طرز تهیه شله زرد خوشمزه با تمام نکات و ریزه‌کاری‌ها

طرز تهيه شله زرد ساده به سبک سنتی ایرانی
سخت
6 نفر
آماده سازی
60 تا 90 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

طرز تهیه شله زرد چه برای نذری باشد چه برای مهمانی به نکات ریزی وابسته است که در مراحل پخت رعایت می‌کنید. اگر تا به حال شله زرد درست نکرده‌اید ولی به بهانه‌های مختلف مثل نظری یا حتی هوس خوردن یک دسر شیرین قصد درست کردن شوله زرد را دارید، این دستور تهیه دقیقا مناسب شما است.

این دسر شیرین سنتی ایرانی در واقع ترکیبی از برنج، شکر و زعفران است و بیشتر در مراسم مذهبی مثل محرم، ماه رمضان و به عنوان نظری پخته می‌شود. این دسر خوشمزه در کنار ترحلوا هویج از خوراکی‌های خوشمزه سفره ماه رمضان است.

طرز تهیه شله زرد خوشمزه قلق‌هایی دارد که باید حتما بدانید؛ از زعفران باکیفیت و خوب دم کرده گرفته تا همزدن همگی ریزه‌کاره‌هایی هستند که در این دستور تهیه به آن‌ها خواهیم پرداخت. پس، در ادامه همراه ما باشید تا با روش اصولی درست کردن شله زرد ساده اما خوشمزه به روش کاملا سنتی آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه شله زرد مجلسی

  • برنج دانه‌ریز یک پیمانه
  • آب شش پیمانه
  • شکر دو پیمانه
  • خلال بادام یک چهارم پیمانه
  • کره پاستوریزه ۵۰ گرم
  • زعفران ساییده و دم کشیده نصف استکان
  • گلاب دو قاشق غذاخوری
  • دارچین، خلال بادام و پسته به مقدار لازم

طرز تهیه شله زرد خوشمزه

مرحله اول

برنج را بشویید تا زمانی که رنگ آب شفاف شود. وقتی مطمئن شدید برنج تمیز شده است، اجازه دهید ۳۰ دقیقه در آب خیس بخورد.

مرحله دوم

اسانس گلاب را با کمی آب ترکیب کنید و خلال بادام را در آن بخیسانید. دانه هل را از غلافش خارج کنید و در هاون بکوبید تا خرد و ریز شود. سپس، به گلاب اضافه کنید.

مرحله سوم

زعفران را با مقداری آب تازه جوشیده در یک لیوان کوچک مخلوط کرده و در جای گرم نگه دارید در واقع، باید زعفران دم کرده درست کنید. اگر روش اصولی درست کردن زعفران دم کرده را بلد نیستید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از هرچیزی نگاهی به روش تهیه زعفران دم کرده بیاندازید. طعم خوب زعفران به شدت به روش درست دم کردن آن وابسته است.

مرحله چهارم

بعد از ۳۰ دقیقه زمان خیساندن، بررسی کنید که آیا برنج به اندازه ای نرم شده است که آن را ریز کنید. برای این کار کافیست مقداری از برنج را به آرامی بین انگشتان خود فشار دهید. اگر به سختی برنج له شد، بگذارید کمی بیشتر خیس بخورد. این یکی از فوت‌های کوزه‌گری طرز تهیه شله زرد مجلسی است.

مرحله پنجم

برنج را آبکش کرده و داخل تابه بریزید. هشت فنجان آب سرد به آن اضافه کنید و روی حرارت متوسط رو به بالا قرار دهید تا آب به جوش بیاید.

مرحله ششم

پس از جوش آمدن آب، شعله را کم کرده و کف را از سطح برنج جدا کنید. اجازه دهید برنج به آرامی بپزد تا بیشتر آب آن جذب و تبخیر شود. پختن برنج چیزی در حدود ۳۰ دقیقه زمان خواهد برد. حالا می توانید زعفران دم کشیده را اضافه کنید. ممکن است به همه آن نیاز نداشته باشید. پس، بهتر است کم کم اضافه کنید و در عین اضافه کردن به همزدن ادامه بدهید. در حین همزدن متوجه تغییر رنگ خواهید شد. افزودن زعفران را تا زمانی ادامه دهید که حس کنید رنگ شوله زرد به اندازه لازم و نه بیشتر زرد شده است.

مرحله هفتم

در این مرحله، چوب دارچین، گلاب، بادام و هل را به شله زرد اضافه کنید. اگر مطمئن نیستید که چه مقدار گلاب اضافه کنید، کافیست کمی از شوله زرد را بچشید. طعم گلاب نباید قالب باشد و همین که کمی طعم بگیرد کفایت می‌کند. اگر گلاب زیاد اضافه شود، شوله زرد مزه صابون خواهد گرفت.

مرحله هشتم

از این مرحله به بعد از طرز تهیه شله زرد باید مرتب به همزدن ادامه بدهید تا دانه‌های برنج به هم نچسبند. در همین حین باید خیلی سریع (تا وقفه زیادی بین همزدن نیفتد) یک پیمانه آب را بجوشانید و با شکر مخلوط کنید تا حل شود. آن را به شله زرد اضافه کنید و به همزدن ادامه دهید.

مرحله نهم

شله زرد باید با شعله ملایم و به آرامی بجوشد تا قوام لازم را پیدا کند. چوب دارچین، هل کوبیده شده و کمی کره پاستوریزه هم اضافه کنید. البته معمولا برای درست کردن دسر، پیشنهاد می‌کنیم از کره دویچه مارکن استفاده کنید که مخصوص پخت انواع دسر است و بافت نرم‌تری دارد. هر موادی اضافه می‌کنید همزدن را فراموش نکنید.

مرحله دهم

در پایان طرز تهیه شله زرد و پس از آن که شله زردها را در کاسه ریختید، روی آن‌ها را به رش سنتی با پودر دارچین و پسته خلال شده تزئین کنید. شاید هم دلتان بخواهد با سلیقه بیشتر با استفاده از شابلون‌های مختلف و پودر دارچین روی شله زرها را طرح بزنید. اگر اینطور باشد که ظاهر این دسر سنتی ایرانی شکلی ایرانی‌تر و اصیل‌تر به خودش خواهد گرفت.

دیدگاه ها