طرز تهیه رنگینک با ارده مجلسی و خوشمزه

طرز تهیه رنگینک با ارده
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

رنگینک یک دسر خوشمزه است که به روش‌های متعددی در شهرهای مختلف ایران درست می‌شود. این دسر به دلیل مقوی بودن بهترین خوراکی برای وعده‌های سحری و افطاری ماه رمضان است. دستور رنگینک با خرمای له شده را در مطالب قبلی می‌توانید بخوانید. حال طرز تهیه رنگینک با ارده را برایتان خواهیم گفت تا آن را به شکل مجلسی برای میهمانی‌هایتان درست کنید.

مواد لازم برای تهیه رنگینک با ارده

  • خرما بدون هسته ۷۵۰ گرم
  • کنجد تفت‌داده‌شده نصف پیمانه
  • پودر بیسکوییت یا آرد تفت‌داده‌‌شده نصف پیمانه
  • کره ذوب‌شده ۲۵ گرم
  • پودرنارگیل سه قاشق غذاخوری
  • ارده دو الی سه قاشق غذاخوری
  • پودر زنجبیل نصف قاشق چای‌خوری
  • پودر هل نصف قاشق چای‌خوری

طرز تهیه رنگینک با ارده

۱. خرما و کنجد را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه رنگینک با ارده به سراغ آماده‌سازی خرما و کنجد بروید. خرماها را از وسط نصف و هسته آن‌ها را جدا کنید. خرماها را با کمک چرخ‌گوشت خوب چرخ یا با گوش‌کوب له کنید. بعد از چرخ کردن خرماها، تابه‌ای مناسب رو حرارت گاز بگذارید و کنجدها را برای چند دقیقه در آن تفت دهید. دقت داشته باشید بعد از تغییر رنگ کنجدها به قهو‌ه‌ای و گرفته شدن بوی خامی‌شان، حرارت را خاموش کنید. از درست کردن بامیه در ماه رمضان غافل نشوید.

۲. بیسکوییت‌ها را پودر کنید

پودر کردن بیسکوییت در طرز تهیه رنگینک با ارده

در دومین مرحله از طرز تهیه رنگینک با ارده باید بیسکوییت پتی‌بور را با کمک گوشت‌کوب یا هر وسیله دیگری کامل پودر کنید. اگر بیسکوییت در دسترس‌تان نبود می‌توانید به همان اندازه آرد سفید کمی تفت داده تا بوی خامی آن گرفته شود. پیشنهاد ما به شما درست کردن زولبیا کنار رنگینک مجلسی برای پذیرایی در وعده افطار است.

۳. مواد را با یکدیگر ترکیب کنید

مخلوط کردن مواد رنگینک

در سومین مرحله از طرز تهیه رنگینک با ارده باید یک کاسه مناسب انتخاب کنید تا خرماهای چرخ‌شده، کنجد تفت داده‌شده و پودر نارگیل را داخل آن بریزید. کره ذوب‌شده را کنار دست خود بگذارید و مدام برای مخلوط کردن مواد دستان خود را چرب کنید. مواد را به خوبی مخلوط کنید. اگر طعم نارگیل را دوست ندارید پودر گردو را به همان اندازه جایگزین کنید. در ادامه بیسکوییت پودرشده، هل و زنجبیل را هم داخل کاسه بریزید و خوب مواد را با یکدیگر هم بزنید. حلوا یکی دیگر از گزینه‌‌هایی است که در شب‌های ماه رمضان می‌توانید درست کنید.

۴. ارده را اضافه کنید

 سرو رنگینک با ارده

در چهارمین مرحله از طرز تهیه رنگینک با ارده نوبت به اضافه کردن ارده می‌رسد. ارده را اضافه کرده و مخلوط را مجدد خوب هم بزنید. ارده بهترین جایگزین روغن در دستور تهیه رنگینک است. مخلوط رنگینک را داخل قالب سیلیکونی بریزید و آن را فشرده کنید. قالب را برای ۱۵ دقیقه داخل فریز بگذارید تا خودش را بگیرد. در نهایت رنگینک‌ها را می‌توانید از قالب خارج و آن را در ظرف سرو بچینید. در صورت نبود قالب سیلیکونی می‌توانید قالب یا ظرف موردنظر خود را کمی چرب کرده و مخلوط را در آن فشرده کنید. فرنی و شله‌زرد را هم برای پذیرایی از روزه‌داران می‌توانید درست کنید.

دستور تهیه رنگینک با ارده

نکات تکمیلی تهیه رنگینک با ارده

رنگینک را خیلی ساده‌تر از آن‌چه که فکرش را بکنید در منزل برای عزیزان‌تان می‌توانید درست کنید تنها کافی است نکات گفته‌شده در ادامه را مدنظر داشته باشید.

خواص رنگینک

رنگینک به دلیل استفاده از خرما و گردو کالری نسبتا بالایی دارد که سطح انرژی بدن را به صورت چشم‌گیری افزایش می‌دهد. با توجه به انرژی و کالری بالای این دسر، آن را می‌توان مناسب افراد کم‌توان، ضعیف و بی‌انرژی دانست. از سویی دیگر افراد مبتلا به سو‌ءتغذیه، کمبود وزن و کودکان در حال رشد می‌توانند آن را در میان‌وعده‌های خود مصرف کنند. اگر علاقه‌مند به غذاهای جنوبی هستید از خورش بامیه جنوبی غافل نشوید.

استفاده از خرما در تهیه رنگینک مجلسی

در طرز تهیه رنگینک مجلسی با ارده باید از خرمای بدون شیره استفاده کنید تا دسرتان انسجام کافی را داشته باشد. خرمای رطب به دلیل نرمی‌اش مناسب تهیه رنگینک مجلسی نیست. برای پذیرایی از عزیزان‌تان در وعده افطار کنار رنگینک می‌توانید آش رشته هم درست کنید.

تزئین رنگینک جنوبی

تزئین رنگینک قالبی تهیه شده با ارده

تزئین رنگینک با توجه به سلیقه هر فرد می‌تواند متفاوت باشد اما شما در روشی ساده می‌توانید کمی پودر قند روی آن الک کنید. با کمک پودر دارچین خطوطی روی آن بیاندازید و در نهایت با خلال‌پسته و پودر نارگیل اطراف آن را به دلخواه تزئین کنید. برای تزئین رنگینک مجلسی از شابلون هم می‌توانید استفاده کنید. شما به جای خرمای له‌شده می‌توانید گردو را خرد کرده و وسط خرما بگذارید. دسر بلالیت یکی دیگر از دسرهای خوشمزه جنوبی است که درست کردن آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در نهایت برای سرو آن از ظروف لبه‌دار استفاده کنید.

نگه داری رنگینک با ارده

برای نگه‌داری این دسر خوشمزه لازم نیست آن را در یخچال بگذارید تنها کافی است روی ظرف‌تان را با سلفون بپوشانید و آن را در دمای محیط قرار دهید. اگر به غذاهای محلی علاقه دارید برای وعده افطار یا میان‌وعده‌تان آش اردبیل محلی هم می‌توانید امتحان کنید.

دیدگاه ها