طرز تهیه آش رشته با سبزی خشک مجلسی و همه پسند

طرز تهیه آش رشته با سبزی خشک
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
60 تا 90 دقیقه

آش رشته غذایی است که بخش عمده خوشمزگی آن به سبزیجاتش برمی‌گردد. اما گاهی امکان دسترسی به سبزی تازه وجود ندارد و سوال این است که آیا می‌توان آش را با سبزی خشک هم درست کرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بله. آش را هم می‌توانید با سبزی خشک هم سبزی تازه آماده کنید اما یادتان باشد تهیه آش رشته با سبزی تازه عطر و بوی بهتری دارد مگر این‌که نکات و فوت‌وفن‌های ریز طرز تهیه آش رشته با سبزی خشک را بدانید.

مواد لازم برای تهیه آش رشته با سبزی خشک

  • نخود ۱۲۵ گرم
  • لوبیا قرمز ۱۲۵ گرم
  • عدس ۱۲۵ گرم
  • سبزی آش خشک به مقدار لازم
  • پیاز به مقدار لازم
  • سیر به مقدار لازم
  • نعناع خشک به مقدار لازم
  • رشته آش به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم
  • نمک، فلفل و ادویه به مقدار لازم

طرز تهیه آش رشته با سبزی خشک

۱. آماده کردن حبوبات و پخت ‌آن‌ها

خیساندن حبوبات آش رشته

اولین مرحله از طرز تهیه آش رشته با سبزی خشک درست مثل طرز تهیه آش رشته با ماست این است که حبوبات را که از شب قبل در آب خیسانده‌اید، بردارید و آبش را خارج کنید و در قابلمه مناسب بریزید و حدود ۶ تا ۸ لیوان آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا ابتدا با حرارت زیاد به جوش آید و بعد که جوش آمد حرارت را کم کنید و بگذارید خوب بپزند.

نکته مهم: بهتر است عدس را جدا بپزید چون عدس رنگ می‌دهد و باعث می‌شود آش شما رنگ خوبی نداشته باشد. اما اگر عجله دارید می‌توانید همه حبوبات را با هم بپزید.

۲. آماده کردن سبزی

خیساندن سبزی خشک آش رشته

اکنون در این مرحله خوب است سبزی خشک را آماده کنید. برای این کار سبزی خشک را در مقداری آب جوش بریزید و بگذارید یک ساعت بماند تا کاملا تر شود. بعد آن را در یک آبکش مناسب آبکش کنید تا آب آن گرفته شود.

نکته مهم: برای تهیه نعنای داغ، دو قاشق غذاخوری روغن را داغ کرده، نعنای خشک را به آن اضافه کنید و بلافاصله حرارت را خاموش کنید تا نعنا نسوزد. استفاده از زردچوبه رنگ نعناع را زنده‌تر می کند، فقط مراقب باشید چون زردچوبه زود می‌سوزد.

۳. آماده کردن پیاز، سیر و نعناع داغ

تهیه پیاز داغ برای آش

در این مرحله که حبوبات در حال پخت هستند باید پیاز داغ، سیر داغ و نعناع داغ را آماده کنید. برای این کار پیاز را خرد کنید و در روغن سرخ کنید تا طلایی شود. بعد سیر خرد شده را در همان ظرف سرخ کنید و در نهایت نعناع خشک را بریزید و بگذارید با حرارت کم کمی سرخ شود. همه مواد را جدا جدا نگه دارید تا در ادامه پخت و برای تزیین آش از آن‌ها استفاده کنید. طرز تهیه پیاز داغ چیپسی و طرز تهیه پیاز داغ عسلی را در کتاب کاله با جزییات بخوانید.

اضافه کردن سبزی به آش

اضافه کردن سبزی به آش رشته

اکنون که حبوبات پخته زمان آن رسیده که سبزی که آبکش کرده‌اید را به همراه نمک، زردچوبه و ادویه به آش اضافه کنید و هم بزنید. بعد مقداری پیاز داغ، سیر داغ و البته نعناع داغ اضافه کنید و هم بزنید و در نهایت بگذارید آش آرام قل بزند و بپزد.

نکته: از این مرحله به بعد بهتر است در قابلمه را نبندید تا سبزیجات رنگ سبز روشن خود را حفظ کنند.

نکته: نمک آش رشته را بعد از اضافه کردن رشته و کشک می‌توان بررسی کرد تا آش خیلی شور نباشد. پس بهتر است در این مرحله زیاد نمک نریزید.

۴. اضافه کردن رشته و کشک و سرو آش

اضافه کردن رشته آش رشته با سبزی خشک

بعد از این که سبزیجات هم پخت زمان آن است که رشته را به دو یا سه تکه تقسیم کنید و داخل آش بریزید. در ابتدا خوب هم بزنید تا رشته خوب در آش حل شود بعد دیگر هم نزنید و بگذارید رشته‌ها بپزند و آش کاملا جا بیفتد. بعد از یک ربع زمان آن است که مقداری از کشک را اضافه کنید و هم بزنید. بعد از ۱۰ دقیقه آش شما آماده است. زیر گاز را خاموش کنید و آش را در ظرف مد نظرتان برای سرو بریزید و قبل از این که سرد شود آن را با پیاز داغ، سیر داغ، نعناع داغ و البته کشک تزیین کنید.

نکته: اگر دوست دارید می‌توانید مقداری زعفران دم کرده را هم برای تزیین آش استفاده کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه آش رشته

طرز تهیه آش رشته با سبزی خشک

تهیه و پخت انواع آش بخصوص آش رشته از آن کارهایی است که در عین سادگی نیاز به حوصله و البته رعایت نکات و فوت‌وفن‌های مختص به خودش را دارد.

استفاده از سبزی خشک یا فریز شده برای تهیه آش رشته

سبزی خشک آش رشته هم درست مثل سبزی تازه شامل جعفری، اسفناج، تره و گشنیز است. پس می‌توانید اگر دوست دارید این سبزی‌ها را تهیه و در منزل خشک کنید. یا خشک شده آن‌ها را از مغازه بخرید. البته خیلی وقت‌ها هم بهتر است از سبزی فریز شده آش استفاده کنید. پس با توجه به دسترسی‌تان نوع سبزی آش را انتخاب کنید.

نحوه اضافه کردن کشک به آش رشته

کشک پاستوریزه قبل از مصرف نیازی به جوشاندن ندارد. اما برای تزیین چون کشک غلیظ است بهتر است آن را با مقدار کمی آب مخلوط کرده و بجوشانید. اما برای کشک سنتی که پاستوریزه نیست حتما حدود ۲۰ دقیقه کشک را با آب بجوشانید.

تهیه آش رشته سریع

اگر زمان کافی برای تهیه آش رشته ندارید و می‌خواهید آش رشته خود را سریع آماده کنید می‌توانید طرز تهیه آش رشته فوری را در کتاب کاله مطالعه کنید. در این روش به جای حبوبات تازه از حبوبات کنسروی استفاده می‌شود.


دیدگاه ها