طرز تهیه زولبیا با آرد گندم و بدون نشاسته بهتر از قنادی

طرز تهیه زولبیا با آرد گندم
متوسط
6 نفر
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

زولبیا، شیرینی شهد‌دار زعفرانی، معمولا با یار همیشگی خود بامیه در ماه رمضان سرو‌کله‌شان پیدا می‌شود. این شیرینی خوشمزه همیشه در کنار آش‌رشته، شله‌زرد، نان و پنیر و سبزی زینت‌بخش سفره‌‌های افطار مسلمان‌ها هستند. شنیده‌ها حاکی از آن است که ریشه زولبیا به کشور هند برمی‌گردد و آن‌جا آن را با نام «جلبی» می‌شناسند. ناگفته نماند شما هر موقع هوس زولبیا کردید می‌توانید آن را بهتر از قنادی با آرد گندم در منزل تهیه کنید و کنار یک فنجان چای زعفران یا قهوه نوش‌جان کنید. در این مطلب ما به شما طرز تهیه زولبیا با آرد گندم را خواهیم گفت تا برای شب‌های افطار خود درست کنید.

مواد لازم برای تهیه زولبیا با آرد گندم

  • آرد گندم یک‌دوم فنجان
  • ماست ساده سه‌چهارم فنجان
  • روغن بدون طعم یک قاشق چای‌خوری
  • بیکینگ‌پودر یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • آب به مقدار لازم
  • روغن سرخ‌کردنی به مقدار لازم

مواد لازم برای تهیه شربت زولبیا

  • شکر یک فنجان
  • آب یک‌دوم فنجان
  • زعفران دو پیمانه

طرز تهیه زولبیا با آرد گندم

۱. خمیر زولبیا را آماده کنید

مخلوط کردن روغن، ماست و آرد گندم برای تهیه زولبیا

در اولین مرحله از طرز تهیه زولبیا با آرد گندم باید در یک کاسه مناسب آرد‌ گندم، ماست و روغن بریزید سپس خوب با یکدیگر مخلوط‌شان کنید. از آن‌جا که خمیر شیرینی‌تان باید غلیظ باشد هر بار دو قاشق چای‌خوری آب به آن اضافه کرده و هم بزنید. این کار را تا جایی تکرار کنید که به غلظت مناسب برسد. ناگفته نماند که میزان استفاده از آب و رسیدن به غلظت دلخواه بستگی به میزان ماست مصرفی‌تان دارد. حال که سفره افطاری‌تان را آماده می‌کنید حتما شربت سیب را هم برای خود و عزیزان‌تان درست کنید.

۲. شربت زولبیا را آماده کنید

آماده کردن شربت زولبیا

در دومین مرحله از طرز تهیه زولبیا با آرد گندم برای تهیه شربت باید زعفران و آب را داخل قابلمه بریزید، آن را روی حرات متوسط بگذارید تا بجوشد. در ادامه شکر را هم اضافه کنید و مدام هم بزنید تا شکر کامل حل شود. حرارت را کمی زیاد کنید تا با یکدیگر بجوشند. در نهایت قابلمه را از روی حرارت بردارید تا خنک شود. شربت را در یک ظرف دربسته بریزید و برای یک‌ شبانه‌روز در دمای محیط قرار دهید. پیشنهاد ما به شما درست کردن شیر خرما داغ مخصوص برای میهمانان افطارتان است، از آن غافل نشوید.

۳. بیکینگ‌پودر را اضافه کنید

ریختن مایه زولبیا با آرد گندم در قیف شیرینی پزی

در سومین مرحله از طرز تهیه زولبیا با آرد گندم باید بیکینگ‌پودر را به خمیر اضافه کنید و کامل با یکدیگر هم بزنید. پنج دقیقه زمان دهید تا خمیر شیرینی‌تان استراحت کند. بعد از پنج دقیقه خمیر را داخل بطری سس یا قیف شیرینی‌پزی بریزید. شربت را هم در یک ظرف کم‌عمق بریزید. حال به سراغ ادامه مراحل تهیه زولبیا بروید. در کنار تهیه زولبیا برای شب‌های ماه رمضان می‌توانید شیربرنج ساده هم درست کنید.

۴. زولبیا را سرخ کنید

سرخ کردن زولبیا آرد گندم در روغن

در چهارمین مرحله از طرز تهیه زولبیا با آردگندم در تابه‌ای عمیق به اندازه کافی روغن بریزید. تابه را روی حرارت متوسط بگذارید تا کامل داغ شود. بعد از داغ شدن روغن خمیر را به صورت دورانی و دایره‌شکل در تابه بریزید. کوچکی و بزرگی زولبیاها به سلیقه خودتان بستگی دارد تنها این نکته را در نظر داشته باشید که باید برای داشتن زولبیاهای منظم و زیبا صبور باشید. هر طرف را نزدیک به یک دقیقه سرخ کنید تا طلایی شوند. بعد از سرخ کردن زولبیاها می‌توانید رنگینک هم برای عزیزان‌تان آماده کنید.

۵. زولبیا را در شربت فرو کنید

فرو کردن زولبیا داخل شربت

در آخرین مرحله از طرز تهیه زولبیا باید زولبیاهای طلایی را داخل شربت فرو کنید. یک دقیقه بگذارید داخل آن بماند تا خیس بخورد سپس آن را بیرون بیاورید و روی یک توری یا آبکش بگذارید تا شربت اضافه‌اش ریخته شود. بهتر است شربت را کمی گرم کنید. در نهایت زولبیاهای آماده شده را داخل ظرف مورد‌نظر چیده و با خلال پسته، بادام و گل محمدی تزئین‌شان کنید.بعد از اتمام پخت زولبیا با توجه به زمان‌تان می‌توانید حلوای گردویی هم برای خود درست کنید.

