طرز تهیه کاچی زایمان و فواید مصرف کاچی برای زنان زائو

کاچی زایمان

تغذیه درست در بارداری و رژیم غذایی زنان زائو نقش بسزایی در سلامت مادر و فرزند دارد. خوراکی‌های مفیدی که زنان باردار باید مصرف کنند تا هم انرژی مورد نیاز بدنشان را تامین کند هم باعث اضافه وزن در دوران بارداری نشود را پیش از این به شما معرفی کرده‌ایم؛ اما تغذیه پس از زایمان کاملا موضوعی جداگانه است؛ طبیعی است که پس از زایمان خانمی که وضع حمل کرده یک سری تغییرات، ناراحتی و دردهایی شاهد باشد. از شکل ظاهری بدن تا عملکرد ارگان‌های داخلی همه دچار تغییراتی می‌شوند که نوزادی به دنیا بیاید.

کوچک کردن شکم بعد از عمل زایمان حدود شش تا هفت هفته طول می‌کشد این زمان لازم است تا بدن به حالت عادی خود برگردد و مادر اصلا نباید توقع داشته باشد که در طول یکی تا دو هفته همه چیز روال عادی خود را طی کند. مهم‌ترین مسئله در طول این چند هفته همان رژیم غذایی مادر پس از زایمان است که به هیچ عنوان شوخی‌بردار نیست و نقش مهمی در حفظ سلامت مادر و برگشتن سازوکار بدن او به حالت طبیعی دارد. در ادامه می‌خواهیم درباره رژیم غذایی زنان زائو و فواید مصرف کاچی زایمان که از قدیم الایام درباره فواید آن به خصوص برای خانم‌هایی که تازه فرزندشان را به دنیا آورده‌اند صحبت کنیم.

بعد از زایمان چه بخوریم؟

در دوران حاملگی مادر علاوه بر برطرف کردن نیازهای خود باید نیاز جنین را هم برطرف می‌کرد. اما تغذیه مادر پس از زایمان نیز مسئله‌ای حائز اهمیت است. قبل و بعد از زایمان مادر باید و نبایدهای رژیم غذایی بارداری را باید رعایت کند و از غذاهای مقوی و تمام دسته‌های غذایی از جمله لبنیات، پروتئین، نان، غلات و میوه و سبزیجات را در رژیم غذاییش قرار داده باشد. چرا که پساز زایمان مادر در دوران شیردهی است بدیهی است مصرف مواد غذایی که باعث می‌شود شیر مادر بیشتر شود، نقش مهمی در تغذیه‌اش داشته باشد.

همچنین بعد از زایمان به دلیل فشاری که بر روی روده‌ها بوده، ممکن است فرد دچار یبوست شود. بنابراین مصرف مواد غذایی با فیبر بالا و محصولات پروبیوتیک و همچنین مایعات زیاد می‌تواند از ابتلا به یبوست جلوگیری کند. یکی دیگر از غذاهایی که پس از زایمان خوردن آن از قدیم به رنان زائو توضیه می‌شود کاچی زایمان است؛ حالا ما در ادامه قصد داریم تا خواص این دسر خوشمزه بپردازیم و بررسی کنیم آیا مصرف کاچی برای زنان زائو مفید است یا نه؟! با ما همراه باشید.

آیا مصرف کاچی بعد از زایمان توصیه می‌شود؟

کاچی از دسرهای سنتی است که طرز تهیه مرحله به مرحله آن را در یک مطلب جداگانه در کتاب کاله برایتان قرار داده‌ایم و جالب است بدانید ریشه اصلی این دسر خوشمزه به شهر کرمان برمی‌گردد. اما آیا مصرف این دسر برای زنانی که تازه زایمان داشته‌اند مفید است؟ بله! این دسر بمب انرژی است و باید بدانید مصرف کاچی پس از زایمان نه تنها به بازیابی انرژی از دست رفته زائو کمک می‌کند بلکه از کم‌خونی پس از زایمان نیز می‌توانید جلوگیری کند و مصرف آن بسیار انرژی‌بخش است.

به طور کلی با وجود خواص زیادی که این دسر مقوی و سنتی برای بدن دارد خوردن آن بعد از زایمان مشکلی ندارد اما نباید فراموش کنید که خوردن غذاهای خیلی چرب برای مادری که به تازگی وضع حمل کرده مناسب نیست و زیاد توصیه نمی‌شود چرا که ممکن است مادر را دچار اضافه وزن کند. بنابراین بهتر است آن را با روغن و کره کم‌تری تهیه کنید. در ادامه طرز تهیه این دسر سنتی را در اختیارتان قرار داده‌ایم تا برای زنان زائو خانواده تهیه‌اش کنید. البته ناگفته نماند که مصرف کاچی نه تنها برای زایمان بلکه برای دردهای عادات ماهیانه، تقویت حال عمومی بیماران، دوران نقاهت پس از بیماری و همچنین کم‌خونی بسیار مفید است و توصیه می‌شود.

کاچی زایمان

مواد لازم برای تهیه کاچی پس از زایمان برای زنان زائو

آرد گندمیک پیمانه
پودر هل یا هل سابیده شدهیک قاشق چای‌خوری
تخم گشنیز کوبیده شدهنصف قاشق چای‌خوری
زیرهنصف قاشق چای‌خوری
کره پاستوریزه کاله (خرید آنلاین)۱۰۰ گرم
زعفران دم کردهدو و نیم قاشق غذاخوری
روغن حیوانییک قاشق چای‌خوری
آبسه تا چهار لیوان
گلابنصف پیمانه
شکریک پیمانه
مغز پسته، بادام، فندق و گردو (خرد شده)به مقدار دلخواه

طرز تهیه کاچی زایمان برای زنان زائو

  • مرحله اول
    برای تهیه کاچی مخصوص زایمان ابتدا آرد را الک کنید و داخل یک تابه بریزید و مدام تفت دهید تا بوی خامی آرد گرفته شود. باید آرد را در حدی تفت دهید تا رنگش تغییر کرده و قهوه‌ای رنگ شود.
  • مرحله دوم
    پودر هل، زیره و تخم گشنیز را اضافه کرده و تمام ادویه‌ها را با آرد تفت دهید تا مخلوط شوند. سپس کره پاستوریزه آب شده را اضافه و بلافاصله روغن حیوانی را نیز اضافه کنید. مواد را خوب تفت دهید تا کاملا ترکیب و آرد داخل روغن و کره حل شود.
  • مرحله سوم
    به کمک یک کفگیر چوبی مدام مواد را هم بزنید سپس شکر را اضافه کرده و به تفت دادن ادامه دهید تا شکر به طور کامل حل شده و مواد یکدست شوند. البته شما همچنین می‌توانید شربت آب، شکر، گلاب و زعفران را جداگانه در ظرفی دیگر روی حرارت قرار دهید و آماده کنید و سپس آن را به مخلوط اضافه کنید.
  • مرحله چهارم
    مخلوط کاچی را خوب هم بزنید تا مواد با هم ترکیب شوند و دسر شما طاهری یکدست پیدا کند. در آخر مغز خشکبار مورد علاقه‌تان را بکوبید و به کاچی اضافه کنید. ترکیب پسته و بادام در این دسر را پیشنهاد می‌کنیم چرا که هم مقوی هستند هم طعمی جالب با دسرتان خواهند داد. پس از گذشت چند دقیقه و هم زدن کاچی زایمان شما آماده است. آن را در ظرف مناسب سرو کنید و روی آن را با کنجد و آجیل‌های باقیمانده تزئین کنید. نوش جان!

دیدگاه ها