طرز تهیه زولبیا با نشاسته و ماست به روش بازاری

طرز تهیه زولبیا با ماست و نشاسته
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

زولبیا با شهد فراوان و آن حلقه‌های هندسی نامنظم در ویترین شیرینی‌‌فروشی‌ها دل از همگان می‌برد. این شیرینی خوشمزه معمولا برای پذیرایی از روزه‌داران به همراه گوش فیل، آش رشته و شله زرد در سفره‌های افطار سرو می‌شود و رنگ‌و‌لعاب خاصی به سفره‌تان می‌بخشد. اگر شما از طرفداران این شیرینی خوشمزه هستید با دانستن طرز تهیه زولبیا با نشاسته و ماست، دیگر منتظر ماه رمضان نمی‌مانید و زولبیا را به روش بازاری در منزل برای خود و عزیزان‌‌تان درست می‌کنید.

مواد لازم برای تهیه زولبیا بازاری

  • آرد سفید یک قاشق غذاخوری
  • نشاسته ۵۰ گرم
  • ماست یک‌چهارم فنجان
  • گلاب یک قاشق غذاخوری
  • جوش‌شیرین یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • کره یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • اسانس هل دو قطره
  • روغ‌مایع به مقدار لازم

مواد لازم برای تهیه شربت زولبیا

  • شکر دو لیوان
  • زعفران دم‌کرده یک قاشق غذاخوری
  • گلاب یک‌چهارم لیوان
  • آب یک و نیم لیوان
  • آب‌لیمو یک‌دوم قاشق چای‌خوری

طرز تهیه شربت زولبیا

۱. آب و شکر را اضافه کنید

حل شدن شکر در آب برای درست کردن شربت بار

در اولین مرحله از طرز تهیه زولبیا با نشاسته و ماست به روش بازاری باید شربت آن را درست کنید پس یک قابلمه مناسب انتخاب و روی حرارت گاز بگذارید. مقدار آب و شکر گفته‌شده را داخل آن ریخته و هم بزنید. با قاشق چوبی شکر را هم بزنید تا کامل در آب حل شود. در نظر داشته باشید که شربت را آرام‌آرام هم بزنید تا به دیواره‌های قابلمه برخورد نکند چراکه شربت‌تان شکرک می‌زند. پیشنهاد ما برای سفره های افطارتان تهیه کاچی تبریزی است که به تقویت بدن روزه‌داران کمک می‌کند.

۲. زعفران و گلاب را اضافه کنید

اضافه کردن زعفران و گلاب در شربت بار زولبیا

در دومین مرحله از طرز تهیه شربت زولبیا با نشاسته و ماست، تا حل شدن شکر، چند پرک زعفران را در یک کاسه خیس کنید. بعد از حل شدن شکر بلافاصله زعفران، گلاب و آب‌لیمو را اضافه کرده و هم بزنید. به قوام رسیدن شربت زولبیا تنها چند دقیقه زمان می‌برد تا آن‌زمان صبور باشید. بعد از به قوام رسیدن، قابلمه را کنار بگذارید تا از حرارت بیفتد. این نکته را به خاطر داشته باشید که بعد از سرد شدن خود‌به‌خود کمی غلیظ می‌شود.

طرز تهیه زولبیا بازاری

۱. ماست و نشاسته را مخلوط کنید

مخلوط کردن نشاسته و ماست در طرز تهیه زولبیا با نشاسته و ماست

در اولین مرحله از طرز تهیه بامیه با نشاسته و ماست به روش بازاری باید کره و ماست را ۳۰ دقیقه قبل از تهیه شیرینی از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسند. در اقدام بعدی یک کاسه مناسب انتخاب کنید تا در آن ماست و نشاسته را با هم‌زن دستی خوب مخلوط کنید. این مخلوط را برای پنج دقیقه کنار بگذارید. برای عزیزان‌تان حتما شربت زنجبیل انرژی‌بخش را برای وعده‌های سحری و افطاری‌شان درست کنید.

۲. آرد و دیگر مواد را اضافه کنید

اضافه کردن آرد به مواد زولبیا با نشاسته و ماست

در دومین مرحله از طرز تهیه زولبیا با نشاسته و ماست باید در ظرفی جداگانه آرد را سه بار الک و به مخلوط ماست و نشاسته اضافه کنید. بعد از گذشت پنج دقیقه مواد را به آرامی با قاشق مخلوط کنید. در ادامه پیش بردن این مرحله به ترتیب کره نرم‌شده، جوش‌شیرین، گلاب و هل را اضافه کنید. مواد را با هم‌زن دستی خوب هم بزنید تا قوامی شبیه ماست پیدا کند. در صورت سفت بودن مخلوط کمی گلاب اضافه کرده و مجدد هم بزنید. پیشنهاد ما به شما تهیه کاچی، این دسر قدیمی، برای وعده‌های افطاری‌تان است که با خوردن آن احساس سیری مضاعفی می‌کنید.

