طرز تهیه شله زرد مجلسی خوشمزه برای ۶ تا ۱۰ نفر

طرز تهیه شله زرد مجلسی
متوسط
6 تا 10 نفر نفر
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
بیش 90دقیقه

شله زرد هم مثل کاچی و فرنی، از آن دسته دسرهای سنتی ایرانی است که طرفداران خاص خودش را دارد. مگر می‌شود کسی را پیدا کرد که شیفته ترکیب طعم زعفران و عطر دارچین و رایحه گلاب در این دسر نباشد و از خنکی و شیرینی هم زمانش سرمست نشود؟ نکته این‌که درست کردن شله زرد در خانه و برای مهمانی هم کار سختی نیست و فقط با رعایت یک سری نکات ساده و آسان در طرز تهیه شله زرد مجلسی می‌توانید با این دسر خوشمزه از مهمان‌هایتان پذیرایی کنید. پس با این مطلب همراه باشید تا تمام فوت‌وفن‌هایی را که برای پخت یک شله زرد مجلسی خوش‌طعم نیاز دارید، به شما آموزش بدهیم.

مواد اولیه برای طرز تهیه شله زرد مجلسی

  • برنج ۲ پیمانه
  • شکر ۳ پیمانه
  • کره ۵۰ گرم
  • گلاب ۱٫۲ پیمانه
  • زعفران دم‌کرده به میزان لازم
  • دارچین به میزان لازم
  • خلال بادام به میزان لازم
  • خلال پسته به میزان لازم (برای تزیین)
  • غنچه گل محمدی به میزان لازم (برای تزیین)

مراحل تهیه شله زرد مجلسی

۱. خیس کردن برنج

خیساندن برنج برای تهیه شله زرد

 

اولین قدم در طرز تهیه شله زرد مجلسی خیس کردن آن است که از چند ساعت قبل از شروع پخت صورت می‌گیرد. بنابراین ابتدا برنج‌ها را پاک کنید، بشویید و سپس به مدت دست کم ۴ تا ۵ ساعت خیس کنید.

توجه داشته باشید که در پخت شله زرد، دان ماندن و قد کشیدن برنج‌ها پس از پخت چندان مد نظر نیست. بنابراین می‌توانید از برنج‌های ارزان‌قیمت‌تر مثل برنج‌های نیم‌دانه و یا شکسته استفاده کنید.

نکته: در هنگام خیس کردن برنج برای پخت شله زرد، لازم نیست به آب آن نمک اضافه کنید.

۲. پختن برنج

پخت برنج برای تهیه شله زرد مجلسی

بعد از اینکه برنج‌ها خوب خیس خوردند، نوبت پختن آن‌هاست. یک قابلمه آب روی گاز بگذارید و پس از آن که به جوش آمد، برنج‌ها را به آن اضافه کنید.

در این مرحله باید برنج‌ها آنقدر بپزند که به اصطلاح شفته شوند. پس اگر آب برنج کشیده شد اما هنوز خوب نپخته بود، آب بیشتری به قابلمه اضافه کنید و هر از گاهی هم بزنید تا برنج‌ها به هم نچسبند.

۳. اضافه کردن زعفران، شکر و گلاب

بعد از پختن برنج، نوبت اضافه کردن زعفران است. زعفران دم کرده را به قابلمه اضافه کنید تا به رنگ دلخواهتان برسید. پس از آن، شکر را هم اضافه کنید و هم بزنید تا شکرها خوب حل شوند.

قاعده اضافه کردن شکر به شله زرد، معمولا به میزان ۱٫۵ تا ۲ برابر برنج است، اما از آنجایی که شیرینی شله زرد کاملا سلیقه‌ای است، می‌توانید بنا به ذائقه خود و مهمانانتان میزان شکر را کمتر یا بیشتر از میزان ذکر شده در دستور در نظر بگیرید.

بعد از حل شدن شکر، گلاب را هم بریزید و دوباره هم بزنید. سپس خلال‌های بادام را هم (در صورت تمایل) به قابلمه اضافه کنید. بعد از چند دقیقه و ترکیب شدن همه مواد با هم، شله زرد شما آماده است.

