طرز تهیه آش رشته با ماست محلی و فوق خوشمزه

طرز تهیه آش رشته با ماست
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

در هوای سرد زمستان، چه چیزی دلچسب‌تر از یک کاسه آش رشته با ماست داغ می‌تواند گرم‌تان کند؟ این آش با ترکیب طعم ترش و شور ماست یک غذای کامل برای فصل سرماست. طرز تهیه این آش بسیار ساده است و به راحتی می‌توانید آن را در منزل تهیه کنید. در ادامه طرز تهیه آش رشته با ماست محلی را بررسی می‌کنیم. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه آش رشته ساده و طرز تهیه آش رشته با برنج را مرور کرده بودیم، توصیه می‌کنیم آن را هم امتحان کنید.

مواد لازم برای تهیه آش رشته با ماست

  • نخود ۱/۲ پیمانه
  • لوبیا سفید ۱/۲ پیمانه
  • عدس ۱/۲ پیمانه
  • سبزی آش (تره، جعفری، اسفناج، گشنیز) ۱ کیلوگرم
  • رشته آش ۱۰۰ گرم
  • پیاز ۱ عدد
  • سیر ۲ حبه
  • زردچوبه ۱ قاشق چای خوری
  • ماست چکیده ۱ لیتر
  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم

طرز تهیه آش رشته با ماست

۱. آماده کردن مواد آش رشته

اولین مرحله از طرز تهیه آش رشته با ماست درست مثل طرز تهیه آش رشته مجلسی است یعنی ابتدا باید مواد را آماده کنید. برای این کار ابتدا حبوبات را به مدت حداقل ۸ ساعت خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود بعد سبزی آش را پاک کنید، بشویید و خرد کنید. هم‌زمان پیاز و سیر را هم خرد کنید و بعد در روغن تفت دهید تا طلایی شوند. طرز تهیه پیاز داغ چیپسی و طرز تهیه پیاز داغ نگینی را می‌توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

۲. پخت حبوبات

پخت حبوبات آش رشته

بعد از این که حبوبات به مقدار کافی خیس خوردند، آب آن‌ها را دور بریزید و در یک قابلمه بزرگ به همراه آب بگذارید تا بپزند. فقط بهتر است عدس را جدا بپزید چون زودتر می‌پزد. حداقل زمان لازم برای نیم پز شدن حبوبات حدود ۲ ساعت است.

۳. اضافه کردن سبزی و رشته

اضافه کردن سبزی و رشته به آش رشته با ماست

وقتی حبوبات تقریبا نیم پز شدند نوبت آن رسیده که سبزی آش را به قابلمه اضافه کنید و شعله را کم کنید و اجازه دهید تا آش جا بیفتد. سپس رشته آش را خرد کنید و به آش اضافه کنید و حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دیگر صبر کنید تا رشته‌ها هم بپزند. در همین زمان نمک و فلفل سیاه را به آش اضافه کنید و مزه آن را بچشید.

۴. اضافه کردن ماست و پخت نهایی

اضافه کردن ماست به آش رشته با ماست

وقتی رشته هم خوب پخت نوبت آن رسیده که ماست چکیده را در ظرفی جداگانه با کمی آب آش مخلوط کنید تا صاف و یکدست شود بعد ماست را به آش اضافه کنید و به آرامی هم بزنید تا مخلوط شود و اجازه دهید آش ۵ تا ۱۰ دقیقه دیگر بجوشد و سپس شعله را خاموش کنید. در نهایت آش را در ظرف مورد نظر بریزید و با نعنا داغ و کشک تزیین کنید و سرو کنید. نوش جان!

نکات تکمیلی برای تهیه آش رشته

طرز تهیه آش رشته با ماست

تهیه و پخت آش رشته با ماست درست مثل طرز تهیه آش رشته‌های دیگر مثلا تهیه آش رشته شمالی است و کافی است برای تهیه دقیق آن نکات و فوت‌وفن‌های زیر را خوب مد نظر داشته باشید.

استفاده از گوشت یا آب قلم برای تهیه آش به جای آب

در تهیه آش رشته می‌توانید به جای آب برای آن‌که هم غلظتش بیشتر شود و هم مزه بهتری داشته باشد از گوشت استفاده کنید. برای تهیه آش رشته حتی می‌توانید آب قلم به کار ببرید.

استفاده از شکر برای کاهش طعم ترشی آش رشته ماست

اگر ماست طعم ترش زیادی داشت، می‌توانید مقداری شکر به آن اضافه کنید تا طعم ترشی ماست در آش رشته کمتر شود.

تهیه آش رشته لعابدار

برای لعاب بیشتر آش می‌توانید از یک قاشق غذاخوری آرد استفاده کنید. آرد را در کمی آب حل کنید و به آش اضافه کنید و ۵ تا ۱۰ دقیقه بجوشانید تا آش شما لعاب بیندازد.

دیدگاه ها