آشنایی با انواع ماست، خواص و فواید مصرف آن در رژیم روزانه

معمولا در همه فروشگاه‌های مواد غذایی با قفسه‌های بزرگ و بی‌انتهایی مواجه می‌شویم که انواع ماست را در خود جای داده‌اند. چرا تنوع و تبلیغ ماست بیشتر از هر ماده غذایی دیگری به چشم می‌آید؟ احتمالا علت آن ارزش غذایی فراوان این ماده لبنی است. آیا شما با مزایای ماست آشنا هستید؟

بدن شما نیازمند مقدار مناسبی از باکتری‌های سالم در دستگاه گوارش است و بسیاری از ماست‌ها با استفاده از باتری‌های خوب و طبیعی ساخته می‌شوند. یکی از کلماتی که در کنار ماست زیاد می‌شنویم، پروبیوتیک است.

پروبیوتیک به ارگانیزم‌های زنده‌ای گفته می‌شود که وقتی به مقدار کافی مصرف شوند، علاوه بر کمک به گوارش بهتر، مولکول‌های پیچیده و ترکیباتی مثل ویتامین‌ها و آنتی‌بیوتیک‌های مختلف را هم تولید می‌کنند.

فراموش نکنید که ماست از شیر به دست می‌آید. بنابراین با خوردن آن مقداری پروتئین حیوانی و مواد مغذی مثل کلسیم، ویتامین B2 و B12، پتاسیم، و منیزیوم هم دریافت می‌کنید. در حقیقت، مزایای ماست آنقدر زیادند که بسیاری از افراد مصرف آن را به عنوان یک وعده مستقل روزانه میل می‌کنند.

در ادامه مطلب با مزایای ماست آشنا می‌شوید.

مزایای ماست

فواید ماست

یکی از فواید مصرف ماست جلوگیری از بروز پوکی استخوان است

تغذیه مناسب نقش مهمی در جلوگیری و درمان پوکی استخوان دارد و ریزمغذی‌هایی مثل کلسیم و ویتامین D بیشترین اهمیت را در این میان دارند. کلسیم برای افزایش تراکم استخوانی افراد در تمام سنین مناسب است و ترکیب آن با ویتامین D (به خصوص اگر میزان ویتامین D زیاد باشد) تاثیرات اثبات شده‌ای دارد.

در حال حاضر دانشمندان می‌گویند مصرف IU ۴۰۰ از ویتامین D در طول روز برای افراد بین ۵۰ تا ۷۰ سال لازم و مفید است. اما میزان بیشتر آن هم شاید بهتر باشد. این مقدار برای تقویت اسکلت بدن افراد جوان هم کافی است اما بسیاری از افراد معتقدند در سنین نوجوانی باید بیش از این مقدار مصرف کرد تا اسکلت بدن خوب شکل بگیرد.

بسیاری از محصولات لبنی از جمله ماست‌، دارای مقدار مناسبی از ویتامین D است. می‌توانید در جدول ارزش غذایی که روی بسته‌بندی محصول درج می‌شود، مقدار آن را چک کنید.

ماست شاید به کاهش خطر فشار خون کمک کند

در پژوهش‌های اخیر کشف شده که ۲ تا ۳ بار مصرف مواد لبنی کم چرب در طول روز می‌تواند تا ۵۰٪ خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهد. هر چند در این پژوهش‌ها شیر کم چرب مورد استفاده بوده، اما محققین بر این باورند که ماست کم چرب هم همین اثر را دارد.

ماست طبیعی می‌تواند به روده‌ها کمک کند

ماست بدون افزودنی می‌تواند به وضعیت‌های غیرعادی روده و معده از جمله حساسیت به لاکتوز، یبوست، اسهال، بیماری التهابی روده، و عفونت پیلوری کمک کند.

این دسته از مزایای استفاده از ماست عبارتند از:

  • تغییر در ریزسازواره‌های دستگاه هاضمه
  • بهبود مدت زمان عبور غذا از روده
  • کمک به بهبود سیستم ایمنی بدن

ماست بدون افزودنی می‌تواند به رفع بیماری‌های واژنی کمک کند

بیماری‌های واژنی قارچی مشکل رایجی برای خانم‌های دیابتی است. در پژوهشی کوچک مشخص شده که مصرف روزانه ۱۷۰ گرم ماست، حتی بدون کنترل همزمان قند خون، می‌تواند PH واژن را به سطح نرمال برگرداند و احتمال عفونت را کاهش دهد.

انرژی زیاد و سیر کننده

یک پژوهش جدید هم به بررسی سیری، گرسنگی، و کالری مصرفی در وعده غذایی دوم افرادی می‌پردازد که در وعده اول، یک غذای کوچک با ۲۰۰ کالری مصرف کرده‌اند. وعده اول یکی از موارد زیر بوده است:

  • ماست نیمه‌ سفت با قطعات هلو
  • همان ماست، به حالت مایع
  • نوشیدنی لبنی با طعم هلو
  • آب هلو

با اینکه افراد، در وعده دوم کالری‌های کمتری نخوردند، اما مصرف هر دو نوع ماست در وعده اولی، در مقایسه با دو مورد دیگر باعث شده بود احساس گرسنگی کمتر و سیری بیشتری داشته باشند.

دیدگاه ها

  1. من پزشک متخصص کودکان هستم در درمان بیماری های گوارشی کودکان هر روز محصولات پروبیوتیک را تجویز میکنم دوست دارم بدانم اسم علمی پروبیوتیک موجود در ماست لاکتیویا چیست؟ موفق باشید