طرز تهیه کاچی خوشمزه و مقوی با عکس مرحله به مرحله

طرز تهیه کاچی
آسان
4 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

این دسر خوشمزه زعفرانی که ممکن است روی میز عصرانه‌تان جا خوش کند، از نظر مادربزرگ‌ها یک داروی خانگی و معجزه‌بخش است. کاچی در آشپزخانه مادرها و مادربزرگ‌ها به عنوان یک بمب انرژی شناخته می‌شود و از نظر آنها وقتی این دسر با روغن حیوانی، زعفران فراوان و انواع مغز آماده می‌شود، می‌تواند حال هر مریضی را بهتر کند. بله! کاچی یک دسر ساده ایرانی است! اما این بار به شما طرز تهیه کاچی زعفرانی را به سبک اصیل و قدیمی و با طعم خوب به شما آموزش می‌دهیم. اگر این روزها کم‌انرژی و بی‌رمق شده‌اید، حتما امتحانش کنید.

مواد لازم برای تهیه کاچی مقوی و خوشمزه

  • آرد گندمیک پیمانه
  • کره پاستوریزه کاله۱۵۰ گرم
  • شکر سفیدیک پیمانه
  • گلابنصف پیمانه
  • آبسه پیمانه
  • زعفران ساییده شده به مقدار لازم
  • ادویه‌های مخصوصبه مقدار لازم

طرز تهیه کاچی مقوی و خوشمزه

مرحله اول

کاچی از آن دسرهای خوشمزه‌ و مقوی است که معمولا پس از زایمان برای زنان زائو یا برای روزه‌داران در ماه مبارک رمضان تهیه می‌شود تا انرژی از دست رفته‌شان را مجددا به دست آورند. تهیه این دسر ساده‌تر از آن‌چیزی است که فکرش را می‌کنید؛ پس همین حالا مواد اولیه این دسر خوشمزه را آماده کنید و دست به کار شوید.

کاچی

مرحله دوم

برای شروع ابتدا باید شربت کاچی را آماده کنید. آب، شکر را داخل ظرفی ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا شکر در آب حل شود. در جریان حل شدن شکر آرام آرام قاشق چوبی را در قابلمه حرکت دهید تا کارتان زودتر پیش برود و شکر زودتر با آب یکی شود. حالا وقت آن است که شربت زعفرانی روی اجاق را کمی قوام بیاورید. برای این کار زعفران را به مواد اضافه کنید و برای غلیظ‌تر شدن شیره کمی صبر کنید.

 

کاچی

مرحله سوم

شیره به دست آمده باید مثل شیره مربا غلیظ و کشدار شود؛ عجله نکنید و حرارت شعله را بالا نبرید. غلیظ شدن شیره حتی روی حرارت متوسط هم وقت زیادی را از شما نمی‌گیرد. پس از آن که شکر حل شد، شعله را خاموش کرده و گلاب را اضافه می کنیم. توجه داشته باشید گلاب نباید در شربت بجوشد.

کاچی

 

مرحله چهارم

کره پاستوریزه را داخل یک قابلمه‌ای تمیز انداخته و روی حرارت ملایم اجاق گاز قرار دهید. پس از این که کره آب شد، آرد گندم را به آن اضافه کرده و مرتب هم بزنید تا آرد خوب تفت داده شده و رنگ طلایی متمایل به قهوه‌ای به خودش بگیرد. البته باید بدانید که کاچی را با آرد برنج نیز می‌توانید تهیه کنید.

 

کاچی

کاچی

مرحله پنجم

حالا مقداری دارچین، پودر هل و زنجبیل اضافه کرده سپس شیره را به آن اضافه کرده و مرتب هم بزنید تا مخلوطی صاف و یکدست شود. دقت کنید که اگر کاچی سفت شد، یک پیمانه آب یا شیر به آن اضافه کنید. افزودن این ادویه‌ها هم کاچی را پرخاصیت می‌کند و هم از آن معجون انرژی‌بخش‌تری می‌سازد.

 

کاچی

مرحله ششم

حال نوبت به دم کردن کاچی می‌رسد؛ بنابراین قابلمه را روی شعله پخش کن قرار داده و صبر کنید تا کاچی حدود ۲۰ دقیقه دم بکشد و غلیظ شود، سپس اگر دوست داشتید می‌توانید مقداری مغز بکوبید و داخل دسر بریزید.

کاچی

 

کاچی

 

مرحله هفتم

البته اگر دوست دارید بافت دسرتان یکدست باشد، مغزها را در آسیاب خوب له کنید. کاچی سنتی و خوشمزه شما آماده است. دسر را در ظرف مناسب ریخته و روی آن را با پودر گردو، پسته و بادام تزیین کرده و سرو کنید. نوش جان!

کاچی

نکات مهم طرز تهیه کاچی زعفرانی

  • غلظت این دسر نباید خیلی سفت و نه خیلی شل باشد.
  • یادتان باشد که اضافه کردن مغز به دسر غلظت بیشتری می‌دهد. پس اگر می‌خواهید کاچی را مغزدار کنید، قبل از آنکه حسابی غلیظ شود مغزها را به آن اضافه کنید.
  • مقدار سرخ شدن آرد را با توجه به رنگی که دوست دارید کاچی داشته باشد، تنظیم کنید.
  • اگر طعم روغن حیوانی را دوست دارید، می‌توانید به جای کره حیوانی از روغن حیوانی استفاده کنید.
  • اضافه کردن دارچین، پودر هل و زنجبیل به شربت کاچی سلیقه ای هست.
  • دقت کنید که اگر کاچی سفت شد می‌توانید برای رقیق شدن یک پیمانه آب یا شیر پرچرب کاله به آن اضافه کنید.
  • این دسر گزینه خوبی برای گیاه‌خوارهاست. اگر وگان هستید، می‌توانید به جای کره حیوانی آن را با کره سبزیجات و یا چربی‌های مجاز در رژیم غذایی‌تان آماده کنید.

دیدگاه ها

    1. دوست عزیز حلوا و کاچی مواد اولیه و طرز تهیه مشابه دارند و تفاوت آن‌ها در میزان تفت دادن آرد،‌غلظت و رنگ آن است این دستور طرز تهیه کاچی است اگر علاقمند هستید طرز تهیه حلوا زعفرانی طرز تهیه حلوا زعفرانی طرز تهیه حلوا زعفرانی را بخوانید.

  1. من از روی این دستور درست کردم ولی شبیه کاچی نشد. بعدا فهمیدم که نباید به اندازه ای که توی دستور گفته شده شهد رو غلیظ کنیم فقط کافیه یکم بجوشه و گلاب‌رو اضافه کنید وقتی با گلاب به جوش اومد سریعا به آرد تفت داده شده اضافه کنید. موقع تفت دادن آرد هم حواستون باشه اگه زیاد سرخ بشه تلخ میشه پس وقتی دیدین بوی خامی آرد رفته شربت رو بهش اضافه کنید. زمانی که میخواید شریت رو به آرد اضافه کنید هم خیلی خیلی حواستون باشه چون کره داخل آرد داغه و بهش آب اضافه میکنین میجوشه و ممکنه دستتون بسوزه حتما از دستکش استفاده کنید.