طرز تهیه کاچی با زردچوبه فوق مقوی و بسیار ساده

طرز تهیه کاچی با زردچوبه
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

کاچی، دسری سنتی و خوشمزه است که قدمتی دیرینه دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید رنگ زرد و طعم دلنشین کاچی در گذشته نه از زعفران، بلکه از زردچوبه می‌آمده است. در گذشته‌های دور، زمانی که زعفران به عنوان ادویه‌ای گران‌قیمت و کمیاب شناخته می‌شد، زردچوبه به عنوان رنگ‌دهنده و طعم‌دهنده اصلی کاچی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. با گذشت زمان و افزایش دسترسی به زعفران، این ادویه ارزشمند به دستور پخت کاچی اضافه شد و رنگ و طعم آن را به مراتب دل‌انگیزتر کرد. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه کاچی با آرد سفید و طرز تهیه کاچی با شیر را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه کاچی با زردچوبه که بسیار ساده و مقوی است را بررسی می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه کاچی با زردچوبه

  • آرد گندم ۱ پیمانه
  • روغن ۱/۴ پیمانه
  • زردچوبه ۱ قاشق چای خوری
  • شکر ۱/۲ تا ۳/۴ پیمانه
  • آب ۳ تا ۴ پیمانه
  • گلاب ۱/۴ پیمانه
  • زعفران دم کرده به مقدار لازم
  • خلال بادام، خلال پسته یا دارچین به مقدار لازم

طرز تهیه کاچی با زردچوبه

۱. تفت دادن آرد و اضافه کردن روغن

مخلوط آرد و روغن برای تهیه کاچی با زردچوبه

اولین مرحله از طرز تهیه کاچی با زردچوبه این است که آرد را در تابه‌ای روی حرارت ملایم تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود و رنگ آن کمی کرم رنگ شود. مراقب باشید آرد نسوزد سپس روغن یا کره را به آرد اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید تا آرد کمی طلایی رنگ شود.

۲. اضافه کردن زردچوبه و پخت کاچی

پخت و تهیه کاچی با زردچوبه

بعد از این که آرد و روغن خوب با هم مخلوط شدند نوبت آن است که زردچوبه را اضافه کنید و حدود ۳۰ ثانیه دیگر تفت دهید. در نهایت شکر را به همراه یک پیمانه آب به آرد اضافه کنید و خوب هم بزنید تا گلوله‌های آرد باز شوند. در نهایت به تدریج بقیه آب را اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا کاچی غلیظ شود. در مرحله آخر قبل از پخت نهایی نوبت آن است که گلاب و زعفران دم‌کرده را به کاچی اضافه کنید و ۵ تا ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا کاچی بپز د تا به غلظت دلخواه شما برسد بعد آن را در ظرف مورد نظر بریزید و با خلال بادام، خلال پسته یا دارچین تزیین کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه کاچی با زردچوبه

طرز تهیه کاچی با زردچوبه

کاچی یک غذای مقوی و پرانرژی است که برای تقویت قوای جسمانی، بهبودی بعد از بیماری، افزایش وزن و بهبود سریع‌تر زنانی که زایمان کرده‌اند و شیرده مفید است. اما برای تهیه آن بهتر است با توجه به این که کاچی را برای چه شخصی تهیه می‌کنید به نکات زیر دقت داشته باشید. مثلا طرز تهیه کاچی برای زنان زائو با تهیه کاچی برای افراد مبتلا به دیابت کاملا متفاوت است و حتی بهتر است افراد مبتلا به دیابت از مصرف کاچی خودداری کنند.

استفاده از عسل یا شیره به جای شکر در تهیه کاچی

برای تهیه کاچی شیرین می‌توانید به جای شکر از عسل یا شیره انگور هم استفاده کنید. البته در خیلی نقاط ایران از نبات هم برای شیرین کردن کاچی استفاده می‌شود. طرز تهیه کاچی با نبات را در کتاب کاله مطالعه کنید.

میزان شکر مورد نیاز برای تهیه کاچی

میزان شکر برای تهیه کاچی بستگی به ذائقه شما دارد. اگر طعم شیرین دوست دارید، می‌‎توانید ۳/۴ پیمانه شکر استفاده کنید. اگر طعم ملایم‌تر دوست دارید، ۱/۲ پیمانه شکر هم کافی است.

آرد مناسب برای تهیه کاچی

آرد گندم بهترین نوع آرد برای تهیه کاچی است. اما از آرد برنج هم می‌تواند استفاده کنید، اما طعم و مزه کاچی با آرد گندم بهتر خواهد بود. طرز تهیه کاچی با آرد برنج را می‌توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

استفاده از زعفران در کاچی

زعفران طعم و رنگ دلنشینی به کاچی می‌دهد اما ضروری نیست بنابراین اگر زعفران در دسترس ندارید، می‌توانید آن را حذف کنید.

دیدگاه ها