طرز تهیه شله زرد با نشاسته ذرت با رنگ و طعم بی نظیر

طرز تهیه شله زرد با نشاسته ذرت
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
60 تا 90 دقیقه

یکی از دسرهای خوشمزه ایرانی شله زرد است که معمولا در مراسم مذهبی و با عنوان نذری تهیه می‌شود. اما تهیه این دسر خوشمزه آنقدر آسان است که می‌توانید هر زمان هوس کردید آن را به راحتی در منزل تهیه کنید. احتمالا یکی از مشکلاتی که در طرز تهیه شله زرد ساده با آن روبرو خواهید شد این است که آب می‌اندازد. برای حل این مشکل کافی است از نشاسته ذرت استفاده کنید. در ادامه طرز تهیه شله زرد با نشاسته ذرت را مرور می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه شله زرد با نشاسته ذرت

  • برنج ۲ پیمانه
  • زعفران یک‌سوم پیمانه
  • شکر ۳ پیمانه
  • گلاب نصف پیمانه
  • کره ۵۰ گرم
  • عرق هل یک‌چهارم پیمانه
  • نشاسته ذرت یک قاشق غذاخوری
  • خلال بادام و پسته به مقدار لازم

طرز تهیه شله زرد با نشاسته ذرت

۱. پخت برنج و دارچین

پخت برنج و دارچین برای تهیه شله زرد

اولین مرحله از طرز تهیه شله زرد با نشاسته ذرت این است که برنج را که خوب شسته‌اید و البته از قبل خیسانده‌اید. داخل قابلمه بریزید و بگذارید همراه آب و البته چوب دارچین خوب بپزد تا دانه‌های برنج کامل له شوند.

۲. اضافه کردن زعفران

اضافه کردن زعفران به مخلوط برنج شله زرد

اکنون و در زمانی که برنج خوب نرم و له شده است زعفران آب شده، گلاب و عرق هل را به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید در نهایت اجازه دهید مواد به مدت ۱۰ دقیقه با حرارت ملایم بپزد و زعفران کاملا رنگ باز کند.

۳. اضافه کردن شکر، کره و خلال‌ها

اضافه کردن شکر به مخلوط برنج زعفرانی شله زرد

در این مرحله شکر را اضافه کنید و هم بزنید و بگذارید شکر خوب به مدت هشت دقیقه در مخلوط برنج حل شود. بعد کره را اضافه کنید. و در نهایت خلال بادام و پسته را که از قبل در گلاب خیسانده‌اید را اضافه کنید و اجازه دهید بپزد.

۴. اضافه کردن نشاسته ذرت

اضافه کردن نشاسته ذرت به مواد شله زرد

در آخرین مرحله از طرز تهیه شله زرد با نشاسته ذرت زمان آن رسیده است که نشاسته ذرت را با مقداری آب ولرم مخلوط کرده و خوب حل کنید. در نهایت آن را به قابلمه اضافه کنید و بگذارید با حرارت متوسط حدود ۱۰ دقیقه بپزد. در این مرحله در قابلمه را ببندید و اجازه دهید کامل همه مواد مخلوط شوند و بپزند. بعد گاز را خاموش کنید و بگذارید شله زرد خنک شود.

نکات تکمیلی برای تهیه شله زرد

طرز تهیه شله زرد با نشاسته ذرت

تهیه شله زرد کار ساده‌ای است که فقط نیاز به رعایت نکات و فوت‌وفن‌هایی دارد. در ادامه این فوت‌وفن‌ها را مرور می‌کنیم.

دلیل استفاده از نشاسته ذرت در شله زرد

یکی از دلایل اصلی استفاده از نشاسته ذرت در شله زرد این است که شله زرد آب نیاندازد. اما در کل نشاسته ذرت به غلظت بیشتر شله زرد هم کمک می‌کند.

دلایل آب انداختن شله زرد

دلایل مختلفی در شل شدن و آب انداختن شله زرد موثر هستند که از آن جمله می‌توان به خوب نپختن برنج و اضافه کردن شکر بدون پخت برنج اشاره کرد. پس حتما اجازه دهید برنج به خوبی بپزد و غلیظ شود بعد شکر را اضافه کنید. و همچنین از نشاسته ذرت استفاده کنید. حتما در ۱۰ دقیقه آخر پخت شله زرد دم کنی را روی در قابلمه بگذارید تا آب داخل کامل تبخیر شود.

روش‌های تهیه شله زرد

تهیه شله زرد معمولا به یک شکل ثابت انجام می‌شو فقط در تهیه شله زرد بسته به تعداد باید نکاتی را رعایت کنید. اما طرز تهیه شله زرد برای ۶ تا ۱۰ نفر و طرز تهیه شله زرد نذری را هم می‌توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

دیدگاه ها