که خمیر یک‌دست و نرمی داشته باشید. در صورت سفت بودن خمیر، یک تخم‌مرغ کوچک دیگر به آن اضافه کنید. در این مرحله دقت داشته باشید که خمیر باید به‌ گونه‌ای سرد باشد که تخم‌مرغ‌ها در آن نپزند.

۴. بامیه‌ها را سرخ کنید

در چهارمین مرحله از طرز تهیه بامیه خانگی آسان باید آن را بدون قیف عمل بیاورید. خمیر سردشده را برای چند دقیقه ورز دهید. اندازه یک گردو از خمیر برداشته و آن را در دستان خود فرم دهید. در نهایت با کمک یک خلال چوبی یا چنگال روی آن شیار ایجاد کنید. در یک تابه گود مقداری روغن بریزید. با داغ شدن روغن، بامیه‌ها را داخل تابه شکوفه بزنید. حرارت را کم کنید تا بامیه‌ها «وا» نروند. بامیه‌های سرخ‌شده را برای ۲ دقیقه داخل شربت بیاندازید. آن‌ها را داخل یک توری بریزید تا شربت اضافه‌شان گرفته شود. بامیه‌های خانگی‌تان را برای سرو داخل ظرف موردنظر چیده و با پودر پسته تزئین‌شان کنید. از درست کردن فرنی غافل نشوید.

دستور تهیه بامیه خانگی آسان

نکات تکمیلی پخت بامیه خانگی آسان

بامیه خانگی و گوش فیل از شیرینی‌های مخصوص سفره افطار هستند که می‌توانید در منزل درست کنید. مراحل تهیه بامیه در بالا با جزئیات گفته شده است با این‌حال خواندن نکات زیر به شما در پخت بهتر این شیرینی کمک خواهد کرد.

طرز تهیه بامیه با قیف

دستور تهیه بامیه خانگی آسان با قیف

بامیه از آن دسته شیرینی‌هایی است که به روش‌های مختلف تهیه می‌شود. طرز تهیه این شیرینی خانگی را بدون قیف برایتان توضیح در پاراگراف‌های بالاتر توضیح دادیم اما اگر این روش برایتان سخت و دشوار است از قیف استفاده کنید. برای این کار تمامی مراحل بالا را دقیق پیش بروید. سپس ماسوره مخصوص بامیه یا ماسوره آچاری را داخل قیف شیرینی‌پزی بگذارید و خمیر را داخل آن بریزید. در نهایت بامیه‌ها را داخل روغن بریزید و آن‌ها را سرخ کنید. بعد از سرخ کردن داخل شربت خنک‌شده بریزید تا عطر و طعم به خود بگیرند. رنگینک با خرمای له شده بهترین گزینه برای افطاری می‌تواند باشد.

خمیر بامیه خانگی

خمیر بامیه باید نه خیلی شل و نه خیلی سفت باشد. در صورت سفت بودن و نداشتن قابلیت ماسوره زدن باید تخم‌مرغ دیگری را به آن اضافه کنید. نیمی از تخم‌مرغ را به مخلوط اضافه و کمی با دست هم بزنید تا خمیر بین دو انگشتتان حالت چسبندگی پیدا کند. با توجه به سفتی خمیر بامیه باید از یک قیف شیرینی‌پزی محکم استفاده کنید تا در حین کار پاره نشود. برای نچسبیدن خمیر حتما آن را در ظروف نچسب درست کنید. در آخر برای قوام و پفک کردن بهتر بامیه‌های خانگی‌تان می‌توانید چند نشاسته ذرت به مخلوط اضافه کنید.

شربت بامیه خانگی

شربت بامیه خانگی آسان

یکی از اصلی‌ترین فاکتورها در تهیه بامیه، شربت بار است که باید برای درست کردن آن نهایت دقت را به کار برد. برای تهیه شربت بار علاوه بر دستور گفته شده در بالا از جوهر لیمو، گلاب و گلوکز هم می‌توانید استفاده کنید. تمامی مواد باید در یک قابلمه با حرارت متوسط برای ۱۰ دقیقه بجوشند تا به غلظت کافی برسند. با استفاده از یک لیسک آغشته به آب‌لیمو و تمیز کردن اطراف قابلمه، از شکرک زدن شربت‌تان جلوگیری کنید. استفاده از گلوکز در شربت به براق شدن بامیه‌تان کمک می‌کند. نکته آخر آن‌که شربت بامیه نباید خیلی رقیق یا خیلی غلیظ باشد. از این شربت بار در تهیه زولبیا هم می‌توانید استفاده کنید.

نرم شدن بامیه خانگی

بامیه نباید زیاد نرم یا خشک باشد پس در صورت نرم شدن بامیه‌هایتان باید دلیل را در داغ بودن شربت، رقیق بودن شربت بار، زیاد بودن حجم تخم‌مرغ خمیر، زیاد بودن حرارت گاز و زیادی غوطه‌ور بودن بامیه‌ها در شربت جست‌و‌جو کرد. برای وعده‌های افطاری‌تان کنار آش از سوپ بلغورگندم هم غافل نشوید که برای تقویت معده بسیار مفید است.

سرخ کردن بامیه خانگی

در طرز تهیه بامیه خانگی آسان می‌توانید روغن جامد را جایگزین روغن مایع کنید تا بامیه‌های سفت‌تری داشته باشید. با داغ شدن روغن باید یک قیچی تمیز را خوب چرب کنید تا برای برش بامیه‌ها بتوانید از آن استفاده کنید. برای داشتن بامیه‌های مغزپخت باید آن‌ها را با حرارت بسیار کم سرخ کنید. نکته آخر آن‌که بامیه‌ها هنگام سرخ شدن باید در روغن شناور باشند.

بامیه رژیمی خانگی

بامیه خانگی رژیمی

بامیه به دلیل سرخ شدن در روغن فراوان و غوطه‌ور شدن در شربت برای بسیاری از افراد مضر است پس برای درست کردن بامیه رژیمی می‌توانید از شکر کمتری استفاده یا گلوکز را جایگزین آن کنید. در آخر آن‌ها را می‌توانید در روغن‌ گیاهی سرخ کنید. اگر برای پذیرایی‌ از میهمان‌ها وقت کافی ندارید می‌توانید شله زرد با آرد برنج را درست کنید.

دیدگاه ها