۳. زولبیا را سرخ کنید

برای سرخ کردن زولبیاها در سومین مرحله از طرز تهیه زولبیا با نشاسته و ماست ، یک تابه مناسب انتخاب کرده و تا نیمه در آن روغن بریزید. تا داغ شدن روغن، یک لیوان انتخاب کنید تا قیف شیرینی‌پزی را داخل آن قرار دهید. حال مخلوط زولبیا را درون قیف بریزید. بعد از داغ شدن روغن، قیف را در دستان خود بگیرید. قیف را خیلی سریع به صورت دایره‌ای حرکت داده و آن را فشار دهید تا مایه به صورت مداوم بیرون بریزید. با این حرکت دایره‌ای داخل روغن شکل می‌گیرد. این کار را برای دسته‌های دیگر هم تکرار و با یک کفگیر سوراخ‌دار سرخ‌شان کنید. رنگ هر دو طرف زولبیاها باید طلایی شده باشد. اگر کار با قیف برایتان سخت است از ظرف سس خالی هم می‌توانید استفاده کنید. از درست کردن سوپ بلغور گندم برای پذیرایی از میهمان هایتان در وعده افطاری غافل نشوید.

۴. زولبیا را در شربت فرو کنید

فرو بردن زولبیا در شربت

در آخرین مرحله از طرز تهیه زولبیا با نشاسته و ماست ، بامیه‌های سرخ‌شده را داخل یک توری یا آبکش بگذارید تا روغن اضافه‌شان گرفته شود. حال آن‌ها را برای دو تا سه دقیقه در شربت سرد قرار دهید تا کامل به شربت آغشته شوند. سپس زولبیاها را داخل توری بگذارید تا شربت اضافه‌شان هم ریخته شود. در نهایت آن‌ها را در ظرف مورد نظر بچینید و با خلال پسته و بادام تزین کنید. کنار زولبیا می‌توانید ترحلوا شیرازی هم درست کنید.

دستور تهیه زولبیا با نشاسته و ماست

نکات تکمیلی پخت زولبیا بازاری

زولبیا معمولا به همراه گوش فیل در ماه رمضان سر سفره‌های افطار سرو می‌شود که آن را به آسانی برای میهمان‌های سرزده‌تان در منزل می‌توانید درست کنید. نکات زیر را بخوانید و در طرز تهیه زولبیا با نشاسته و ماست استفاده کنید تا شیرینی‌های خوشمزه‌ای داشته باشید.

شربت زولبیا

شربت زولبیا نشاسته با ماست

شربت زولبیا را حتما با آب‌لیمو درست کنید تا شکرک نزد. در تهیه شربت، این نکته را فراموش نکنید که با زیاد کردن حرارت، شربت زود غلیظ می‌شود اما بعد از سرد شدن، شیرینی آن دو برابر خواهد شد. نکته دیگر که باید به آن توجه داشته باشید در صورت نداشتن غلظت، شکنندگی زولبیاها از بین خواهد رفت.

نکات شیرینی زولبیا

زولبیا در ماه رمضان معمولا کنار آش رشته، شیر‌ برنج و دیگر غذاها می‌توان در سفره افطار سرو کرد اما قبل از خوردن آن، نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  • از مصرف بیش از حد زولبیا در ماه رمضان خودداری کنید چراکه باعث تشنگی می‌شود و نیاز بدن به آب را به صورت غیرطبیعی افزایش می‌دهد.
  • از مصرف زولبیا به هنگام سحری خودداری کنید چراکه شیرینی آن قند‌ خون را سریع افزایش می‌دهد و منجر به گرسنگی زودرس در ساعات اولیه روز می‌شود.
  • افراد متلا به دیابت، چاقی و فشار خون از مصرف آن خودداری کنند. آن‌ها می‌توانند خرما و کشمش را جایگزین این شیرینی کنند.
  • اگر نمی‌دانید در ماه‌رمضان برای سحری چه چیزهایی بخورید که موقوی‌تر باشد می‌توانید مطلب سحری چی بخوریم را بخوانید.

استفاده از ماست و نشاسته در تهیه زولبیا

استفاده از ماست و نشاسته در طرز تهیه زولبیا

در طرز تهیه زولبیا، ماستی که به کار می‌برید نباید خیلی غلیظ یا آبکی باشد پس ماست ترش خانگی بهترین گزینه می‌تواند باشد. ماست‌ نباید تازه باشد. درست کردن آش ماست را در ماه رمضان برای عزیزان‌تان فراموش نکنید. از سویی دیگر در تهیه زولبیا با نشاسته ذرت بهتر است از دانه‌های درشت نشاسته به جای پودر نشاسته استفاده کنید. از سویی دیگر نشاسته‌تان باید تازه باشد تا زولبیاها به خوبی در روغن پف کنند. پیشنهاد ما به شما برای ماه رمضان خواندن طرز تهیه حلوای هویج با شیر و درست کردن آن است.

خمیر زولبیا

خمیر زولبیا با نشاسته و ماست

غلظت خمیر زولبیا باید شبیه غلظت ماست هنگام کش آمدنش باشد. برای خوش‌رنگ‌تر شدن خمیرتان می‌توانید چند قطره ژل خوراکی نارنجی به همراه زعفران به آن اضافه کنید. اگر می‌خواهید خمیری سبک‌تر و پف‌دارتر داشته باشید باید روی ظرف را با پلاستیک بپوشانید و حدود ۳۰ دقیقه تا هشت ساعت در دمای محیط به آن استراحت دهید. اگر خمیر زولبیا سفت بود و از قیف بیرون نمی‌آمد باید کمی آب به آن اضافه کنید.

دیدگاه ها