طرز تهیه قهوه و چای زعفران به روش سنتی

طرز تهیه چای زعفران
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

وقتی صحبت از قهوه به میان می‌آید، تصویر یک نوشیدنی قهوه‌ای رنگ که طعم نسبتا تلخی هم دارد، در ذهنمان تداعی می‌شود؛ اما اولین نکته‌ای که درباره قهوه زعفران باید بدانید این است که این نوشیدنی چیزی جز زعفران دم‌کرده نیست و بیشتر از آنکه به قهوه شباهت داشته باشد، شبیه چای زعفران است.

این نوشیدنی داغ و شیرین را مردم شوشتر در مراسم خواستگاری درست می‌کنند و از آن به عنوان نمادی برای منتقل کردن پیامشان به خانواده داماد کمک می‌گیرند. هرگاه در خانه عروس قهوه زعفران سرو شود، معنایش این است که جواب خانواده عروس مثبت است و همه باید دهان خود را شیرین کنند.

قهوه زعفران برای برخی از جنوبی‌ها، یک قهوه سنتی است که با آداب خاص سرو می‌شود،اما شما می‌توانید در هر زمان که هوس سرو کردن یک نوشیدنی گرم معطر با طبع گرم به سرتان زد، سراغ آن بروید و از طعم و عطر خاصش لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه قهوه زعفران

  • زعفران ساییدهیک قاشق چای‌خوری
  • هل ساییدهیک قاشق چای‌خوری
  • گلابیک پیمانه
  • شکرشش قاشق چای‌خوری

مواد لازم برای تهیه چای زعفران

  • زعفرانسه یا چهار رشته
  • نعنا تازهدو برگ
  • چوب دارچینیک تکه کوچک
  • لیموی تازهیک حلقه باریک

طرز تهیه قهوه و چای زعفران

قهوه زعفران

برای تهیه این نوشیدنی سنتی، همه مواد را در قوری یا کتری کوچکی بریزید و روی شعله ملایم به جوش بیاورید. وقتی که جوشیدن مواد شروع شد، روی قوری دم‌کنی بگذارید، شعله را خاموش کنید و حدود سه چهار دقیقه قوری را به حال خود رها کنید تا قهوه دم بکشد.

این نوشیدنی گرم را در استکان‌های کمرباریک سرو می‌کنند و تا لب‌سوز است برای خواستگاران سرو می‌کنند. از آنجا که عطر تند زعفران و گلاب ویژگی اصلی این نوشیدنی است، معمولا نوشیدن یک فنجان کوچک (کمرباریک) از آن کافی است.

چای زعفران

قهوه زعفران یک نوشیدنی خاص است اما اگر عطر زعفران را دوست دارید و می‌خواهید یک نوشیدنی با طبع گرم آماده کنید، می‌توانید سراغ چای زعفران هم بروید. برای تهیه چای، کافی است آب جوشیده را روی سه رشته زعفران و یک تکه چوب دارچین و یک حلقه لیموی تازه و دو برگ نعنای تازه برزید و قوری را برای ده دقیقه روی کتری قرار دهید تا چای با حرارت آب جوشیده دم بکشد. چای زعفران هم مثل چای ماسالا نوشیدنی گیاهی معطری است که می‌توانید برای مهمان‌های خاصتان سراغش بروید.

وقتی چای دم کشید، آن را با یک قاشق چای‌خوری عسل شیرین کنید و از عطر خوشایندش لذت ببرید. این چای را هم می‌توانید مثل قهوه زعفران با عطر هل همراه کنید.

دیدگاه ها

    1. با سلام . یاسمن عزیز این نوشیدنی سنتی علیرغم اسمی که داره در اصل نوعی چای زعفرانی هست و قهوه در اون کاربردی نداره. شاید در گذشته که نوشیدن قهوه رواج داشته این نام رو براش انتخاب کرده بودند و همچنان روی اون مونده، ولی در اصل چای هست. مقدار چای رو برحسب تعداد افرادی که می خواهید براشون دم کنید باید چشمی در نظر بگیرید.