طرز تهیه شیر خرما داغ مخصوص برای مهمانی افطار

آسان
3 نفر
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

هندی‌ها بودند که برای اولین بار، از ترکیب شیر و خرما معجونی ساختند که انرژی را به بدن خسته‌شان برمی‌گرداند؛ پس شاید بتوانیم آنها را خالقان طرز تهیه شیر خرما بدانیم. هفت هزار سال از زمانی که در شرق آسیا، شیر و خرما به عنوان یک نوشیدنی انرژی‌بخش معرفی شد گذشته و امروز متخصصان تردیدی ندارند که ترکیب این دو ماده، می‌تواند بخش زیادی از نیاز روزانه آدم‌ها به مواد غذایی را برطرف کند و بعد از ساعت‌ها کار سخت، به عضلات و استخوان‌هایشان نیرو دهد.

اگر هنوز هم در مورد جایگزین کردن این معجون با نوشیدنی‌های انرژی‌زا تردید دارید، ادامه این مطلب را بخوانید. ما همه دلایل مصرف و طرز تهیه شیر خرما را با شما درمیان می‌گذاریم.

مواد لازم برای تهیه شیر خرما

  • روغن جامد2 قاشق غذاخوری
  • هل سبز4 عدد
  • رشته پلویی خرد شده3 قاشق غذاخوری
  • پسته ریز خرد شده2 قاشق غذاخوری
  • بادام2 قاشق غذاخوری
  • کشمش1 قاشق غذاخوری
  • شیر پرچرب کالهدو و نیم فنجان
  • شکر قهوه‌اییک‌چهارم فنجان
  • خرمای خشک5 عدد
  • زعفران دم کردهنصف قاشق چای‌خوری

طرز تهیه شیر خرما

مرحله اول

برای تهیه این نوشیدنی باید خرما را از شب قبل خیس کنید. بنابراین یک شب زودتر داخل یک کاسه مقداری آب بریزید و خرماها را داخل آن خیس کنید.

مرحله دوم

روغن جامد را داخل یک تابه گود بریزید و با حرارت متوسط ذوب کنید. هل‌ها را کمی فشار دهید تا داخل آن باز شود. تخم آن را جدا کرده و داخل روغن بریزید. حدود 10 تا 15 ثانیه صبر کنید تا عطر ان فضا را بگیرد. رشته پلویی را خرد کنید و به مواد اضافه کنید. حدود 5 تا 7 دقیقه رشته‌ها را تفت دهید. مواظب باشید حرارت باید به اندازه‌ای باشد که رشته‌ها نسوزند و تیره نشوند.

مرحله سوم

کشمش و مغزها را اضافه کنید و حدود 30 ثانیه تفت دهید. شیر را اضافه کنید و پشت‌بند آن شکر را اضافه کنید. حرارت را کم کنید و تا زمانی که شیر به جوش آید و کمی غلیظ شود و رشته‌ها پخته شوند، مواد را از روی حرارت برندارید.

مرحله چهارم

هر عدد خرما را به 5 قسمت تقسیم کنید و همراه زعفران به شیر اضافه کنید. اجازه دهید تا زعفران به شیر رنگ دهد. سپس نوشیدنی را هم بزنید و داخل فنجان سرو کنید. نوش جان!

چرا باید هر هفته شیر خرما بخوریم؟

استخوان‌هایتان را محکم می‌کند: واضح است که شیر بهترین منبع برای کلسیم است و مصرف آن، بهترین راه برای تامین مقدار زیادی از کلسیم مورد نیاز بدن است. خرما به تنهایی حاوی عناصر کلسیم و منیزیم است که مصرف آن به صورت ترکیب شیر خرما به علت وجود منیزیم، باعث جذب بهتر کلسیم موجود در شیر و خرما می‌شود.

انرژی را به بدنتان برمی‌گرداند: بهترین زمان خوردن این نوشیدنی، موقع صبحانه است. همچنین می‌توانید به‌ عنوان میان‌وعده و جایگزین تنقلات مضر از آن استفاده کنید. کالری موجود در شیر خرما بسیار زیاد است و با خوردن آن، انرژی مورد نیاز فعالیت‌های روزانه‌تان را ‌تا مقدار زیادی به‌دست می‌آورید. همچنین نوشیدن شیرخرما به بالا رفتن بنیه و استقامت بدن‌ ما کمک می‌‌کند.

پوستتان را جوان می‌کند: خرما حاوی مقدار قابل‌ توجهی ویتامین C، فلاونوئید و آنتی‌اکسیدان است. شیر هم مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان دارد. از این‌رو مصرف ترکیب شیر و خرما می‌تواند از ایجاد پیری زودرس و چروک پوست صورت جلوگیری کند. همچنین مصرف مداوم این ترکیب، برای پیش‌گیری و درمان بیماری‌های پوستی مثل جای آکنه و جوش، بسیار مفید است.

اعصابتان را ترمیم می‌کند: شیر خرما حاوی ویتامین‌های گروه B است. ویتامین‌های B باعث فعال شدن سلول‌های عصبی می‌شود و از بروز بیماری‌های عصبی جلوگیری می‌کند.

موهایتان را تقویت می‌کند: خرما سرشار از انواع ویتامین‌ها ازجمله ویتامین B5 است. وجود این ویتامین برای داشتن موی سالم و حفظ آن ضروری است. کمبود این ویتامین باعث ریزش مو و ایجاد موهای خشک و شکننده می‌شود. همچنین از روغن هسته خرما برای افزایش رشد موی سر استفاده می‌شود.

نمی‌گذارد کم‌خونی بگیرید: خرما منبع غنی آهن است، شیر هم حاوی مقداری آهن است. باید دانست که مغز استخوان برای تولید هموگلوبین سالم، نیاز به آهن دارد. هموگلوبین، وظیفه رساندن اکسیژن به تمام بدن را برعهده دارد. اگر تعداد هموگلوبین خون کم باشد، قسمت‌های مختلف بدن شما، به میزان لازم اکسیژن برای عملکرد مناسب خود به‌دست نمی‌آورند، در نتیجه باعث اخلال کارکرد در قسمت‌های مختلف بدن می‌شود. مصرف شیرخرما باعث می‌شود تا حدود زیادی کم‌خونی ناشی از فقر آهن برطرف شود.

به چشم‌هایتان سو می‌دهد: شیر و خرما هر دو دارای مقادیری ویتامین A هستند. ویتامین A برای تقویت بینایی بسیار مفید است و باعث جلوگیری از بیماری‌هایی مثل شب‌کوری، آب‌مروارید و آب‌سیاه می‌شود. بنابراین با مصرف روزانه نوشیدنی شیرخرما می‌توان به مقدار زیادی ویتامین A مورد نیاز بدن را تامین کرد.

دیدگاه ها