دقت کنید که اضافه کردن شکر ممکن است شله زرد شما را قدری سفت کند. در این صورت لازم است دوباره آب جوشیده به قابلمه اضافه کنید تا به غلظت و قوام مورد نظرتان برسید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که شله زرد پس از ریختن در ظرف و خنک شدن آن، قدری سفت‌تر می‌شود.

۴. تزیین و سرو شله زرد

طرز تهیه و تزیین شله زرد مجلسی

حالا شله زرد شما آماده شده و نوبت تزیین و سرو آن است. می توانید شله زرد را در یک کاسه بزرگ بریزید، یا در قالب ظرف‌های تک نفره سرو کنید.

شله زردها را در ظرف مورد نظر بریزید و بعد از اینکه کمی از دما افتاد و رویه بست، با موادی چون دارچین، خلال بادام و پسته و غنچه‌های گل محمدی تزیین کنید. سپس آن به یخچال منتقل کنید تا خوب خنک شود. شله زرد مجلسی شما آماده شد. نوش جان!

طرز تهیه شله زرد بدون گلاب

گلاب یکی از مواد اصلی در تهیه شله زرد محسوب می‌شود. با این حال اگر دست به کار تهیه این دسر خوشمزه هستید و متوجه شده‌اید که در خانه گلاب ندارید، نگران نباشید. شله زرد را بدون گلاب هم می‌توان تهیه کرد، هرچند باید انتظار طعم و بوی کمتری را از شله زردتان داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم در چنین شرایطی برای جبران جای خالی گلاب، از چوب دارچین و دانه هل سبز و حتی یکی دو عدد چوب میخک استفاده کنید تا عطر بهتری به دسرتان اضافه کنید.

فقط حواستان باشد که قبل از سرو کردن شله زرد، چوب دارچین و میخک و دانه هل را از آن خارج کنید، چرا که زیر دندان آمدنشان برای مهمانانتان اصلا حس جالب و مطبوعی نخواهد داشت! اگر دوست دارید روش‌های دیگر پخت شله زرد را هم بدانید می‌توانید طرز تهیه شله زرد ساده با تمام نکات و ریزه‌کاری‌ها را هم در کتاب کاله مطالعه کنید.

روش پخت شله زرد مجلسی

سوالات متداول در طرز تهیه شله زرد مجلسی

همان‌طور که در این مطلب دیدیم، پختن شله زرد مجلسی چه طرز تهیه شله زرد نذری باشد چه برای مجلس کار دشواری نیست و فقط با کمی صرف وقت و دقت، می‌توان یک شله زرد مرغوب و خوش عطر و طعم را در خانه آماده کرد. ما در این مطلب تلاش کردیم به تمام سوالات احتمالی شما در خصوص پخت این دسر ایرانی جواب بدهیم. همچین برخی از سوالات متداول، در ادامه ذکر شده است.

نسبت برنج به شکر در شله زرد چقدر است؟

شیرینی شله زرد بنا به ذائقه خودتان می‌تواند کم یا زیاد شود. اما درصد نسبت صحیح برنج به شکر برای پخت شله زرد، معمولا ۱٫۵ تا ۲ برابر شکر به ازای هر یک واحد برنج است (مثلا ۱٫۵ تا ۲ پیمانه شکر به ازای هر یک پیمانه برنج).

از کجا بفهمیم شله زرد جا افتاده؟

یک شله زرد به‌اصطلاح جا افتاده، زمانی آماده می‌شود که دانه‌های برنج آن به حد کافی بپزد، یعنی نه خیلی سفت باشد و نه زیادی شل و خمیر. همچنین آبی که برای طبخ شله زرد در قابلمه ریخته‌اید هم باید کشیده شده و از دانه‌های برنج سوا نباشد.

شله زرد حرفه‌ای چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای پخت یک شله زرد حرفه‌ای و «مجلسی» شدن آن، لازم است در استفاده از زعفران و گلاب و خلال بادام دست و دل بازی به خرج بدهید. ترکیب این موارد در کنار هم و استفاده از آن‌ها، یک شله زرد حرفه‌ای و مجلسی را با عطر و بویی استثنایی رقم می‌زند.

دیدگاه ها