طرز تهیه کاچی با نبات خوشمزه، مقوی و سنتی

طرز تهیه کاچی با نبات خوشمزه، مقوی و سنتی
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

کاچی یکی از دسرهای سنتی و خوشمزه ایرانی است که قدمت آن به دوران باستان باز می‌گردد. این دسر با مواد اولیه ساده‌ای مانند آرد، روغن، شکر یا نبات و زعفران تهیه می‌شود و طعمی دلچسب و گرم دارد. کاچی با نبات به دلیل داشتن طبع گرم، برای فصل‌های سرد سال مانند زمستان بسیار مناسب است و می‌تواند به عنوان یک میان وعده یا صبحانه مقوی مورد استفاده قرار گیرد. قبلا طرز تهیه کاچی ساده و طرز تهیه کاچی با زردچوبه را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه کاچی با نبات را بررسی خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه کاچی با نبات

  • آرد ۳ قاشق سوپخوری
  • کره و روغن ۷۰ گرم
  • نبات ۱۵۰ گرم
  • آب ۵۰۰ میلی لیتر
  • زردچوبه ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • گلاب ۳ قاشق سوپخوری
  • زعفران ۲ قاشق سوپخوری
  • خلال پسته، بادام و گل سرخ برای تزیین به مقدار لازم

طرز تهیه کاچی با نبات

۱.آب کردن نبات

حل شدن نبات در آب برای تهیه کاچی

اولین مرحله از طرز تهیه کاچی با نبات این است که نبات را در قابلمه آب بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. دقت کنید نیاز نیست هم بزنید، اجازه دهید نبات با حرارت گاز در آب حل شود و زمانی که آب به جوش آمد آن را خاموش کنید.

۲. پخت کاچی

همزمان که نبات روی گاز است زمان مناسبی است برای این که کاچی را تهیه کنید. برای این کار روغن را که بهتر است روغن محلی باشد داخل قابلمه مناسب بریزید و روی اجاق با حرارت ملایم قرار دهید تا روغن آب شود بعد آرد را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا آرد و روغن خوب با هم مخلوط شوند. این کار را آنقدر ادامه دهید تا بوی خامی آرد کاملا از بین برود و نخودی رنگ شود. وقتی ترکیب آرد آماده شد ابتدا زردچوبه را اضافه کنید بعد شیره نبات را داخل ظرف بریزید و مرتب هم بزنید و در همین حین گلاب و زعفران دم شده را هم اضافه کنید و باز هم در حرارت خیلی کم به مدت یک ربع تا ۲۰ دقیقه هم بزنید تا به جوش بیاید و کاچی شما آماده شود.

نکته: اگر خوب و سریع مواد را هم بزنید آرد گلوله نخواهد شد. اگر گلوله شد می‌توانید کاچی را بعد از پخت از یک صافی رد کنید تا گلوله‌ها گرفته شوند.

نکته: هم زدن و بو دادن آرد کاچی را باید با حوصله و حرارت کم انجام دهید در غیر اینصورت کاچی شما بد بود خواهد شد.

نکات تکمیلی برای تهیه کاچی

طرز تهیه کاچی با نبات

همان‌طور که دیدید کاچی با نبات دسری خوشمزه و مقوی است که به راحتی در منزل تهیه می‌شود. این دسر طبع گرمی دارد و برای فصل‌های سرد سال مناسب است. کاچی را می‌توانید به عنوان یک میان وعده یا صبحانه مقوی میل کنید یا حتی کاچی را برای زنانی که تازه زایمان کرده‌اند تهیه کنید. طرز تهیه کاچی زایمان را در کتاب کاله مطالعه کنید.

غلظت نهایی کاچی

کاچی دسری است که خیلی سفت نیست اما اگر سردش کنید کمی حالت غلیظ به خود می‌گیرد بنابراین حواستان باشد غلظت کاچی نباید به سفتی حلوا برسد.

کره یا روغن، کدام برای کاچی بهتر است؟

بهتر است هم برای طعم و هم البته کمتر گلوله شدن آرد کاچی از روغن مایع استفاده نکنید و به جایش از کره یا روغن حیوانی یا ترکیب این دو استفاده کنید.

بهترین آرد برای تهیه کاچی

برای تهیه کاچی می‌توانید هم از آرد گندم استفاده کنید هم آرد برنج. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه کاچی با آرد برنج را توضیح داده‌ایم، اگر دوست دارید از آرد برنج استفاده کنید، آن را بخوانید.

طرز تهیه انواع کاچی

کاچی را در شهرهای مختلف ایران با ادویه‌ها یا همان گیاهان دارویی مختلف تهیه می‌کنند هرچند ادویه‌های اصلی این دسر زرچوبه و زعفران است اما مثلا در طرز تهیه کاچی تبریزی از دارچین، هل و زیره هم استفاده می‌شود اما در طرز تهیه کاچی افغانی هیچ ادویه خاصی استفاده نمی‌شود. استفاده از شیر هم یکی از روش‌های جذاب تهیه کاچی است. طرز تهیه کاچی با شیر را با جزییات در کتاب کاله مطالعه کنید.

+

دیدگاه ها