طرز تهیه کاچی زعفرانی مقوی و مجلسی اصیل به سادگی

آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

یک دسر خوشمزه که همیشه و آسان می‌توانید آن را در منزل تهیه کنید کاچی است که همه می‌گویند «کاچی به از هیچی». قبلا در کتاب کاله طرز تهیه کاچی ساده و طرز تهیه کاچی با زردچوبه را مرور کرده بودیم و اینجا می‌خواهیم طرز تهیه کاچی زعفرانی که بسیار مقوی است را به ساده‌ترین روش ممکن بررسی کنیم.

مواد لازم برای تهیه کاچی زعفرانی

  • آرد ۱ فنجان
  • روغن به مقدار لازم
  • شکر دو سوم پیمانه
  • زعفران به مقدار لازم
  • زردچوبه ۱ قاشق چایخوری
  • گلاب ۱ قاشق غذاخوری
  • آب به مقدار لازم

طرز تهیه کاچی زعفرانی

۱. تفت دادن آرد

تفت دادن آرد برای تهیه کاچی زعفرانی

اولین مرحله از طرز تهیه کاچی زعفران درست مثل طرز تهیه کاچی افغانی این است که آرد را در قابلمه مناسب بریزید و روی گاز با حرارت کم قرار دهید و مدام هم بزنید تا آرد کمی رنگش عوض شود و خامی آن از بین برود.

۲. اضافه کردن روغن و زردچوبه

بعد از این که خوب آرد تفت خورد نوبت آن است که روغن یا کره را به آن اضافه کنید. (بهتر است روغن یا کره را قبل از ریختن روی آرد باز کرده باشید و جامد نباشد) خوب هم بزنید تا کاملا در آرد حل شود. بعد زردچوبه را اضافه کنید و مجدد خوب هم بزنید.

۳. اضافه کردن مواد کاچی

اکنون در این مرحله از طرز تهیه کاچی زعفرانی نوبت آن است که شکر را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملا در مخلوط حل شود. بعد مرحله به مرحله زعفران را اضافه کنید و هم‌چنان هم بزنید. در نهایت دانه هل و گلاب را اضافه کنید و مجدد هم بزنید. (یادتان باشد برای پخت کاچی باید مدام بالای گاز بایستید و آن را خوب هم بزنید) تا در نهایت کاچی به غلظت لازم برسد بعد گاز را خاموش کنید و کاچی آماده شده را در ظرف سرو بریزید و با خلال پسته، بادام و دارچین تزیین کنید. نوش جان!

نکات تکمیلی برای تهیه کاچی

طرز تهیه کاچی زعفرانی

تهیه و پخت کاچی زعفرانی کاری ساده است که نیاز به حوصله دارد اما حاصل کارتان یک دسر خوشمزه و مقوی است که برای بیماران و زنانی که تازه زایمان کردند بسیار خوب است. طرز تهیه کاچی برای زایمان را در کتاب می‌توانید مطالعه کنید.

دم کردن زعفران برای کاچی زعفرانی

برای استفاده از زعفران در کاچی زعفرانی حتما از زعفران دم کرده استفاده کنید. برای دم کردن زعفران بهتر است حتما آن را با آب گرم دم کنید اما بهترین روش دم کردن زعفران را هم می‌توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

استفاده از مواد جایگزی در تهیه کاچی

برای تهیه کاچی می‌توانید به جای شکر از نبات استفاده کنید یا حتی عسل را جایگزین کنید. طرز تهیه کاچی با نبات را در کتاب کاله می‌توانید بخوانید. از دیگر جایگزین‌هایی که می‌توانید در کاچی استفاده کنید در خصوص آرد است. برای تهیه کاچی می‌توانید هم از آرد چند منظوره استفاده کنید هم آرد برنج یا آرد ذرت استفاده کنید. طرز تهیه کاچی با آرد برنج در کتاب کاله قبلا بررسی شده است. البته استفاده از شیر به جای آب هم بسیار رایج است. طرز تهیه کاچی با شیر را هم در کتاب کاله با جزییات بخوانید.

استفاده از روغن حیوانی به جای روغن مایع

بهتر است برای تهیه کاچی حتما از روغن حیوانی یا روغن محلی استفاده کنید. ترجیحا از روغن مایع استفاده نکنید. هرچند کره هم گزینه خوبی است.

+

دیدگاه ها