دستور تهیه زولبیا آرد گندم

نکات تکمیلی پخت زولبیا

زولبیا این شیرینی خوشمزه که به آسانی می‌توان در منزل درست کرد نکات بسیاری در دل خود جای داده است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

آرد شیرینی زولبیا

استفاده از آرد گندم در طرز تهیه زولبیا

بهترین آردی که می‌توان در طرز تهیه زولبیا به کار برد آرد گندم یا همان آرد همه‌منظوره است. قبل از مخلوط کردن آرد با دیگر مواد، بهتر است آن را به همراه بیکینگ‌پودر الک کنید تا حباب‌های اضافه آن گرفته شود. اگر به آرد گندم دسترسی نداشتید می‌توانید طرز تهیه زولبیا با نشاسته ذرت را در کتاب کاله بخوانید تا با تمام نکات پخت زولبیا آشنا شوید.

خمیر زولبیا

غلظت خمیر زولبیا باید شبیه غلظت ماست هنگام کش آمدنش باشد. برای خوش‌رنگ‌تر شدن خمیرتان می‌توانید چند قطره ژل خوراکی نارنجی به همراه زعفران به آن اضافه کنید. اگر می‌خواهید خمیری سبک‌تر و پف‌دارتر داشته باشید باید روی ظرف را با پلاستیک بپوشانید و حدود ۳۰ دقیقه تا هشت ساعت در دمای محیط به آن استراحت دهید. اگر خمیر زولبیا سفت بود و از قیف بیرون نمی‌آمد باید کمی آب به آن اضافه کنید.

سرخ کردن زولبیا

در طرز تهیه زولبیا با آرد گندم باید از روغ سرخ‌کردنی استفاده کنید تا به اندازه کافی پوک و پفکی شود. مطلب دیگری که باید مدنظر قرار دهید استفاده از تابه گود و داغ شدن کامل روغن است چرا که به شکل گرفتن و پف کردن سریع زولبیاها کمک می‌کند. حرارت گاز باید کم باشد تا زولبیاهای خوشمزه‌تان کامل مغزپخت و طلایی شوند. در شب‌های ماه رمضان بهترین دسر فرنی است که نباید از آن غافل شد.

نحوه سرخ کردن زولبیا

شما خمیر را به صورت دایره‌ای و با فشار از بطری خارج کنید سپس سه تا چهار دایره متحدالمرکز در روغن ایجاد و وسط آن‌ها را ببندید. توجه داشته باشید که از داخل به بیرون این کار رو انجام دهید. برای داشتن زولبیاهای زیبا با اشکالی منظم به زمان و کمی تجربه نیاز دارید قطعا دسته‌های بعدی بهتر خواهند بود. اگر هوس یک دسر برای افطار کردید حتما پودینگ شکلاتی را امتحان کنید.

استفاده از قیف شیرینی پزی

برای ریختن مواد زولبیا داخل تابه، نوک قیف‌تان نباید باریک باشد به این‌خاطر که زولبیاها نازک می‌شوند و پف لازم را نخواهند داشت.

دلیل نرمی شیرینی زولبیا

دلیل نرمی زولبیا با آرد گندم

در طرز تهیه زولبیا با نشاسته ذرت نرمی زولبیا دلایل متفاوتی می‌تواند داشته باشد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

۱. غلیظ نبودن شربت زولبیا
۲. گذاشتن زولبیاها روی هم
۳. داغ بودن شربت هنگام اضافه زولبیا به آن
۴. بستن در ظرف زولبیا برای مدت طولانی

شربت زولبیا

شما برای جلوگیری از قندک زدن و شکرک نزدن شربت زولبیا می‌توانید چند قطره آب‌لیمو به آن اضافه کنید. اضافه کردن آب‌لیمو به مایه شربت، طعم شیرینی‌تان را ترش‌مزه خواهد کرد که بسیار فوق‌العاده خواهد بود. در تهیه شربت این نکته را فراموش نکنید که با زیاد کردن حرارت، شربت زود غلیظ می‌شود اما بعد از سرد شدن، شیرینی آن دوبرابر خواهد شد. برای آن‌که از قوام شربت زولبیا مطمئن شوید تنها باید چند قطره از آن را بین دو انگشتان خود بریزید، در صورت غلیظ و چسبناک بودن، یعنی به قوام رسیده است. در آخر برای عطر شربت زولبیا می‌توانید کمی گلاب یا کمی پودرهل داخل آن بریزید. از حلوای شیر در ماه رمضان برای پذیرایی از میهمان‌هایتان غافل نشوید.

تاریخچه زولبیا

تاریخچه زولبیا

تاریخچه زولبیا به کشور هند و سال ۱۴۵۰ میلادی برمی‌گردد البته که مدرک معتبری در دست نیست و تنها می‌توان به نقل‌قول‌های اساتید و آشپزهای آن دوران اشاره کرد. شیرینی زولبیا در کشورهای هند، اتیوپی و ترکیه با نام جلیبی هم شناخته می‌شود. با توجه به تاریخ ناصری، زولبیا در زمان ناصرالدین شاه برای ایشان به عنوان پیشکش آورده‌اند در نتیجه پیدایش آن را در ایران منصوب به زمان شاه‌عباس می‌دانند. زولبیا را معمولا می‌توان کنار بامیه و گوش‌فیل دید که مواد اصلی آن‌ها آرد گندم، ماست و نشاسته است.

دیدگاه ها

  1. با توجه به تاریخ ناصری، زولبیا در زمان ناصرالدین شاه برای ایشان به عنوان پیشکش آورده‌اند در نتیجه پیدایش آن را در ایران منصوب به زمان شاه‌عباس می‌دانند.